Millainen oli American Car Show 2019?

American Car Show 2019 / kuvat Mikko Kilkki

Nytten se taas tapahtui, sain idean lähteä muutaman vuoden tauon jälkeen käymään pääsiäisenä järjestettävässä American Car Show:ssa. Edellisen kerran poikkesin tapahtumassa vuonna 2016, ja ensimmäisen kerran jo kymmenen vuotta sitten, vuonna 2009. Kokonaisuudessaan vuoden 2019 tapahtuma oli minun osaltani neljäs American Car Show, ja kaikkineen tapahtumaa on järjestetty vuodesta 1978 alkaen. Kyseessä on pääsiäisperinne, kohta näköjään myös minulla itsellänikin.

Toyota Brevis vuosimallia 2002. Mallia on myyty Japanin markkinoilla, mikä selittää sen, että Breviksiä ei liikaa tule vastaan Suomessa. Samaa kastia siis mitä Toyota BB tai Soarer.

Samaan aikaan Helsingin Messukeskuksessa nähtiin Tuning Car Show, MC Heaven sekä Motorsport 2019. Nyt uusina osioina oli ilmantunut Custom Truck Show sekä Classic Car Show. Mukavaa että näyttelyssä nähtiin myös kuorma-autoja, se ilahdutti tämmöistä raskaankaluston fania. Nähtävää siis riitti ja paljon.

Rewaco FX6. Tämä kolmipyöräinen ilmestys on ainakin minulle uusi tuttavuus.

Verraten aiempaan käyntikertaani, nyt krääsäkauppiaat oli laitettu ihan omaan halliinsa. Myyntikojuista löytyi kaikenlaista paidoista pienoismalleihin. Mukavaa on tässä kuluneiden vuosien aikana huomata se, kuinka tämäkin tapahtuma on kasvanut isosta vieläkin isommaksi. Tässä tapahtumassa käymistä aion jatkaa tulevaisuudessakin! Aikataulut näyttää, että mitkä muut autotapahtumat voisivat olla vierailulistalla, esimerkiksi X-Treme Car Show tai Power Truck Show. Näistä ainakin jälkimmäinen saattaisi hyvinkin olla mielenkiintoinen.

Cadillac Fleetwood vuosimallia 1986. Tämä on ollut presidentti Mauno Koiviston virka-autona, ja siinä on kuusilitrainen V8. Tämän Fleetwoodin omistaa Espoon Automuseo.
Volkswagen Passat CC sekä väritys kohdillaan.
Jos Volkswagen Caddy on vakiona liian tylsä, niin sen voi toki ajatella myös tuunauksen aihioksi. Joku on jo tuunannut Caddyansa, eikä ihan vain vähääkään. Tavaratilasta löytyy myös subbarit.
Pirtsakan keltainen Ford Capri GT3000. Moottorin virkaa hoitaa 2,6 litrainen V6, ja vaihteistona on automaatti. Auto on tuotu Suomeen Amerikasta. Historiansa aikana tämä auto on seissyt vapaavarastossa sellaiset 25 vuotta.
Kyllä niitä jenkkiautojakin tuli täällä katseltua – vastaan osui esimerkiksi rivi Cadillaceja.
Oldsmobile Super Holiday Coupe vuosimallia 1957.
Myös pienoismalleja löytyi asiasta kiinnostuneille.
Pontiac Trans-Am vuodelta 1978 on rakennettu mukavan näyttäväksi. Jenkkiautoista varmasti yksi näyttelyn näyttävimpiä.

Lopputulema – mitä tykkäsin tämän vuoden tapahtumasta?

Kaikkihan ei tokikaan mahdu tänne blogin puolelle, joten jos aihe yhtään kiinnostaa, niin suosittelen suuntaamaan tapahtumaan vuonna 2020. Ajankohta on tuolloinkin pääsiäinen. Jostakin syystä oma vierailupäiväni täällä on aina ollut pitkäperjantai, mutta näyttely jatkuu toki myös lauantain ja sunnuntain. Eihän tuossa, minä palaan asiaan taas seuraavina vuosian.

Kilpatallin varikkotyöntekijän unelmana voisi olla vaikkapa oma ajettava baarijakkara.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki