Nostalgiapirssi! Koeajossa BMW 320d vuodelta 2005

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Siitä on pian 15 vuotta, kun suoritin autokoulun ajokokeen hyväksytysti. Autona inssiajossa oli vuosimallin 2005 BMW 320i, tottakai musta ja porrasperäinen. Kun nyt reilusti myöhemmin bongasin autoliikkeen vaihtoautorivistä vuoden 2005 BMW 320d:n, farmarina, oli lähdettävä nostalgiamielessä pyytämään autoon avaimia.

Halusin muistella vanhoja ja käydä koeajolla! Olihan autokouluauto tuolloin lähes uusi, kun taas koeajoauto nyt on jo nähnyt tietä 238 000 kilometriä. Onkohan viisitoistavuotiaassa autossa vielä ryhti tallessa? Entäpä muistuuko mieleen erot, kun mallimerkinnän loppukirjain kertoo polttoaineen vaihtuneen bensasta dieseliin? Voi toki olla että muisti pätkii, koska välissä on tullut ajettua yli 900 autoa.

BMW 320d – Mitä varusteita, minkälainen auto tämä on?

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Ajokortin saannin jälkeen olen kerennyt Bemareita ajamaan useampaankin otteeseen. Kun rupean tarkemmin miettimään, muistuu autokouluauto mieleeni, ja jopa kyseisessä autossa olleet vanteet – ne oli mallia ATP Inox! Tässä autossa ei ollut kuitenkaan vanteina ATP Inoxeja. Muotoilultaan moni asia kuitenkin on tutulla tavalla. Kuten autokoulussa ajamani Bemari, on myös tämä kuusivaihteisella manuaaliaskilla.

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki
Näinkin se Bemarilla farmarimalleissa toimii!

Nyt koeajetussa autossa varustelu lienee nykymittapuulla käytännöllinen: Esimerkiksi ilmastointi löytyy, samoin sisäpistoke. Katsastettukin tämä auto on tämän syksyn mittaan. Tehoa kaksilitraisessa dieselkoneessa on 163 hevosvoimaa, ja vääntöä 340 Newtonia. Myöhemmin tulleessa faceliftissä ja malliuudistuksissa tehoarvot on nousseet. Nyt esiteltävä auto on kuitenkin sieltä tuotannon alkupäästä, jolloin BMW:n E90 korimalli näki eri variaatioineen päivänvalon. Nyt koeajetun farmariversion korimallitunnus on E91, kun vastaavasti vaikkapa Coupe olisi E92.

Koeajo – Ja sehän toimii!

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee heittämällä terveen oloisesti käyntiin. Toki autossa on kohtia joista huomaa, että hieman elämää se on kerennyt jo nähdä. Mutta tekniikka, se on toimivaa. Ajoasento löytyy kohdilleen käsisäätöjen kautta, 170 senttinen kuljettaja pärjää oikein mainiosti.

En enää tarkkaan muista miltä tuntui olla autokoululainen ilman ajokorttia ja ajokokemusta. Mutta sen muistan, kuinka hienolta tuntui saada ajokorttinsa suorittaa Bemarilla! En enää osaisi kunnolla verrata tätä dieselkoneista silloin ajamaani bensakoneiseen autoon. Aika kultaa muistot! Mutta nyt huomaan, että tässä dieselversiossa tuntuu olevan vääntö edelleen hyvin tallessa. Vaihteisto pelaa hyvin, ja kytkintuntuma on looginen. Mistään ei löydy sanomista myöskään sen jälkeen, kun kone on ajettu lämpimäksi.

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki
Mittaristo on tuttua Bemaria.

Hintaa tällä autolla on enää 6900 euroa. Kalleimmat kilometrit on keretty näiden vuosien aikaan ajamaan todella moneen kertaan pois. Bemarimaisen kiva tällä on ajaa, joten luulisi että vastinetta saa rahalleen kyllä. Ainakin näin koeajon perusteella.

Lopputulema – Astetta nostalgisempi pläjäys!

BMW 320d touring vm 2005 / kuvat Mikko Kilkki

Minun osaltani Saksalaisten autojen fanittaminen alkoi kunnolla viimeistään autokoulusta. Sittemmin koeaossa onkin käynyt vaikka minkälaisia Saksalaisia: BMW i8, Audi RS6, Mercedes-Benz S55 AMG ja kaikkea muuta.

Tämä BMW 320D Touring on edelleen oivassa käyttökunnossa. Jos haluat blogissani tutustua tuoreempiin BMW:n kolmossarjalaisiin, niin lue vaikka BMW 328i:n tai 330e:n koeajot.

Auto myynnissä: Jyväskylän Autotarvike, Sorastajantie / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki