Nopeasti kadonnut – Koeajossa Citroen C4 Aircross

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Aircross vilahti Citroenin mallinimessä jo vuosikymmenen alkupuolella. Silloin mallistossa käväisi C4 Aircross. En muista tarkalleen, että olisiko ollut 2011 tai 2012, kun poikkesin Citroenin koeajokiertueella ajamaankin kyseistä mallia. Koeajoin tätä mallia siis jo toistamiseen.

Nyt on ajat muuttuneet, ja C4 Aircross on hävinnyt mallistosta – ainakaan Suomeen niitä ei enää tule. Uutena on tullut jo C3 Aircross, sekä C5 Aircross tekee tuloaan loppuvuoden aikana. Nyt C4 Aircross löytyy lähinnä enää autoliikkeiden vaihtoautohalleista, mikäli sellaista havittelee ostavansa. Tekniikaltaan se on vastaava auto kuin Mitsubishi ASX, mutta hinnat alkaen versio on tällä kertaa Citroenilla paremmin varusteltu.

Kuin pienenä koristeena kakun päällä, kertoi minulle uusia Citroeneja myyvä henkilö, että tästä mallista muuten löytyisi vielä esitteitäkin varastosta. Joten, ei muutakuin pyytämään vaihtoautoon uuden auton esite kaupan päälle!

Mikäli satut olemaan se automies, niin voit pyytää esitteitä vaikka kaksi kappaletta, ja kehystää toisen muistoksi. Milloinka muulloin sait lukemattoman uuden auton esitteen mukaasi, kun olit ostamassa vaihtoautona autoa, mitä ei enää valmisteta?

Niin, ja mihinkäs sitten se toinen esite, mistä mainitsin? Sitä voit lukea vaikka iltalukemisena, tai aamukahvin kanssa, kun mietit, mitä tulikaan ostettua.

Citroen C4 Aircross – mikä mikä?

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Kyseessä on Citroenin näkemys lähinnä muotoilun osalta. Sisältä se tuntuu jo Mitsubishille, esimerkiksi vaihdekeppi on täsmälleen sama. Ja taisipa olla muitakin yhtäläisyyksiä sisustuksessa.

Tällä vuosimallin 2012 kulkineella on ajettu 102tkm, ja konehuoneesta löytyy 1,6 litrainen bensakone. Se tuottaa tehoja 117 hevosvoimaa. Perävaunuakin vetää tällä autolla jo jonkinlaista, sallittu vetopaino on 1100 kiloa.

Varustelistalla on esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, ja sadetunnistimet. Kännykän saa kytkettyä auton järjestelmiin Bluetoothin kautta.

Koeajossa C4 Aircross

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee kerrasta mukisematta käyntiin. Penkin ja ratin säädöt hoituu manuaalisesti – mutta ei anneta sen häiritä. Käyttöönhän tämä auto on tehty. Sisuskalujen osalta auto on siististi pidetyn oloinen, ja koneen käynti kuulostaa terveeltä. Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteet menee pesään helposti. Mistään vaihdearpajaisista ei ole kyse.

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratilan koko on 442 litraa.

Moottoritielle mentäessä kone ei ole mikään kiihdytyskaistojen diktaattori, mutta sallitut nopeudet pysyvät toki helposti yllä sen jälkeen, kun ne on ensin rullattu mittariin. Tämä tekee sen, että ainakin tällä koneella tämä auto menee enemmän käyttöosioon kuin harrasteosioon. Tai jos tämän haluaa harrastekalustoksi lukea, niin silloin esimerkiksi kärryveturiksi, kun lähtee asuntovaunulla lomalle, tai venetraileria vetämään kohti Tenojokea. Tenojoella saattaisi tällä kalastamassa käydä, parit lohet hakemassa.

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Mukitelineet löytyy takapenkkiläisille.

Jostain minulla oli käsitys, että Aircross olisi aina ollut etuvetoinen – mutta se meni väärin, myönnän. Näin toki on bensakoneisen version kohdalla, mihinkään bensakoneiseen ei saa nelivetoa tässä mallissa. Mutta neliveto on kuitenkin ollut saatavilla dieselkoneisen kanssa. Totaalisia miinuspisteitä ei siis siksi tarvitse jaella. Koeajoauto on siis etuvetoinen. Ja koska verotus perustuu meikäläisten Suomessa päästölukemiin, on CO2 päästöt 135g/km.

Lopputulema – Peruspirssiksi hyvä

Citroen C4 Aircross / kuvat Mikko Kilkki

Tämä ei suinkaan ole ensimmäinen kerta, kun Citroen ja Mitsubishi ovat tehneet yhteistyötä eri malliensa kanssa. Myös Outlanderista on nähty Citroenin näkemys, C-Crosser. C-Crosseria tosin en itse ole ajanut, mutta takavuosina, bloggaajahistoriani alkuaikoina Peugeotin näkemys 4007 tuli kokeiltua.

Mutta nyt tähän C4 Aircrossiin, on tässä autossa nyt perusasiat kohdillaan. Monelle se riittää. Tässä taas yksi auto, millä voi leveillä ainakin sillä, että liikaa niitä ei tule vastaan. Takavuosina tätä mallia saattoi nähdä Neste Oil Rallyssa järjestävän tahon käytössä.

Koeajoauto myynnissä: Käyttöauto Jyväskylä, www.kayttoauto.fi

Koeajoauton hinta: 12 890 euroa

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki