No nyt on! Koeajossa Tesla Model-Y

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki

Eräs viikonloppu katsoin huvikseni sähköpostini roskapostikansion. Jotain mielenkiintoista osui silmiini: Tesla Model-Y oli tulossa koeajokiertueelle Jyväskylään heti seuraavalla viikolla. Koeajopaikaksi ilmoitettiin Jyväskylän keskustan Scandic -hotelli. Eihän siinä, jätin heti yhteydenottopyynnön, koska koeajo todellakin kiinnosti! Tesla on kyseisellä Scandicilla aiemminkin järjestänyt koeajotilaisuuksia, mutta viimeksi en sinne kerennyt.

Kun arki koitti, minuun otettiin yhteyttä. Minulle lyötiin lukkoon viimeinen koeajoaika mitä tarjolla on, ja lopputulos on tarjolla tässä:

Mikä ihmeen Tesla Model-Y?

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki
Valkoiset istuimet on toki kivan näköiset, muttei ainakaan työmiesten juttu, koska lika näkyy heti.

Model-Y:n pohjana on ollut pienempi Model-3, joka on aiemmin nähty blogissani. Ulkoa ja sisältä katsoessa autoissa on paljon samaa, mutta kokoero on kuitenkin huomattava: Model-Y on silmämääräisesti arvioiden selkeästi paisunut kolmosta isommaksi.

Mitä samaa löytyy Model-3:sta ja Y:stä? Esimerkiksi kojelauta on molemmissa autoissa yhtä pelkistetty: Toiminnoista kaikki mahdollinen on pyritty siirtämään kosketusnäytön taakse. Esimerkiksi ratin säädöt ja sivupeilit säädetään saman ratista löytyvän painikkeen kautta, ja kosketusnäytöltä sitten valitaan, haluaako kyseisestä napista säätää joko peilejä tai rattia.

Koeajoauto on nelivetoinen, siitä kertoo takaa löytyvä Dual Motor -maininta. Se tarkoittaa sitä, että autossa on kaksi sähkömoottoria – molemmilla akseleilla omansa.

Koeajo – Miltä Tesla Model-Y tuntuu?

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki
Tästä on hankala pelkistää enempää. Bloggaajana pidän näkemästäni.

Jos on aiemmin ajanut Model-3:lla, mitään erikoisuuksia ei välttämättä ilmene. On kuitenkin syytä muistaa, että ajamani Model-3 on vuosimallia 2019, ja nyt esittelyvuorossa oleva Model-Y on uusinta uutta, vuodelta 2021. Koska Model-3:ssa ei ollut asennettu uusimpia päivityksiä, on tässä autossa tullut lisää jotakin, mikä ajamastani kolmosesta puuttui.

Toimintalogiikka on kuitenkin Model-3:ssa ja Model-Y:ssä hyvin pitkälti sama, vaikka parin vuoden ikäero löytyykin. Auto käynnistetään edelleen avainkortilla, ellei ole puhelimeensa asentanut Teslan äppiä, ja määritellyt sen jälkeen puhelintaan auton avaimeksi. Joko avainkortti tai puhelin käytetään mukitelineen vieressä, sen jälkeen vain jarrupedaali pohjaan, ja vaihde Mersutyyliin pesään ratin vierestä.

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki
Ei hätää jos ei muista, miten avainkorttia käytetään – vinkkejä on tarjolla. Myös näytöltä löytyy toimintaohjeita.

Kun lähtee ajamaan, on fiilis alkuun jotenkin jännä: Se jotuu siitä, että esimerkiksi mittaristonäyttö loistaa poissaolollaan täysin. Kaikki data välitetään kuljettajalle yhden ja ainoan näytön kautta. Ajonopeus näkyy näytön vasemmassa yläkulmassa.

Kaikki teho on sähköautoissa käytössä käytännössä heti. Tesla Model-Y ei ole tästä mikään poikkeus, joten kiihtyvyys on vähintäänkin kunnossa. Jos kuljettaja kiihtyisi autoaan nopeammin, huolestuisin – taajamassa nimittäin pitää kenen tahansa muistaa pitää kaasujalka kurissa, koska tottumattomalta nopeudet karkaavat helposti.

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki
Tuttua Teslamaista ulkonäköä löytyy.

Kunhan ärhäkkyyteen tottuu, on auto taajamassa leppoisa tapaus ajaa. Leppoisuus lisääntyy sitä enemmän, mitä enemmän oikean ajotavan jäljillä on – suosi moottorijarrua, jolloin tulee keränneeksi sähköä talteen. Tosin jarrujakin on syytä muistaa toisinaan käyttää, etteivät ne käyttämättömyydestä mene korjaamokuntoon.

Myös moottoritiellä Model-Y on leppoisa tapaus ajaa. Auton sisätilat ja tavaratila on kunnossa, joten mummolareissut hoituvat varmuudella hyvin.

Lopputulema – Peukku ylös vai alas?

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki
Auton tunnistaa selkeästi Teslaksi.

Model-Y:n kohdalla on pakko peukuttaa ylöspäin. Brändiasiat Teslan pajalla on osattu selkeästi miettiä kuntoon, koska autosta sai koeajopaikallakin olla selittämässä juurtajaksaen sen, mitä jaksoi. Koeajopaikkana toiminut Scandic aiheutti sen, että ohikulkijat pysähtyivät ihmettelemään Teslan sähköautoja.

Vielä ennen sähköautojen veromuutosta Tesla Model-Y:n hinnaksi ilmoitetaan pahaenteiset 66 682 euroa. Kun lupailtu veromuutos astuu voimaan, on hintaa enää 62 182 euroa, eli muutaman tonnin edullisempi.

Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki

Maahantuojan sivusto: www.tesla.com/fi_fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki