Mukavaa kyytiä Ranskasta – Koeajossa uudistunut Citroen C5 Aircross

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki

Tässä on yksi niistä autoista, joita olen jo tovin odottanut tulevaksi – faceliftin saanut Citroen C5 Aircross. Auto oli ehtinyt siihen ikään, että nyt oli aika tehdä nuorennusleikkaus mallin keski-iän tietämillä. Ulkonäöllisesti kasvojenkohotuksessa käynyt auto eroaa vanhasta ja hyvä niin, sillä nyt ulkonäkö on aikaisempaa nuorekkaampi ja freesimpi.

Faceliftin myötä uudistuksen on kokenut esimerkiksi ajovalot ja keula. Myös kuljettajan paikalla on tullut muutoksia, mutta yksi asia on edelleen tallessa – nimittäin Citroenmainen mukavuus. Myös ennen faceliftia auto oli varsin mukavuuspainotteinen, eikä siitä ole onneksi tingitty lainkaan. Autossa voidaan siis sanoa sen kaikkein tärkeimmän pysyneen koskemattomana, sillä mukavuus on ollut C5 Aircrossin parasta antia aina.

Minkälaisilla spekseillä auto on?

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki

Autoliikkeen esittelyrivistä löytyi koeajoon plug-in hybridi. Tarjolla olisi vielä bensaa ja dieseliä niille, jotka eivät halua ladata autoaan. Varustetaso on Shine Launch Edition, eli kyseessä on malliston alkupään versio. Auto on luonnollisesti automaattivaihteilla, niinkuin nykypäivänä moni uusi auto on. Manuaalivaihteita ei Citroen C5 Aircrossin hinnastossa ole mainittu lainkaan.

Koska auto on lataushybridi, on päästöt saatu painettua todella alas – vain 32 grammaan sadalle kilometrille. Esimerkiksi dieselversiossa päästöt on 145 grammaa sadalle kilometrille, ja bensaversiossa 148 grammaa sadalle kilometrille. Tämän takia on käytännössä selvää, että esimerkksi moni työsuhdeautoilija pääsee ajamaan lataushybridillä, mikäli valinta osuu Citroen C5 Aircrossiin.

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkki on tuttua Citroen C5 Aircrossia. Se on mukautettavissa paremmin kuin monessa muussa autossa.

Lataushybridi on myös C5 Aircrossin malliston tehokkain versio, sillä potkua löytyy 224 hevosvoimaa. Bensa- ja dieselmallit ovat molemmat käyttövoimasta riippumatta 131 hevosvoiman tehoisia.

Stellantiksen muita saman kokoluokan tuotteita on esimerkiksi Peugeot 3008 ja Opel Grandland, joten vertailukohtaa voi hakea saman konsernin muilta merkeiltä.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki
Vaikka muutosten tullet on puhaltaneet, tunnistaa tämän Citroeniksi.

Auto lähtee napista käyntiin, ja ajoasento löytyy mallikkaasti kohdilleen sähkösäätöjen kautta. Kuljettajan paikalla on nykytyyliin paljon digiä, mutta sitä ei pidä säikähtää – autoon tottuu onneksi kohtuullisen nopeasti, kun malttaa vain selata valikoita ajatuksen kanssa.

Taajamassa C5 Aircross on varsin leppoisa ja mukava ajaa. Mikään ei pistä häiritsevästi silmään. Myös moottoritiellä homma toimii mukavuuden rajoissa, mutta lataushybridistään saa parhaiten toki irti silloin, kun autoaan pääsee lataamaan säännöllisin väliajoin.

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki

Mainitun mukavuuden lisäksi C5 Aircrossille on annettava pisteet auton sisätiloista, sillä ne ovat oikeasti kohdillaan. Auton voi ostaa järjellä tai tunteella, nyt on lähdetty kalastelemaan selvästi enemmän järkiajattelevia ostajia.

Muutokset vanhaan on lähinnä kosmeettisia, eikä perusrakenne ole oleellisesti muuttunut. Sen pohjalta siirtymä vanhemmasta C5 Aircrossista uuteen on vaivatonta, eikä tuota ylimääräisiä harmaita hiuksia.

Lopputulema – Facelift on edellistä haluttavampi

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki

Edellisessä C5 Aircrosissa ei ollut mitään varsinaista vikaa, mutta nyt auto on saatu päivitettyä minun silmääni haluttavammaksi. Auto on edelleen sellainen namupala, että ranskanperunaa ei tarvitse lähteä hakemaan grilliltä, sillä suunnaksi voi ottaa myös autoliikkeen.

Jos Citroen C5 Aircrossista pitäisi mukavuuden lisäksi nimetä lisää kivoja asioita, on toinen mainittava bonus massasta erottuva muotoilu. Mutta niinhän Citroen on varsinkin nykymallistolla ollut – katso vaikka.

Halvin lataushybridi lähtee omaksi 46 546 eurolla. Jos mukaan laskuihin otetaan kaikki C5 Aircrossin versiot, lähtee auto halvimmillaan omaksi 39 441 eurolla.

Citroen C5 Aircross facelift / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki