Muistellaan menneitä – Koeajossa Seat Exeo

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Katselin autoja autoliikkeen myyntirivistössä. Mielessä oli Honda Jazz, koska sellaista en ollut vielä koskaan ajanut. Erinäisten vaiheiden kautta silmiini osui kuitenkin Chevrolet Cruze, koska toisaalta olisi ollut kiva muistella menneitä. Kun aikoinaan oli Cruzen ensiesittely, olin täällä Jyväskylässä ensimmäinen autoliikkeen ulkopuolinen henkilö, joka ajoi autoliikkeen esittelykäytössä olevaa Cruzea. Noh, Cruze oli juuri keretty myydä asiakkaalle, joten se siitä sitten.

Kolmas kerta toden sanoi, olinhan Seatin merkkiliikkeessä. Silmiini osui parikin farmarimallin Seat Exeota, jollaista olin viimeksi ajanut vuonna 2011, eli reilu vuosikymmen takaperin. Siis vuosia ennen bloggaajaurani ja toimittajaurani alkua. Exeo oli päästävä tuolloin koeajamaan puhtaasta mielenkiinnosta, kun sellainen koeajokiertueella oli.

Niinpä hain jälleen mielenkiinnosta avaimet Exeoon, ihan vain pohtiakseni, onko aika kullannut muistot? Vai onko tämä oikeasti niin hyvä mitä muistan? Tarjolla olisi ollud myös dieselkoneinenkin Exeo, mutta minä koin tämän bensakoneisen mieluisammaksi.

Minkälainen auto on Seat Exeo?

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Ajettu tällä on jo 196 000 kilometriä, joten mikään uusi tämä ei enää ole. Vuosimalliksi ilmoitetaan hintalapussa 2010, ja auto on rekisteröity kyseisen vuoden marraskuussa. Konehuoneessa mylvii kaksilitrainen bensapata, ja vaihteiston virkaa hoitaa automaatti.

Aiemmin ajamani Exeon tiedot eivät enää ole muistissani, koska en ole jostain syystä nähnyt tuolloin kovin tarpeelliseksi kirjata niitä ylös ainakaan liian tarkasti. Nykyään kirjaan autosta ylös selvästi tarkemmat tiedot, koska en yksinkertaisesti enää muista erikseen jokaista yksittäistä ajamaani autoa. On kuitenkin selvää, että Exeo perustuu tekniikaltaan jo tuolloin vanhaan B7 korimallin Audi A4:ään. Kaikki tarjolla olleet komponentit on samoja, eikä teknisiä yllätyksiä ole.

Seat Exeo oli aikoinaan tarjolla bensana ja dieselinä, farkkuna ja porrasperäisenä, manuaaliaskilla ja automaattina, joten autoja voi etsiä vaihtoautoriveistä haluamillaan spekseillä.

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat on kokoluokkaan nähden okei.

Vaikka minä en miellä Seat Exeota sen enempää premium -autoksi, on varustelistaus kuitenkin yhtä aneeminen, mitä Saksalaisessa premium – autossa on silloin, kun lisävarusteita ei ole listalta valittu juurikaan mukaan. Tulee hieman olo, että onkohan Toyota Yarisissakin enemmän varusteita? Plussaa on pakko antaa ilmastoinnista, koska se tästä autosta löytyy.

Radiossa löytyy edelleen esimerkiksi CD-asema. Kun juttua kirjoittaessa miettimällä mietin, niin eipä tullut mieleen, olenko juurikaan enää uusista autoista CD-asemia bongaillut. Tämä on varmasti sitä, että kun tiettyihin asioihin tottuu tarpeeksi, niihin lakkaa kiinnittämästä huomiota.

Mainittu Audi A4, johon Seat Exeo perustuu, blogistani uupuu. Tarjolla on kuitenkin A4:ää jytkymmän S4:n koeajo. Audiin verrattuna pellit ja hintalappu on muotoiltu toisin, ja tehokkaimmat mörkömoottorit jätetty Seatin mallistosta pois.

On aikalailla selvää, että uutena tämä on myyty Audina, mutta kun tätä on tarjonnut autoliikkeelle vaihtoautoksi, on autoliike ollut ostamassa autoa Seatina.

Koeajo – Minkälaiset nostalgiafiilikset Exeosta?

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla tarjolla on normisettiä.

Auto käyntiin avaimesta, käsijarru on perinteistä kahvamallia. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Kone on tervekäyntisen oloinen, eikä mitään kummallisuuksia ilmene senkään jälkeen, kun auto on ajettu lämpimäksi.

Seat Exeo on taajamassa hintaisekseen ja ikäisekseen varsin hyvä tapaus ajaa. Hintalapussa lukee hintana 8900 euroa, ja tämä auto on siinä kunnossa, mitä siihen rahaan voi odottaa. Mitään kummallisuuksia ei ilmene myöskään sen jälkeen, kun autolla on kääntynyt moottoritielle testaamaan moottoritienopeuksia.

Minulle Exeossa parasta antia on nostalgiset fiilikset ajalta, jolloin olin melkolailla tuore koeajobongari, enkä ollut ajanut vielä läheskään niin paljoa autoja, mitä nykyään olen ajanut. Voihan se olla, että aika on tuonut asioille jonkinlaisen kultareunuksen, sillä olin ajanut vuonna 2011 vasta 200 – 300 autoa, ja tämä nyt ajettu toinen Exeo oli ajamistani autoista numero 1104. Nyt Exeo tuntui lähinnä peruspirssiltä, jolla hoitaa oman liikkumistarpeensa, eikä auto välttämättä oleellisesti enempää säväytä. Olenhan ajanut välissä huomattavan määrän todella kalliitakin VAG-konsernin autoja. Ajamieni Exeoiden väliin mahtuu monta sataa muuta autoa.

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki
Nykyajan digihienouksia ei vielä ole.

Minun mielestäni Exeossa ei ole mitään vikaa silloin, kun haussa on VAG-konsernin perustuote, eikä mitään sen enempää. Exeo ei VAG:in tuotteita (Volkswagen, Audi, Skoda, Seat) käyttäville henkilöille tuota mitään yllätyksiä, sillä se on kutakuinkin sellaista perustavaraa, mitä odottaa saattaa. Hommansa auto hoitaa tunnollisesti, kuskaamalla ihmiset ja tavarat paikasta A paikkaan B.

Nyt jälkikäteen mietittynä, asioilta saattoi löytyä pienet kultareunukset, sillä vuosikymmen takaperin Exeo saattoi mielessäni tuntua aavistuksen maukkaammalta. On tietenkin hyvä muistaa, että olen Cuprankin tuotteilla päässyt ajamaan ensimmäisen Exeon koeajon jälkeen.

Lopputulema – Toimii, jos tarvitsee peruspirssin

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Kun mietitään Seat Exeon taustalla olevaa ideologiaa, on autokonsernille vähintäänkin kustannustehokasta hyödyntää jo olemassaolevaa ja testattua tekniikkaa uutta automallia luodessaan. Sen voi toki nähdä myös niin, että autojen vertailusta se tekee joko helppoa, tai sitten tylsää.

Jotain kuitenkin tapahtui, ja Seat Exeosta aika jätti vuonna 2013. Ehkä vain markkinavoimat sanelivat sen, ettei autoa kannattanut sen enempää kehittää, sillä muut mallit myyvät enemmän. Varsinaista suoraa seuraajaa ei ole, mutta Seat Leonin farkkumalli lienee lähimpänä sitä. Exeota sai aikanaan myös sedanina, mutta varsinkaan sille ei seuraajaa tullut enää koskaan.

Seat Exeoita ei liikaa näe vaihtoautoriveissä, sillä kirjoitushetkellä autoja on myynnissä vain 14. Koska olen autohipsteri, saattaisi Exeota kohtaan jokin salainen mielenkiinto minulla olla. Luulen, että lopulta vain haluan auton, jollaista ei aivan joka nurkalta vastaan tule, säväytti se tai ei. Yhtä hyvin voisin ostaa vaikka Toyota Corollan, jos sellaisia tulisi vastaan vain harvoin.

Minä näen Seat Exeossa paljon hyvää, joten koeajolenkki kannattaa käydä ajamassa sopivan auton tultua vastaan. Ei nämä Exeot enää niin paljoa maksa.

Seat Exeo vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki