Nissan teki myytäväksi erikoismallin – Koeajossa Navara TREK-1

Nissan Navara TREK-1 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Se on kyllä törkeän hienon näköinen! Tässä olivat ensimmäiset ajatukseni, kun näin Nissanin Navarasta tehdyn TREK-1 version. Olin toki aiemminkin ajanut ihan perusmallin Navaroilla, yhdestä kirjoittanut blogiinikin, mutta TREK-1 vaikutti jotenkin mielenkiintoiselta. Joltain, jota pitäisi ainakin kokeilemaan päästä. Mikäli vain vakituisen työpaikan olisin omannut, olisin tällöin jo perusmallin Navarasta ollut kauppoja tekemässä, mutta kyllä tämä TREK-1 vei minun sieluni vielä enemmän. Kuumottelin koeajoa hetken, ennenkuin eräänä tiistaina laitoin viestiä Käyttöauton myyjälle, että onnistuisiko koeajo jutunteon merkeissä? Vastaus tulikin kiitettävän nopeasti, että tervetuloa. Harmi vain, kun opiskelijabudjetilla ei pankinjohtaja autolainaa myönnä – on odotettava vielä hetki, että saa kuitata koulusta päättötodistuksen pihalle. Mutta ei hätää, autokuumeeseen on kyllä lääkkeet odottamassa, kun vakityö vain löytyy. Sillä se lähtee millä se on tullutkin. Onneksi on mahdollisuus harrastaa autoja. Ei varmaan yllätä, että autoharrastus tässä muodossaan minut jokunen vuosi sitten vei. Nissan Navara TREK-1 oli esillä jo keväällä Jyväskylän kuljetusmessuilla. Nyt siihen on mahdollisuus perehtyä jälleenmyyjillä.

Millainen auto on Nissan Navara TREK-1?

Nissan Navara TREK-1 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Näyttää vauhdikkaalta!

Koeajoauto on autoliikkeen esittelykäytössä, ja keretty ajaa parisen tuhatta kilometriä ennen tätä blogijuttua. Nissanin mallistossa TREK-1 tunnetaan erikoismallina, joka toimitetaan aina Double Cab -ohjaamolla. Kyseinen hyttimalli on tarjolla olevista se suurempi. 2,3 -litrainen kone tuottaa tehoja 190 -hevosvoimaa. Hinnaston mukaan vakiona tulee neliveto ja automaattivaihteisto. Toisaalta, harvemmin tämmöinen auto pelkästään vajaavetoisena ostettaisiinkaan, koska kaikilla on tarjota vastaavaan neliveto vakiona. Niinkuin muissakin Pick-upeissa, vetotapa on valittavissa kojelaudasta löytyvällä valitsimella, jonka kautta valittavana on myös takaveto ja hidas neliveto. Perusmalliin verrattuna on lavalla esimerkiksi putkikehikko hytin takana, ja ledivalot laitettu tähän kyseiseen putkikehikkoon. Lavalle on laitettu myös tilanjakaja, jolla lavatilan saa lokeroitua. Lavakate on muovia. TREK-1 toimitetaan aina joko mustana tai valkoisena, muita värivaihtoehtoja ei ole. Näyttävyyttä on saatu mukavasti lisää perusmalliin verrattuna harkitun oloisilla varusteilla. Tarkemmin kun miettii, niin vähäisen värivaihtoehtojen määrän saattaa ymmärtääkkin juurikin näyttävyyden nimissä. Perusmallin Navaraan on saatavissa muitakin värisävyjä.

Koeajo: Navara TREK-1 on kingiainesta!

Nissan Navara TREK-1 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Avaimeton käynnistys on kyllä helppo! Ajoasentoa säädetään sähköllä. Ratti säätyy lihasvoimalla vain pystysuuntaan, ja autossa on nahkapenkit. Hallintalaitteet on sopivilla paikoilla kokoiselleni 170cm pitkälle kuljettajalle.

Ajettaessa erillisjousitus on mukavan oloinen. Useamman tunnin kestävällä keoajolla päädyin hieman maaseutumatkailemaan. Aiemmin käytyäni koeajamassa vastaavaa tämän korimallin Navaraa, tuli poikettua myös himena huonommallekkin tielle, ja todettua alustatuntuma ja muutoinkin toimivaksi myös huonolle tielle. Matka-ajossa myös toimii, ja esimerkiksi ohituskiihtyvyyttä löytyy. Tehoja tuntuu löytyvän muuallakin kuin vain paperilla. Varustepuoli on myös tässä TREK-1 versiossa niin kohdillaan, että kyllä reissumies tämmöisellä mielellään ajaisi.

Nissan Navara TREK-1 takapenkit / kuvat Mikko Kilkki

Takapenkit myös toimivan oloiset. Auton saa ostettua myös ilman takapenkkejä, jolloin hinta tippuu noin 12 000 euroa. Se on paljon rahaa se. Hintaeron perusteena toimii pitkälti verotekniset syyt. Jos auton saisi rekisteröityä kuorma-autoksi, olisi silloin hinta takapenkkien kanssa vielä edukkaampi. Jälleenmyynti tosin ajokorttivaatimuksen takia saattanee tällöin olla hankalampaa.

Auto saattaa jonkun mielestä näyttää isolta, mutta tätä ei pidä säikähtää. Autossa tulee mukana hyvät kamerajärjestelmät, ja näytöllä näkyvä kuva helpottaa kummasti auton pysäköintiä. Myös perävaunun vetoautona Navara vaikuttaa peräti loistavalta, sillä auton vetokyky on 3500kg. Tähän on syynä lava-autoissa käytetty runkorakenne, mikä ylipäätään tekee pick-upeista hyviä vetoautoja. En muista ainakaan blogiharrastuksen aikana törmänneeni uuteen pick-upiin, jossa vetokilot olisivat alle 3000kg.

Lopputulema – Ford Ranger, Toyota Hilux, vai Nissan Navara? Entä uutuusmallit Mercedes-Benz X, ja Renault Alaskan, tai Fiat Fullback?

Nissan Navara TREK-1 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Ledivalot katolla – Kattovalot autoissa hyväksi todetut.

Ford Ranger, Volkswagen Amarok, Toyota Hilux, Mitsubishi L200, Volkswagen Amarok, Fiat Fullback, Renault Alaskan, Mercedes-Benz X, Isuzu D-Max… Euroopassa myytävissä pick-upeissa alkaa selvästi olla raunsaudesta johtuvaa kilpailua. Sen valossa ymmärrän selvästi, miksi hyvin varusteltuja autoja kyseiseen autoluokkaan tulee. Sukusiittoisuutta on, Navaraan perustuvat esimerkiksi uutuusmallit Mercedes X, ja Renault Alaskan, jotka molemmat ovat merkkinsä ensimmäiset pick-upit. Fiat Fullbackin perustana taas on Mitsubishi L200. Vaikka autoja paljon rupeaakin jo markkinoilla olemaan, on siitä huolimatta Nissan Navara TREK-1 on hieno auto ajaa. Koska autosuunnittelussa merkkien välinen yhteistyö on päivän sana, niin se johtaa helposti siihen tilanteeseen, missä autot ovat helposti yhtä harmaata massaa. Hyötyajoneuvopuolella tähän on voinut törmätä selvästikkin – vertaa vaikka pakettiautoja, Googlesta löytää hyvin esimerkkiä. Tässä tilanteessa tarjouspaperit, ja niissä eritellyt varusteet ja hinnat saattavat olla kauppaan johtavia perusteita, merkin saattaessa jäädä toissijaiseksi. Jos kuitenkin puhtaasti otetaan esille tämä Nissan Navara TREK-1, niin se on kuitenkin auto, jota kehtaa varustelun puolesta esitellä myös naapurille. Verratessa kilpailevan merkin tarjouslaskelmaa, voi siinä oleviin varusteisiin olla hyvä tehdä jo jonkunlaisia tarkennuksia, jotta päästään samalle tasolle kuin Navara TREK-1. Joku vain haluaa hyvin varustellun pick-upin, millaista ei välttämättä juuri samanlaisena ole millään toisella merkillä. Kaikki eivät halua hävitä harmaaseen massaan. Tämä on juuri se rako, johon Navara TREK-1 iskee. Rakoon, johon tarvitaan erikoismalli.

Nissan Navara TREK-1 koeajo / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Nissan Navara TREK-1, autoliikkeen esittelyauto. Hinta kaksipaikkaisena 47 095 euroa. Viisipaikkaisena (takapenkit), 59 113 euroa.

Nissanit myy: Keski-Suomessa Käyttöauto / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.nissan.fi

Mikko Kilkki