Mitsubishi Outlander PHEV – Hybridikuninkuus on ja pysyy

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

 

Blogissa on nähty Phevistä aiemmin vuosimallin 2014 versio, sekä vuoden 2018 kesäkuussa uusi esittelyauto. Nyt koeajettu Phev on jälleen uutukainen, suoraan esittelyrivistä. Syykin tähän löytyy – malliuudistus, joten vertailukohtaa oli päästävä hakemaan.

Varustetasona tässä on Invite Plus, jonka hinnaksi autoliike ilmoittaa nyt 47 550 euroa. Toivottavasti tässä nyt olisi hinta, joka jatkossa olisi sellainen pysyväisluonteisempi, eikä eläisi ainakaan valtiovallan ja EU:n päätöksien johdosta.

WLTP ja sen johdosta toteutunut verovekslaus on asioita, jotka hyydyttivät uusien autojen kaupan, ja syksyn mittaan autohinnastot tuntuivat eläneen aina johonkin suuntaan. Kun otsikot kertoivat, että valtiolta jäi rahaa saamatta useita miljoonia euroja, ei syytä ole vaikea arvailla. Jokainen osaa laskea, että 1+1=2, verohäsläys se syypää on. Niin hienolta termiltä kuin sana veroneutraali kuulosti, ei se sitä ainakaan alkuunsa tuntunut olevan.

Koska myös mahdollisilla polttoaineiden hintojen korotuksilla on uhkailtu iltapäivälehdissä, niin tämänkään ei tarvitse antaa häiritä, sillä Phevissä kulutuslukemat on kohdillaan: Valmistaja lupaa keskikulutuksen olevan vain kaksi litraa sadalle! Naapuruston isäntien kesken voi varmaan sitten hankkia Phevit, ja julistaa kilpailun, jossa kokeilette, että kuka pääseekään lähimmäs valmistajan lupaamaa! Voittajan voitte julistaa sitten naapuruston grillibileissä.

Outlander PHEV – hieman taustaa

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä tämän Outlander Pheviksi tunnistaa myös muotojen puolesta.

Uutuusrintamalla on tapahtunut senverran, että kilpailijamalleista esimerkiksi jo Honda CR-V on alkanut sähköistyä. CR-V ei ainakaan vielä ole plug-in, toisinkuin Outlander Phev. Nelivetoja kuitenkin ovat molemmat, ja molempia pystyy ajamaan pelkällä sähköllä, jos siis vain akussa on virtasta.

Lieneekö tämän latausmahdollisuuden tuoma etuus, että Outlander Phevissä kuitenkin on CR-V hybridiä pienemmät päästöt, Outlander Phevissä vain 46 grammaa kilometrille. Positiivista kuitenkin on se, että Hondalla tehtiin päätös pistää dieselpata pois, ja korvata se hybridillä. Esimerkiksi vielä Nissan Qashqaille sähköistymistä vielä odotan, jolloin päästäänkin sitten virittelemään jo mahdollisia kilpailuasetelmia. Hybridimalleihin varmasti menee esimerkiksi leasingyhtiöiden kautta otetut työsuhdeautot.

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Nykyajan tyyliin kosketusnäyttö. Kaikkea olennaista löytyy alkaen peruutuskamerasta.

Nyt uuden Phevin konehuoneessa on 2,4 litrainen bensamylly. Aiempi kaksilitrainen bensaversio on saanut väistyä, mikä vielä nähtiin kesäkuisessa koeajoautossa. Uudessa Phevissä myös ajoakun kapasiteetti on kasvanut, samoin sähkömoottoreiden tehot. Eli uutta on nätisti sanottuna kaikki. Tutkiskelu kuitenkin osoittaa, että vanhaa tuttua fiilistä on kuitenkin säästetty ulkomuotojen linjojen osalta.

Koeajo – nelivetokivaa!

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Nappikäynnistys. Auton käynnissäoloa ei edes meinaa havaita silloin, kun se käy sähköllä. Ajoasento säädetään käsipelillä, ja hallintalaitteet on edelleen tuttuun tapaan mukavaisesti saatavilla. Outlander Phev on Mitsubishillä malliston lippulaiva, ja sen huomaa. Nykyään esimerkiksi Pajerosta on aika ajanut ohitse, ja tilalle tarjotaan Pheviä. Pajerollakin kerkesin aikoinaan pikalenkin käydä ajamassa, mutta esimerkiksi nykypäivän ekohenkisyys on ymmärrettävää.

Moottoritieajo Outlanderilla on mukavaa, myös Phevillä. Taajamassa auto taipuu mukavan oloisesti, ulos näkee hyvin. Ja se minne ei esimerkiksi peruuttaessa näe, niin peruutuskamera korjaa puutostilan. Käyttöön on tämä auto tehty, sillä vetokilot perävaunulle on kondiksessa. Myös se kertoo autosta ja sen kyvyistä jotakin, että Finavia on perinteisesti luottanut Outlander Pheviin Helsinki-Vantaalla. Tästä olen aiemmissa blogipostauksissa kertonutkin. Marshaller on heidän tehtävänimike, jotka näillä Pheveillään ajelevat lentokentällä opastaen lentokoneita.

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkkitilat on toimivat.

Onko Outlander Phevissä sitten mitään huonoa? En tiedä. Hinta voi tuntua alkuun hieman kovalta, mutta se on syytä suhteuttaa siihen, mitä vastinetta rahalleen saa. Pienet päästöt, sekä hybridimallille sallittu vetokoukku, ja hybridimallille isot vetokilot. Varsinkaan vetokoukku ei ole aina ollut mikään itsestäänselvyys, kun puhutaan hybrideistä. Vastaavilla spekseillä olevaa kilpailijamallia ei oikein ole tahtonut aina löytyä. Olihan Outlander Phev ensimmäinen malli Euroopassa sarallaan.

Lopputulema – se toimii!

Uusi Mitsubishi Outlander PHEV / kuvat Mikko Kilkki

Jotakin tuttuja vanhoja piirteitä on säästetty, jotakin uutta muotoa on myös tuotu taakse.

Lyhyesti vain todettuna se, että nyt on paremmasta tehty vieläkin parempi. Itse en osaa oikein tähän autoon lisätä tällä hetkellä enempää, lähinnä odotella että kilpailijat tulevat perässä. Joillakin saattaa olla tarve ja tahtotila nelivetohybridille.

Vuoden 2019 alussa Outlander PHEV maksaa halvimmillaan 43 903 euroa, koeajoauton Invite Plus varustetasolla lähtien 46 797 euroa.

Koeajoauton lainasi: Autopale Oy / www.autopale.fi

Maahantuojan sivusto: Www.mitsubishi.fi