No nyt on! Koeajossa Tesla Model 3

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Hiljattain kotiuduin Ylläksen lomareissulta takaisin Jyväskylään, ja pääsin bongailemaan juttuideoita autoliikkeistä. Olin jo lomani aikana pistänyt merkille Jyväskylässä myytävän Tesla Model 3:n. Koska tämä oli myytävänä edelleen, oli tottakai koeajettava tämä vuosimallin 2019 auto. Aiemmin koeajossani on ollut Model-S ja Model-X, joten tämä on pienin ajamani Tesla.

Vaikka Tesla saattaa tuntua jotenkin ökyhintaiselta tuotteelta, Model 3 Long range ei sitä oikeastaan ole: Hintalapussa lukee tällä hetkellä 51 880 euroa. Toki se on tavalliselle palkansaajalle iso kasa rahaa, mutta arkikäyttöön soveltuvasta sähköautosta ei välttämättä liikaa, kun kyytiin mahtuu perhe ja mummolareissun tavarat.

Minkälainen on Tesla Model 3?

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Ulkoisesti parivuotias auto on siistissä iskussa, ja bitumitatamilla on takana jo 78 000 kilometriä. Varustelistalta löytyy esimerkiksi neliveto, ilmastointi ja nahkaverhoilu. Tehoja myynti-ilmoitus kertoo olevan 462 -hevosvoimaa, ja kuten sähköautoissa on tapana, kaikki on käytössä nyt eikä kohta.

Paras ja hauskin ominaisuus autossa on kenties Youtube tai sanomalehdet! Nimittäin keskikonsolin näytölle saa todellakin avattua vaikka Youtube -videon tai päivän lööpit. Jos joutuu koronan takia pahoin ruuhkautuneella Norjan rajanylityspaikalla jonottamaan omaa vuoroaan lähemmäs puoli päivää, niin onpahan ainakin tekemistä kun kännykästä hyytyy akku.

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Tuttuun tapaan myös kaikki mahdolliset hallintalaitteet on sijoiteltu samaisen kosketusnäytön taakse, eikä kuljettajan paikalla ole perinteisiä painikkeita juuri lainkaan. Myös etummaisen tavaratilan luukku aukaistaan kosketusnäytön kautta.

Tämä ei ole mikään hinnat alkaen -malli, sillä halvin versio on takavetoinen. Ne mallit joissa on neliveto, on toteutettu kahdella sähkömoottorilla. Siitä kertoo takana oleva Dual Motor -teksti.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu käytännössä?

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Avaimen virkaa hoitaa luottokortin kokoinen kortti. Myös kännykkänsä saisi asenneltua autonsa avaimeksi. Kun kyseisen toimintalogiikan ymmärtää, on liikkeellelähtö loogista. Jos ei heti meinaa ymmärtää kortin käyttöä, löytyy toimintaohjeet näytön kautta. Vaihteenvalitsin löytyy viiksestä, ja ajoasento löytyy 170 -senttiselle koeajokuskille kohdilleen hyvin. Istuimia tosin olen kuullut luonnehdittavan turhan pehmeiksi, on kyse kuitenkin enemmän tai vähemmän makuasioista.

Vaikka Tesla saattaa alkuunsa tuntua digihirviöltä, on kaikki kuitenkin loogista. Toimintoja on paljon, mutta kuvakkeet ja tekstit onneksi selkeitä. Tarvittaessa kannattaa vetää happea ja käyttää pari iltaa ominaisuuksiin perehtymiseen, jolloin kaikki alkaa kummasti selkiytyä.

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa Tesla on lupsakka ajaa. Joskin potkua löytyy niin paljon, että on todellakin syytä varoa ajokorttinsa puolesta. Myös moottoritiellä kaikki on alustatuntumaa myöten hyvin balanssissa, eikä mitään voi moittia.

Vaikka Tesla on toisinaan ollut lastentaudeistaan tunnettu, on Teslan pajalla Kalifornian Palo Altossa osattu todellakin brändätä. Ne kerrat kun lastentauteja ei ole, on Tesla haluttava auto, joka pitäisi jokaisen sähköautoista kiinnostuneen kokea kuljettajan paikalta edes kerran.

Lopputulema – Tämä vai jokin muu?

Minut on toisinaan tunnettu sähköautovastaisena ihmisenä. Tuhannes ajamani auto oli kuitenkin sähköauto, jonka valitsin tietoisesti. Niin se vain ratakiskokin taipuu kun tarpeeksi työstää. Tesla voisi olla yksi vaihtoehto myös siksi, että silloin pääsee helposti juttelemaan autoista ihmisten kanssa. Tesla herättää tunteita, niinkuin sähköautot ylipäätään.

Vaikka Tesloissa välillä kehitettävää olisikin, on ainakin brändi saatu haluttavaksi. Joillain taas auto saattaa olla kohdillaan, mutta brändi aivan surkea, jolloin hyväkin tuote jää myymättä. Tästä on hyvä jatkaa.

Jos mietit Tesla Model 3:n ostamista, kannattaa huomioida myös meidän Tuomaksen blogipostaukset autosta.

Tesla Model 3 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki