Nimi kuin maailmantähdellä – Koeajossa Nissan Primastar

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Blogini puolella aiemmin on koeajossa ollut Nissan NV300. Nyt halusin matkata ajassa taaksepäin, ja ottaa koeajoon edeltäjämalli Primastarin. Primastarilla en ole aiemmin ajanut, vaikka rinnakkaismalleja, eli Renault Traficia ja Opel Vivaroa olenkin tyypittänyt. Kun tämä malli hävisi mallistosta korvautuen uudemmalla, liittyi samaan pakettiautokerhoon myös Fiat Talento. Ja kyllä, Fiat Talentojakin saa ostettua myös täältä Jyväskylästä – onhan meillä Fiatille jälleenmyyjänä Jyväs-Caravan. Talentolla en ole vielä ajamaan päässyt, mutta ehkä sekin sitten aikanaan.

Nyt koeajettu vuosimallin 2014 Primastar on niitä viimeisiä Primastareja, jonka jälkeen Nissanilla tuli tauko tämän kokoluokan pakettiautojen osalta. Korvaajamalli saatiin onneksi ulos vuonna 2016. Se ei kuitenkaan tee Nissanista huonoa pakettiautoa – vaan Primastar on pätevä edelleen, kuten myös uudempi NV300.

Nissan Primastar – minkälainen?

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Primastar nähtiin markkinoilla vuosituhannen alussa. Kyseessä on Nissanin näkemys tämän kokoluokan ja aikakauden pakumallista. Koeajettu auto on tuontitavaraa ulkomailta, ja varsin kohtuudella ajettu – vain noin 30tkm. Varusteista mainittakoon, että työkäyttöön jollekkin firmalle hyvät, jos vain on Primastaria vailla. Esimerkiksi tavaratilaan ei ole lainkaan ikkunoita, mikä takaa sen, että vaikkapa remonttitarvikkeet ja muut rakennustarvikkeet kulkevat mukana huomaamatta. Arvoesineitä ei siis tarvitse jättää parkkipaikalla koko kansan pällisteltäväksi. Käytön jälkeä hieman jo piisaa, mutta se tuskin remonttifirmaa tai rakennusfirmaa kovin paljoa hetkauttaa – naarmujahan voi aina tulla sen lautakuorman kanssa lisää.

Mitään naarmua ja klommoa ei ainakaan minun silmääni ole häiritsevästi, jos mietitään työntekoa tällä autolla. Mikä kuitenkin tärkeintä, konehuoneessa käy ja kukkuu terveen oloinen dieselpata, vaihteet toimii, ja tekniikka muutoinkin on ehjää. Varustelistalta löytyy esimerkiksi vetokoukku. Autossa on manuaalivaihteet, kytkintuntuma on looginen, ja konehuoneessa tehoja 115hv. Toki tehokkaampiakin koneita on löytynyt Primastariin, mutta tämä on ihan pätevä peruspata.

Koeajo – Hanki vaikka firmalle raksapaku

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Jos on ajanut tämän aikakauden Opel Vivaroa tai Renault Traficia, kuten minä, niin auto ei yllätä. Kaikki on niin selkeätä, ettei tämän auton ajamiseen tarvita insinööritutkintoa. Sukulaisuuden Renaultin kanssa huomaa vaikkapa vaihdekepistä ja avaimesta, mutta eipä anneta sen nyt häiritä – keskitytään ajamiseen. Ilman lastia ja perävaunua menohalut on peruskäyttöä ajatellen varsin kohdillaan. Senverran olen vastaavaa Renault Traficia perävaunun kanssa ajellut, jotta pääsen toteamaan auton soveltuvuuden myös kärryveturiksi – vääntömomenttia piisaa koneessa senverran.

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratila on näissä autoissa hyvin muotoiltu, ja kun sivuovikin löytyy, niin tavaraa laittaa varsinkin mielikuvitusta käyttäen hyvin kyytiin. Itse olen kuljettanut verraten painaviakin trukkilavoja lähes vastaavalla umpipakulla, siten että on jouduttu vastaanottajan päässä suorittamaan joko trukkipurku, tai lemppaamaan lava kyydistä nyytti kerrallaan. Sekin on tottakai mahdollista, kun asemoi vain trukkilavansa autoon oikein. Kantavuus kannattaa toki muistaa, ylikuormalla ei pidä lähteä kuitenkaan ajamaan.

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Jos manuaaliaski ei miellytä, niin vaihteistoksi on voinut hankkia automaatinkin. Koeajopäivänä niitä oli netin ihmeellisillä myyntipalstoilla myynnissä vain seitsemän kappaletta, kun Primastareja oli yhteensä yli sata. Koska yhdeksänpaikkainen bussiversiokin löytyy, niin Primastar aikanaan taipui moneksi.

Kun vuonna 2014 Primastarin tuotanto loppui, jostain syystä uudet konsernisisaret saatiin markkinoille jo mallivuodeksi 2015, mutta Nissanin osalta vasta 2016. En osaa sanoa, johtuuko silloin uudesta Fiat Talentosta vai mistä, että olisi hieman porrastettu uusien mallien julkaisua. Mutta hyvä että Nissanikin on taas mukana tämän kokoluokan pakumarkkinoilla.

Lopputulema – Priimaa tuli, kuten nimikin lupaa

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Eipä tarvitse kauaan katsella kuvia blogistani, kun huomaa, että Primastar ja NV300 ovat keskenään samaa autosukua. Samoja piirteitä on havaittavissa. Vaikka nimimuutos saattaa hetken tuntua aina sekavuutta aiheuttavalta, niin totean edelleen, kuten NV300:sen koeajoraportissakin, että nimimuutos tuntuu edelleen perustellulta. Primastaria suurempi NV400 on ollut tuotannossa jo vuodesta 2010 saakka, jolloinka nimet eivät vielä olleet aivan niin synkronoitu keskenään, kuten nykyään.

Se mikä on hyvää, on se, että kun tämä Primastar on aikanaan myyty, niin tämmöisiä tuntuu löytyvän myynnistä ihan hyvin lisääkin. Ja löytyy varmuudella myös varaosiakin, koska senverran yleisestä autosta kuitenkin on kyse.

Nissan Primastar 2015 vaihtoauto / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Jyväskylän Auto-Bil, www.auto-bil.fi

Auton hinta: 19 990 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki