Nissan Navara AT32 – Pohjoisnavalta Esplanadille

Moni kysyi tämän Nissan Navaran nähdessään ”Miksi?” Kysymys kertoo karusti, miten irrationaalisesti näemme autot. Itse kysyn samaa todella monen muun automallin kohdalla. Jos ollaan rehellisiä, niin maailma on täynnä helposti unohdettavia, tarpeettomia, rumia ja tekniikaltaan alle keskitason autoja, joita kukaan ei jää kaipaamaan. Jos auton käyttötarkoituksia laitettaisiin järjestykseen hyödyllisyyden ja monipuolisuuden mukaan, niin juuri Nissan Navaran kaltainen auto olisi listan kärkipäässä. Kun mietitään autoa, joka kestää säässä kuin säässä, kulkee tiellä ja sen sivussa, on tilava viidelle hengelle, pystyy kuljettamaan jokaisen matkustajan isot lentolaukut, kuluttaa alle seitsemän litraa satasella, on täysin mukavuusvarusteltu ja vieläpä huoleton viiden vuoden takuulla, niin minkä auton laittaisit sen haastajaksi? Lava-auton epäsuora ekologisuus ja olemassaolon koko perusta on sen hyödyllisyys ja monipuolisuus. Jos syntyy kriisitilanne, missä armeijan tarvitsee ottaa käyttöön kaikki liikenevät nelivetoajoneuvot, on Navara taatusti valmis palvelemaan maata. Etuvetoisista kaupunkimaastureista on siinä kohtaa enemmän hyötyä olla poissa tieltä kokonaan.

Lava on muodikasta

Nissan ei merkkinä herätä valitettavasti minkäänlaisia palavia intohimoja. Joka on toisaalta sääli, sillä poikkeuksellisesti juuri Nissan on sijoittanut Suomeen, Espoon Keilaniemeen, koko Pohjoismaiden ja Baltian maahantuontiorganisaationsa. Perinteisesti tällainen keskus sijoitetaan aina Ruotsiin, mutta merkin vahva historia Suomessa ja markkinaosuus puolustivat sijoitusta Suomeen. Tästä valinnasta täytyy olla aidosti ylpeä ja kiitollinen, voisi jopa toivoa muiden merkkien seuraavan esimerkkiä. Jos saa myytyä autoja Suomessa, saa niitä myytyä taatusti missä tahansa.

Suuressa yleisössä lava-autot eivät kaikesta huolimatta herätä ihailua, mutta miksi yhä useampi valmistaja on hiljattain kuitenkin esitellyt lava-autoja? Jopa Mercedeksellä on lava-auto nykyään mallistossaan. Navara kuuluu nyt jo sarjan konkareihin, ensimmäinen sukupolvi näki päivänvalon jo 1997. Allianssin vuoksi ei ole iso yllätys, että Renault brändillä myytävä Alaskan pohjautuu myös Navaraan, mutta isompi yllätys monelle voi olla, että myös Mercedeksen X-sarjan lava-auto on pohjimmiltaan Navara, osin jopa moottoreita myöden. Tämä on siis myös merkkien välisen yhteistyön tulosta. Autokonsernien alati yleistyvät yhteishankkeet pistävät merkkiuskollisten vakaumuksen lujille, mutta ilman näitä projekteja suuri osa nykyisistä automalleista ei koskaan näkisi päivänvaloa.

Kun farkut siirtyivät kaivoksista catwalkeille

Perinteisesti Navaran kaltaisen auton bongaa joko rakennustyömaalta tai kiinteistöhuollosta. Ja sellaiseksi se on tehty, vankaksi työvälineeksi. Tästä kertoo myös sille myönnettävä viiden vuoden tai 160.000 kilometrin takuu. Navarasta on paljon iloa myös maaseudulla tai metsässä erinomaisten maasto-ominaisuuksien ansiosta. Lava-auto onkin helppo mieltää työvälineeksi tai kakkosautoksi erikoistarkoituksia varten, mutta koeajoviikon aikana autoa testattiin ennenkaikkea perheautona Helsingin keskustassa. Kotona autolle oli katuparkki ja työpaikalla auto piti saada mahtumaan keskustan parkkihalliin. Kun autolla on pituutta yli viisi metriä (5,3m) ja katselee muita autoilijoita katumaastureissaan alaspäin, niin auton sovittaminen kallioluolan parkkihalliin ei ollut ihan yksiselitteistä. Odotuksista poiketen autolle löytyi aina parkkipaikka ja se suoriutui arjesta siinä missä mikä tahansa kaupunkiautokin. Jos pick-up malliselle autolle on pienintäkään tarvetta muutoin, en arastelisi harkita sitä myös arkikäyttöön.

Painaa kaksinkertaisesti, mutta kuluttaa normaalisti

Lava-autojen sarjassa Nissan Navara on kuitenkin vielä kevyessä päässä. Amerikan markkinoita hallitsevat isomman Ford F-150:n kokoiset pick-up’it, mutta downsizing trendi on sielläkin nähtävissä moottoreissa jo, ja sähköiset versiot ovat vuorossa seuraavaksi. Tavallaan Navaran kokoluokka on jo valmiiksi oikeassa mittapuussa kevytrakenteisempana ja pienemmillä moottoreilla varustettuna. Navaran nelisylinterinen 190 hevosvoimainen diesel on varustettu kahdella turbolla ja tässä autossa moottorin jatkeena on 7-vaihteinen automaattilaatikko. Vääntöä koneesta irtoaa todella kiitettävät 450 Nm. Hieman alle 11 sekunnin kiihtyvyydellä (0-100 km/h) ei voida puhua urheilullisesta suorituskyvystä, mutta toisaalta yhdistetty kulutuskin on vain 6,9 litraa satasella. Se on kokonaismassaltaan hieman yli kolmen tonnin autolle (3.035 kg) todella mainio suoritus.

Jos ei halpa, niin sanotaan sitten todella edullinen

Navara on koeajossa olleena ns. double cab -mallisena eli neliovisena ja viisipaikkaisena täysiverinen perheauto, olkoonkin että takapenkki ei ole taksiluokkaa kiitos taivaallisen istumakorkeuden. Takapenkille on silti esimerkiksi isofix-kiinnikkeet. Arctic Trucks versiona Navaraa on erikoiskorotettu yhteensä +40 mm tavalliseen Navaran maavaraan ja rengastukseen verrattuna, jolloin se vaatii matkustajilta pienen kurotuksen sisään, lapset sen sijaan joutuvat (saavat?) kiivetä matkustamon kahvoja apuna käyttäen. Vaikka yleisfiilis on enemmän pakettiautoa kuin edustusautoa, niin tunnelma Navaran sisällä on silti yllättävän miellyttävä. Ylellisyysvarusteluun tämän Arctic Truck -version kohdalla voidaan listata avattava kattoluukku, peruutuskamera, 360 asteen ”Around View Monitor” kameranäkymä, navigointijärjestelmä, nahkaverhoilu, sähkösäätöinen kuljettajan istuin, älyavain (taskussa lukittaessa ja käynnistettäessä) ym. ym. Nämä pohjautuvat Nissanin hinnastossa parhaimpaan Tekna varustetasoon, johon on siis vielä lisäksi valittu Arctic Trucks -varusteet. Koeajoauto oli korkeimmalla varustetasolla, pitkällä ohjaamolla, isommalla koneella ja automaattivaihteistolla hinnaston loppupäästä, ja ilman Arctic Trucks -varusteita autolla oli hintaa 57.468 euroa. Edellä mainittuja ominaisuuksia karsimalla hinta tulee tarvittaessa nopeasti alas. Toisaalta vertailun vuoksi uusi Ford Ranger Limited on vastaavin ominaisuuksin noin 10.000 euroa kalliimpi. Navaran kanssa identtisellä voimalinjalla ja suoritusarvoilla varustettu Mercedes X 250 d 4Matic Power maksaa muuten 78.937 euroa. Jos allianssiyhteistyö ei miellytä, vaan haluaa X-sarjalaiseen Mercedeksen oman V6-moottorin voimalinjoineen, on hinta jopa kuusinumeroinen.

Arctic Truck kun tavallinen ei riitä

Onko sinulle Arctic Trucks jo tuttu nimi? Jos ei, niin siihen kannattaa tutustua viimeistään nyt. Islannista ponnistava firma nousi maineeseen Top Gearin kautta tarjotessaan ohjelmaan erikoisvarustellun Toyota Hiluxin Pohjoisnavan valloitusta varten. Nykyään Arctic Trucks tekee omia erikoisversioita Toyotan lisäksi myös Nissanin, Isuzun, Lexuksen, Volkswagenin, Ivecon ja Fordin maastoautoista. Jopa Mercedes Sprinteristä on saatavissa Arctic Trucks -versio, jos haluaa ajaa esimerkiksi tilataksia napajäätiköille. Yrityksellä on myös Suomessa Sipoossa toimipiste, jonka kautta tämä Navarakin on kulkenut. Asiakkaan tilatessa Arctic Truck -erikoisversio Nissan lähettää maahantuodun tavallisen version vielä AT-käsittelyyn, jonka jälkeen auto luovutetaan vasta asiakkaalle, normaalein Nissanin takuuehdoin. Myös Arctic Trucks -osille on viiden vuoden takuu. Arctic Trucks -varustelu maksaa 7.900 euroa (ei sis. ALV) ja Nissanin kohdalla tämä AT32 -versio tarkoittaa käytännössä entistäkin korkeampaa maavaraa (+20 mm normaaliin, eli 243 mm) suurlujuusteräksestä valmistettua pohjapanssaria, snorkkelia vesiylityksiä varten (lisävaruste), tasauspyörästön lukkoa edessä (lisävaruste), sekä tietysti lihavia maastorenkaita Arctic Trucksin erikoisvanteilla. Renkaina autoon oli laitettu Nokian Renkaiden Hakkapeliitta LT2 talvirenkaat koossa 265/70R17. Myös Nokian Renkaat tekee kehitysyhteistyötä Arctic Trucksin kanssa. Teknisten muutosten ansiosta auton lähestymiskulma maastoajossa on 35 astetta ja jättökulma 24 astetta, molemmat muutaman asteen jo ennestään hyviä lukemia paremmat. Snorkkelin myötä Navaran kahluukorkeus on huikeat 800 mm, eli purojen ja pienten jokien ylitykset sujuvat helposti. Navara on mukavuusvarusteistaan huolimatta todella maastokelpoinen auto, olit sitten rakennustyömaalla, mökkitiellä, lumihangessa tai metsässä.

Korkea ja ketterä

Navaraa on yllättävän helppo ohjata kaupungin liikennevirrassa, ja sen ratissa on jopa erikoisella tavalla rauhoittunut olo, kun matkanteko on luonteeltaan heti asteen verran kiireettömämpää. Korkea istuma-asento tarjoaa hyvän näkyvyyden ja seitsenvaihteisen automaattivaihteiston ansiosta kaupungissakin pysyy hyvin liikennevirran vauhdissa valoista kiihdytettäessä. Tottumattomalle tällaisen monsterin taskuparkkeeraus voisi olla painajainen Helsingin keskustassa, mutta peruutuskamera ja varsinkin 360 asteen ympäristönäkymä tekevät pysäköinnistä niin helppoa, että se tuntuu lähes fuskaamiselta. Viikon mittaisen koeajon aikana auto mahtui aina korttelin sisällä kodista taskupysäköinnillä katuparkkiin. Lintuperspektiiviin muutettu 360 asteen näkymä pysäköintikamerassa korvaa nopeasti jopa peilit, ja isonkin auton pysäköinti tuntuu hieman siltä kuin kääntäisi parkkiin Hot Wheels -autoa liikennematolla.

Kun pituutta on metri normaalia enemmän

Työpaikan parkkihalliin ajettaessa huvitti ensin, miten joutui ensimmäistä kertaa kurottamaan alaspäin pysäköintilippua portilla. Myönnän, etten pysäköidessä lähtenyt väkisin änkeämään lähimmäksi ovea kaikkien ahtaimpaan kahden auton väliin, vaan pysäköin suosiolla kauemmas, missä viereinen ruutu oli tyhjä. Pysäköintiruutuihin ahtautuessa koko tuli vastaan, sillä 5,3 metrinen Navara jäi keulastaan reilusti keskikäytävälle näkyviin, vaikka olin perällä ruudussa asti. Vieressä olleet katumaasturit eivät olleet sittenkään niin ison oloisia. Koeajoauton oranssi väri ja korkealle kurottava snorkkeli eivät varsinaisesti auttaneet joukkoon sulautumista, mutta ainakin auto oli helppo löytää. Maastokelpoinen, uimataitoinen, ylikorkea ja kirkuvan oranssi Navara olikin lähinnä koominen näky leasingautojen massassa.

Tonneja takana, rautaa alla

Entä itse lava sitten? Perheautona siinä on teoriassa enemmän tilaa kuin missään muussa autossa. Navaran oma hyötykuorma on perheautoilijoille häkellyttävät 948 kg, lisäksi sen suurin sallittu perävaunumassa on 3500 kg, jolloin saadaan jo yhteensä kuuden tonnin yhdistelmämassa. Lavan käyttöä sellaisenaan rajoittavat paitsi sää, myös fakta, että lavan kuorma pitäisi myös varmistaa tai sitoa kiinni. Tähän on toki ostettavissa useita erilaisia ratkaisuja. Lavan päälle saa niin korkeaa kattokorkuista kovaa kuomua kuin matalampaa pehmeää katettakin, puhumattakaan lavanjakajista. Lavan pohjan saa myös ulos vedettävänä liukuversiona. Tärkeintä on muistaa, että lavasta saa näillä varusteilla hyvin käyttökelpoisen ja monipuolisen kuljetusratkaisun, joka vetää vertoja lähes pakettiautolle. Koeajoviikon aikana Suomen kevät näytti parhaat äärilaitansa, niinpä juuri viimeisenä päivänä ennen auton palautusta taivaalta satoi sakeasti lunta, joka löysi tiensä lavallekin kiitos puuskittaisen tuulen. Avolavan sijaan suosittelenkin vahvasti edes jonkinlaista katetta meikäläisissä säissä.

Ennen tätä Nissan Navaraa ainoa kokemukseni lava-auton ratista oli Ford Ranger Arctic Trucks-versiona, jota ajoin Nokian Renkaiden rengastesteissä Ivalon White Hell-testiradan jäällä. Tiedän, että monen auton kohdalla sanotaan, että se pitää vain ajaa, jotta tietää mistä puhutaan. Navaran kohdalla tämä on harvinaisen totta. En olisi voinut aavistaa, että suosittelisin vuolaasti japanilaista lava-autoa kaikista saatavilla olevista autoista, mutta kokonaisuus ja kokemus vakuuttivat minut. Toivon, että kohtaisin Navaran vielä uudestaan, ja mieluiten vieläpä todella ankarassa maastossa. En epäröisi hetkeäkään luottaa tämän auton kykyihin tiukassa paikassa. Tämä Nissan sai minulle erikoisesti samaan aikaan sekä turvallisen olon, että pulssini sykkimään hieman tiheämmin. Navara ei ole vaatimaton työkone, vaan peloton seikkailija. Kaikkein tärkeimpänä, Nissan Navara todisti, että lava-auto toimii myös Esplanadilla tarvittaessa. Kokonaisuuden kruunaa myös poikkeuksellinen kotimaisuusaste, kiitos Nissanin ja Arctic Trucksin Suomen toimipisteille. Vahva “kyllä” -suositus.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *