Myyntihitti: Koeajossa uusi Nissan Qashqai

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki

Tehdessäni juttua Kia Sportagesta, heräsin todellisuuteen siitä, ettei blogissani ole uusinta Nissan Qashqaita nähty ollenkaan! Asiantila oli todellakin korjattava, joten suunnaksi oli otettava Nissanin jälleenmyyjä Jyväskylässä. Senverran olin kerennyt uudella Qashqailla ajaa, että tiesin sen olevan oleellisesti edeltäjäänsä parempi. Jos itse olisin omistanut vanhan Qashqain, olisi auto mennyt vaihtoon samalta istumalta.

Jos vanhaa ja uutta haluaisi verrata jotenkin, on samaa enää nimi ja kokoluokka. Kia Sportagen juttua kirjoittaessa pohdin vastausta kysymykseen, että kumman minä valitsisin – Qashqain vai Sportagen? Vastaus pysyy tämänkin koeajon jälkeen pitkälti samana – molemmat autot ovat hyviä, joten taitavampi myyjä on vahvoilla. Myös myyjän ja asiakkaan väliset henkilökemiat varmasti vaikuttavat.

Minkälainen on uusi Qashqai?

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki
Sivuprofiilia katsoessa mieleen voi tulla, että jotain tuttua, mutta kuitenkin täysin uutta.

Ajoon lähtenyt auto on etuvetoinen ja automaattivaihteilla. Konehuoneessa mylvii bensapata, ja kaikkineen tehoa on tarjolla 158 hevosvoimaa. Lyhenteenä MHEV kertoo tämän olevan kevythybridi. Varustetasoksi on valittu N-Connecta. Edullisempia varustetasoja on Visia ja Acenta. Varustetasoista paras olisi Tekna.

Vaikka Qashqai olisi nelivetoisenakin ollut tarjolla koeajoon, oli etuvetoinen vertailun vuoksi oma toiveeni – olinhan ajanut nelivetoista jo aiemmin, kun olin juttukeikalla eräälle isolle mediakonsernille. Nelivetoisen olin todennut varsin toimivaksi tuolloin. Huomioitavaa on se, että nyt Qashqain nelivetoversio on bensakoneen kera, kun joskus menneisyydessä nähty neliveto-diesel on poistunut joko autojen taivaaseen tai vaihtoautoriveihin.

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilan koko on 436 litraa. Se on laajennettavissa taittamalla esimerkiksi takapenkit alas.

Teknisistä tiedoista mainittakoon, että päästöt on 144 grammaa kilometrille. Niille, jotka haluavat vetää vaikkapa asuntovaunua tai venetraileria, sallittu perävaunun maksimipaino on 1800 kiloa.

Qashqai on säilynyt spekseiltään sellaisena, että sillä on edelleen täydet eväät pysyä myyntitilastojen kärkipäässä myyntihittinä.

Koeajo – mitkä fiilikset jäi?

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla tulee vaikutelma varsin toimivasta autosta.

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 -senttiselle koeajokuskille mukavasti, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää. Laatuvaikutelma on kaikkineen varsin onnistunut ja balanssissa.

Taajamassa uusi Qashqai on varsin leppoisa tapaus ajaa. Homma toimii myös moottoritielle kurvatessa ja isommissa nopeuksissa. Jos kuitenkin olisin itselle autoa ostamassa, siirtyisi oma katseeni melkoisen nopeaa nelivetoiseen versioon.

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat Qashqaissa toimii – jos mittarina on tavallinen arki, valittamista ei ole.

Huomio kiinnittyy hyvässä myös vaihteiston toimintaan – joskus aiempien Qashqaiden aikana automaatti ei todellakaan tuntunut yltävän sinne mukavuusalueen rajoille. Nyt kuitenkin vaihteisto vaihtaa vain ja ainoastaan mukavuusalueen sisäpuolella.

Tällä kertaa koeajo hoidettiin pois ilman kolarivahinkoja. Nelivetoisen Qashqain koeajohan loppui osaltani siihen, että auton perään ajettiin. Vaikka silmämääräisesti tuolloin vahingot näyttivät naarmuilta, meni kuitenkin lähes koko puskuri vaihtoon sen jälkeen, kun huollossa asentajat olivat tutkineet vahinkoja. Törmääjän auton osia kerättiin kolaripaikalta talteen. Onneksi kuitenkaan ihmisille ei käynyt mitään, sillä peltiä saa aina uutta. Sittemmin kolarista on naureskeltu, että tulipahan kolaritestattua uusi Qashqai!

Lopputulema – Oujee!

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki

Joskus menneinä vuosina ollessani autovuokraamossa hommissa, Qashqai oli varmaankin kaikista autovuokraamon autoista yksi hyljeksityimpiä. Olin varmaan ainoa, joka suostui vapaaehtoisesti ajamaan sillä. Kaukana ovat kuitenkin noi ajat kaikilla mahdollisilla mittareilla mitattuna, ja todella moni asia on kerennyt muuttua tässä vuosien aikana vähintäänkin oleellisesti.

On oikeasti mukava nähdä, kuinka Qashqai on vuosien saatossa oikeasti muuttunut edukseen. Lopuksi kuitenkin vielä pieni pohdinta siitä, että mitä ihmettä Qashqai oikein tarkoittaa nimenä? Se ei ole minullekkaan ikinä oikein auennut. Jos satut tietämään, laita toki kommenttia tai viestiä tulemaan.

Nissan Qashqaille kilpaileva malli on esimerkiksi Peugeot 3008. Halvimmillaan uusi Qashqai maksaa 28 400 euroa. Koeajoautolla on hintaa 38 790 euroa, joten kaukana ollaan hinnat alkaen -varustetasosta.

Nissan Qashqai / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki