Nelivetokelit tulee – Koeajossa BMW X3

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki

Autoliikkeitä kierrellessä silmään pisti punainen Bemari, jonka rekisteritunnuksen kirjaimet oli kutsuvasti KMK. Rekisteritunnus huusi nimeäni – Kilkin Mikko, niinkuin Mikko Kilkki. Eihän siinä, avaimia hakemaan Bemariin ja koeajolle katsomaan, minkälainen tapaus on 315 000 kilometriä ajettu Bemarin maasturi. Hintaa tällä vuosimallin 2014 autolla oli vielä 19 990 euroa, joten hinnan puolesta odotuksia oli.

Onhan tämä pikkuhiljaa jo runsaasti ajettu, mutta elämää on kuitenkin vielä edessä, jos ja kun huollot on tehty ajalaan. Matkamittarin lukemaa ei aina kannata liikaa pelätä tutustumatta ensin auton taustoihin.

Minkälaiset varusteet?

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki

Auto on kolmelitraisella dieselkoneella, mikä on Bemarin tyylille uskollisesti rivikutonen. Vaihteiston virkaa hoitaa automaatti. Huoltokirja löytyy alkuperäisellä Suomi-historialla. Varustelistaus on pitkälti käytännöllinen, pitäen sisällä esimerkiksi kahdet renkaat.

Mitään yllättävää ei ilmene, vaan kaikki on uudempia Bemareita ajaville tai ajaneille tuttua juttua. Jos ei ole, niin moni asia on pienen totuttelun jälkeen loogista.

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki
Alla on Bemarin alkuperäiset vanteet

Ja tähän vielä autofriikkien knoppitiedot: Tämän aikakauden X3:n korimallitunnus oli F25. Tekniikan osalta mallimerkintä on xDrive 30d, josta xDrive tunnetusti viittaa nelivetoon, ja 30d moottoriin. Vastaavaa nimilogiikkaa näkee muissakin Bemarin maastoautoissa. On myös hyvä muistaa, että parilliset numerot ovat coupetyylisiä, kuten X4 ja X6, ja parittomat sitten perinteisiä maastureita, kuten X1, X3 ja X5.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalta auto on tyypillisen Bemarimainen.

Avaimet taskuun ja auto käyntiin napista. Konepellin alta tehoja löytyy 258 hevosvoimaa, mikä on äkkiseltään riittävästi peruskäyttöä ajatellen. Ajoasento löytyy 170 senttiselle koeajokuskille kuntoon mukavan oloisesti, eikä valittaa voi. Hallintalaitteiden sijoittelu on kuljettajaa ajatellen järkevää.

Autolla on jo hyvän matkaa elämää takana, mutta ryhti on edelleen tallessa. Kone käy terveen oloisesti, eikä sisätiloissakaan näy mitään, mikä silmiinpistävän häiritsevästi repsottaisi. Kilometreihin nähden auto on siistissä kunnossa.

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat on arkikäyttöä ajatellen hyväksyttävän kokoiset.

Kun lähtee ajamaan, tuntuu tehot ja väännöt olevan hyvissä määrin tallessa. Auto lähtee siten, miten odottaa saattaakin. Taajamassa tämä on leppoisa pärtsäiltävä, ei mitenkään yliampuvan tykki. Isommalle tielle mentäessä jalkoihin ei kuitenkaan tarvitse jäädä. Nitinöitä tai natinoita ei kuulu, joten sen pohjalta alustatuntumakin vaikuttaa terveeltä.

BMW X3:a isompi malli on X5, ja uudemmasta versiosta on tarjolla sähköistetty versio iX3.

Lopputulema – Myös vanhalla pärjää, kun se toimii

BMW X3 vuosimallia 2014 / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka minun mielestäni BMW X3 on tiettyinä aikakausina näyttänyt hieman pappamalliselta autolta, niin lystiä kuitenkin löytyy aina silloin, kun nelivetoa pystyy hyödyntämään. Tähän autoon on samassa paketissa järkitakuu, ja nelivetoa hyödynnettäessä myös hupitakuu.

Jos pisteyttäisin auton, saisi tämä järkevyyden osalta koeajon perusteella hyvät pisteet. Ostoa kannattaa pohtia, jos auto vastaa omia tarpeita. Mitä hyvyyteen tulee, on Bemari oikeastaan aina hyvä ajettavuudeltaan, oli kyse mistä mallista tahansa.

BMW X3 vuosimallia 2014 / ku
Bemarin yksi tavaramerkki on tämä tietty kulma, mikä tämän auton tapauksessa löytyy takasivuikkunasta. Jos et ole aiemmin huomannut asiaa, kannattaa seuraavalla kerralla tutkia Bemaria ajatuksella. Samankaltainen kulma voi löytyä eri kohdista autosta, joidenkin malliversioiden kohdalla myös avaimesta. Toinen Bemarin tavaramerkeistä löytyy etuajovaloista, joista tulee mieleen koronarenkaat.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike / www.jklauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki