No nyt on! Koeajossa Nissan Qashqai e-Power

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Nissan Qashqai on auto, joka on nähty blogissani useampaan kertaan. Myös Qashqain sähköversio Ariya on odottelun jälkeen esiintynyt blogissa. Nyt sain koeajoon Qashqaista sellaisen version, jollaista olin oikeasti odottanut pitkään – sarjahybridin, joka tottelee nimeä e-Power. Tämä on ehkäpä kaikkein päräyttävin Qashqain versio tähän mennessä.

Ulkoisesti Nissan Qashqai e-Power on kuin tavallinen Qashqai, mutta ominaisuuksia se on saanut konsernin sähköautoista. Tämä on sellainen auto, josta olin puhunut autoliikkeen myyjien kanssa jo kuukausia aikaisemmin. Koeajon perusteella odottelu ja kaikenlainen fiilistely kannatti, sillä koeajo ei pettänyt odotuksia.

Mikä ihmeen Nissan Qashqai e-Power?

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilaa löytyy Qashqai e-Powerista mukavasti.

Mainittu sarjahybridi tarkoittaa sitä, että Qashqai e-Power liikkuu aina sähköllä. Polttomoottori toimii generaattorina tuottaen virtaa ajoakulle, eikä Qashqai e-Power ole millään tapaa ladattava hybridi. Idea on vastaava kuin muinoin nähdyssä Opel Amperassa, sillä erotuksella että Amperassa oli lisäksi latausmahdollisuus.

Polttomoottorina Qashqai e-Powerissa on kolmesylinterinen ja 1,5 litrainen bensapata. Qashqain muissa versioissa bensakoneen virkaa hoitaa neljäsylinterinen ja 1,33 litrainen moottori. Nykyään kaikki Qashqait ovat vähintään kevythybridejä, mutta Qashqai e-Powerissa sähköinen voimalinja on viety kaikkein pisimmälle.

Sarjahybridin idea on mielenkiintoinen siksi, ettei sellaisia ole Euroopan automarkkinoilla varsinaisesti liikaa nähty. Yleisempi näky on niinsanottu rinnakkaishybridi. Sarjahybridi on kuitenkin idealtaan nerokas – homman juoni on siinä, että nyt esimrkiksi vaihteisto on käytännössä tarpeeton.

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan kannalta Qashqai e-Power eroaa perus-Qashqaista siten, että tässä on hybrideistä tuttu EV-ajotila, jolloin polttomoottori ei tule kuvioihin mukaan, mikäli akussa vain riittää virtaa. Lisäksi Nissanin sähköautoista on lainattu e-Pedal toiminto, jolloin moottorijarrutus on jytkyimmillään, ja auto kerää moottorijarrutuksen kautta virtaa takaisin ajoakulle. Lisäksi mittaristossa on eroja siten, että nyt mittaristosta löytyy dataa liittyen akun varaustasoon.

Nissan Qashqai e-Power on aina etuvetoinen, ja nelivetoista autoa haluavat joutuvat katsomaan muita versioita. Toisaalta vaakakupissa painaa päästöt, sillä päästöt on painettu 120 grammaan sataa kilometriä kohden. Päästökysymys on varmasti se, miksi voisi kuvitella, että työsuhdeautoilijat joko saavat tai joutuvat valitsemaan Qashqaista juuri tämän version itselleen. Missään muussa Qashqaissa ei ole päästöjä nistitty yhtä alas. Mahdollisia varustetasoja on Acenta, N-Connecta ja Tekna, Tekna+ 19″ ja Tekna+ 20″.

Koeajo – Mitkä fiilikset Qashqai e-Power tarjoilee?

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento löytyy kohdilleen 170 senttiselle koeajokuskille, ja hallintalaitteiden sijoittelu on järkevällä tasolla. Jos on aikaisemmin ajanut Qashqailla, on tunnelma varsin kotoisa, koska peruspalikoiltaan moni asia löytyy valmiiksi tutulta paikaltaan.

Kuljettajan kannalta suurimman eron polttomoottorikäyttöiseen Qashqaihin huomaa sitten, kun autolla lähtee ajamaan. Qashqai e-Power on hiljainen, ja taajamassa paketti tuntuu olevan hyvin balanssissa. Polttomoottorin olemassaolon saattaa toisinaan huomata äänestä, mutta ei juuri muusta. Käytännössä ääni ei kuitenkaan ole häiritsevää.

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Myös moottoritiellä meno on toimivaa, joskin taloudellisemmillaan auto on taajamassa. Voisi kuvitella, että yksi potentiaalinen asiakasryhmä on taksiyrittäjät, tai kuka tahansa, joka tarvitsee tämän kokoluokan autoa taajama-ajossa.

Nissan Qashqai e-Powerin tyylisiä autoja olisin saattanut toivoa markkinoille enemmän ja aikaisemmin, mutta parempi tietysti myöhään kuin ei milloinkaan.

Lopputulema – Mielenkiintoisin Qashqai tähän mennessä!

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Ensimmäisen sukupolven Qashqai oli itselleni hieman pettymys. On ollut ilo huomata, kuinka Qashqai on vuosien varrella muuttunut paremmaksi siitä, mitä se on joskus ollut. Qashqain nykyinen mallisto on ehdottomasti parasta mitä Qashqaista on koskaan nähty, ja e-Power mielenkiintoisinta antia.

Isoin miinus liittyy perävaunun vetomassaan, sillä se on vain 750 kiloa. Jos tämä on ok, kannattaa todellakin poiketa koeajolla, ja pyytää autosta tarjous. Mikäli Qashqaillaan haluaa vetää tätä isompaa perävaunua, on siirrettävä katseet Qashqain perinteisempiin polttomoottoriversioihin, ja vertailtava niitä.

Nissan Qashqai e-Power lähtee halvimmillaan omaksi 39 250 eurolla. Qashqain hinnat alkaen -versio maksaa 29 500 euroa.

Nissan Qashqai e-Power / kuvat Mikko Kilkki

Auton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki