Mitä maksoi ajaa Volkswagenin ID3:lla Tahkolle?

Tämäkin artikkeli on tehty kaupallisessa yhteistyössä Volkswagenin Suomen maahantuojan, K-Auton kanssa. 

Julkaisin muutama päivä sitten matkakertomuksen talvisesta reissusta Helsingistä Tahkolle. Yksi tieto artikkelista kuitenkin uupui: tieto siitä mitä reissun lataukset maksoivat. Tämä on erillisen artikkelin arvoinen asia.

Kuten sanottua, tein reissun yhteistyössä Volkkarin maahantuojan kanssa ja siksi lataukset IONITY– ja K-Lataus -asemilla olivat minulle maksuttomia. Ymmärrettävästi tämä vaikutti toimintaan latureilla.

Toteutuneet kustannukset olivat 91 euroa:

Summa vastaa modernin bensapihin polttomoottoriauton polttoainekustannuksia suunnilleen samalla matkalla.

Tämä ei kuitenkaan ole läheskään koko totuus. 

Toisaalta, mutta toisaalta ja sitten taas toisaalta

IONITY-asemat ovat Suomen kalleimpia latausasemia (kun roaming-kuluja ei huomioida), latausminuutin hinnan ollessa 0,79 €. Toisaalta, ne ovat myös parhaita. 

Yleensä maksan reissuissa käyttövoimat aina itse ja jos niin olisi ollut asian laita tälläkin kertaa, olisin ennen kaikkea lopettanut IONITY-asemalla latauksen paljon aikaisemmin. Ehkä noin 20 minuutin kohdalla. Tämä ei olisi vaikuttanut reissuun paljonkaan, paitsi tietysti hivenen kasvattanut lataustarvetta myöhemmin ja pudottanut kustannuksia ehkä parikymmentä euroa.

Mutta sitten: IONITY on myös osaksi Volkswagenin omistama. ID.3 -kuskit voivat tehdä We Charge -sopparin Volkswagenin kanssa, joka sisältää kuukausimaksun, mutta samalla laskee IONITY-latauksen minuuttihinnan paljon alemmas, 0,30 euroon.

Volkswagen-asiakas olisi siis hyvinkin voinut ladata vain parikymmentä minuuttia ja tällä halvemmalla hinnalla, jolloin latauksen kustannus olisi ollut enää kuusi euroa. Melkoinen ero tuohon noin 39 euroon.

K-Lataus, Kuopio.

Kuopion Citymarketin pitkät latausjaksot olivat täysin perusteltuja ja ne olisin tehnyt joka tapauksessa myös omalla kustannuksellani. 

Paluumatkalla Mikkelin Mäkkärin HPC-laturi tarjosi tehoa vain puolet nimellistehostaan, hinnan ollessa kuitenkin täysimääräinen. Kustannustietoisempi lataaja olisi siirtänyt auton tien toiselle puolelle saman tehoiseen, mutta halvempaan K-Latauksen tolppaan – minä söin jäätelöä. Kahvitkin join. Tämän 14 euroa maksoin itse.

Hinnoittelu muuntunee kilowattituntiperusteiseksi

Eikä tässäkään vielä kaikki. Teimme turneen tammikuun 2021 alussa. Siis juuri niihin aikoihin, kun Washingtonin Capitoliin tunkeuduttiin. Tätä kirjoittaessani pikalatauksen hinnat ovat aikapohjaisia, mutta uskon että pikalatauksessa siirrytään tänä vuonna laajasti kilowattituntipohjaiseen hinnoitteluun. Lisäksi on syytä uskoa, että ID.3:n ohjelmistot oppivat ennakkolämmittämään akustoa pikalataukseen tultaessa.

Lue myös: Kirjoitin viime vuonna pikalatauksen hinnoittelun taustoista, siitä miten mittarien puute estää kilowattituntipohjaisen hinnoittelun

Nyt latausnopeus kärsi osittain kylmästä akusta. Tämä nostaa ladatun kilowattitunnin hintaa. Ensi talvena sekä ohjelmistot, että käyttövoiman hinnoitteluperiaatteet ovat todennäköisesti muuttuneet kuljettajan kannalta edullisemmiksi.

Tämän lisäksi matkalla oli myös Lidlin ja Motonetin pikalatureita, jotka ovat joko ilmaisia tai hyvin edullisia. Monipuolinen latauspalvelutarjonta on tietysti autoilijan etu, mutta henkilökohtaisesti en kannata ilmaista pikalatausta. Se kannustaa laturien vääränlaiseen käyttöön, eikä luo lataustoimijoille kummoisia liiketoimintamahdollisuuksia kehittää latauspalveluja tulevaisuudessa.

K-Latauksella on myös yleensä kaksi pikalaturia per latausasema. Tämä yksinään riittää syyksi ladata K-Latauksella, vapaa laturi kun löytyy suurella todennäköisyydellä.

Lue myös:Kirjoittelin K-Latauksesta hieman enemmän viime keväänä.

Ja vielä kaiken tämän lisäksi lähdimme reissuun reilusti vajaalla akustolla ja tulimme takaisin kotiin hyvässä lataustilanteessa. Kotilataus on yleensä autoilijalle halvinta latausta, joten tarkan euron kuskin kannattaa tietysti lähteä piripintaan ladatulla akulla ja kotiin kannattaa tulla viimeisillä elektroneilla.

Lopulta tätä toteutunutta noin 91 euron kustannusta ei siis voi, eikä sitä kannata pitää mittatikkuna tuhannen kilometrin talvi-roadtripin kustannuksista. Oikeasti reissun voi ajaa paljon, paljon halvemmalla. Ja tietysti paljon kalliimmallakin. Kysymys on lopulta paljon siitä, mitä kuski haluaa ja minkälaista matkantekoa optimoi.

Päästääntönä on edelleen, että:

  • Sähköautoilu on käyttövoiman osalta merkittävästi halvempaa kuin bensan poltto.
  • Lataustavoissa ja sopimuksissa on eroja. Sama latausenergiamäärä voi maksaa huimasti eri määrän euroja eri tavoin ladattuna.
  • Sähköautot ovat paljon parempia talviautoja kuin polttomoottorivastineensa.

Ja myöhemmin tänä vuonna pikalatauksen hinnoittelutapa melkeinpä varmasti muuttuu.

Kiitos.

Teksti, graafi ja kuvat: Tuomas Sauliala

3 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *