Nuoruuden innolla – Koeajossa Mercedes-Benz A220 4matic

Mercedes-Benz A220 4matic automaatti / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka Tähtikuljettaja -kampanjasta on kerennyt kulua jo useampi vuosi, on se silti jäänyt pysyvästi mieleeni. Oma erityinen suhteeni nimenomaan Mercedekseen kumpuaa viimeistään sieltä, sillä olinhan 20 valitun mukana hieman yli 2800 hakijan joukosta.

Ei liene siis lainkaan yllättävää, että nyt uuden A-sarjan myötä jälleenmyyjä halusi antaa uudistuneen mallin minulle koeajoon. Ja sehän vain kävi. Oikeastaan tämä uusi A-sarjalainen näki päivänvalon jo 2018, mutta nyt autoliikkeen pihassa esittelyrivistä löytyi sellainen namupala, että kieltäytyminen ei ollut vaihtoehto alkuunkaan

Tämä Mercedeksen A220 4matic on nelivetoinen, eikä todellakaan sillä lusmuimmalla koneella mitä hinnasto tuntee. Tällä uskoisi pärjäävän jo arkiajot, sekä hieman ekstraa päälle. Edellistä korimallia ajoin kuuden viikon aikana karvan yli 3400 kilometriä, jotenka vertailukohtaa on johonkin, vaikka kyseessä tuolloin olikin etuvetoinen auto pykälän laimeammalla koneella.

Näistä uusista malleista sain jo pikatyypit keväällä 2018 Jyväskylässä järjestetyssä Autokauppapäivässä, jolloin pikaisessa koeajossa käväisi etuvetoinen A180, toki sekin automaattivaihteilla.

Millainen varustelistaus?

Nelivedosta kertoo takana teksti 4Matic.

Vaikka kaikki on mennyt uusiksi, niin edelliseen malliin tottuneen ei tarvitse kuitenkaan liikaa miettiä peruspalikoiden toimintalogiikkaa. Hallintalaitteiden osalta moni peruspalikka löytyy kätevästi sieltä, mistä niitä on ennenkin tottunut hakemaan.

Uusina asioina mukaan on tullut digimittaristo ja MBUX. Yhden näytön sijaan autossa on nyt kaksi näyttöä, joista molemmat on saatavissa joko 7-tuumaisina, 10-tuumaisina, tai vasen 7-tuumaisena ja oikeanpuoleinen 10-tuumaisena. Oikeanpuoleinen näyttö on sitten se kosketusnäyttö. Ja näytöt ovat siis samanlaisia mitä B-sarjassa. Koeajoauton näytöt ovat molemmat seiskatuumaisia.

MBUX sitten mahdollistaa sen, että auton järjestelmä vaihtaa vaikkapa radiokanavaa puhekomentojen kautta, tai vastaavasti etsii puhekomennolla navigaattoriin lähialueen ravintolat. Sekin tästä autosta löytyy ihan vakiovarusteena, tosin puhua täytyy englantia, jotta järjestelmä ymmärtää. Jopa minun englannin taidoillani pystyy esimerkiksi vaihtamaan radiokanavaa, sekä navigoimaan tiensä McDonaldsin autokaistalle.

Moottoritarjonta on myös uudistunut, sekä A-sarjassakin nähty 1,3 litrainen bensamylly on tarjolla nykyään myös Nissan Qashqaissa. Koeajoautossa on kaksilitrainen bensamylly. Hinnasto tietää kertoa, että tarjolla on niin bensaa kuin dieseliä.

Myös vakionopeudensäädin on vaihtanut paikkaansa – se ei ole enää viiksessä. Nykyään sille löytyy napit auton ratista. Ratin painikkeiden toimintalogiikka on se, että vasemmanpuoleisilla napeilla ohjataan vasemmanpuoleisen näytön kautta löytyviä toimintoja. Oikeanpuoleisilla napeilla sitten oikeanpuolen näytön kautta löytyviä toimintoja.

Varustelistaus käsittää esimerkiksi mustan sisäkaton, 15mm madalletun alustan, sadetunnistimen tuulilasinpyyhkimille, peruutuskameran jne.. Vaihteisto on sitten seitsemänpykäläinen, sekä toteutettu kaksoiskytkimellä. Papereiden perusteella kaikkea löytyy enemmän kuin keskivertoihminen luulee tarvitsevansa.

Koeajo – Millainen on verrattuna vanhaan?

Itselläni oli Tähtikuljettaja kampanjan kautta A200 AMG Line. Perusfilosofia on jo vanhaa tuttua: Esimerkiksi vaihteenvalitsin löytyy edelleen viiksestä oikealta puolelta, ja kaikki muut viiksissä olevat toiminnot sitten ratin vasemmalta puolelta. Manuaalivaihteistokin olisi toki edelleen saatavissa, mikäli koet olevasi senverran vanhempaa koulukuntaa.

Käsijarru on myös sähköinen kuten edellisessäkin mallissa, ja löytyy tuttuun tapaan ratin vasemmalta puolelta. Penkit on tässä autossa mukavat istua, ja säätövaraa löytyy. Myös tilaa löytyy varsinkin etupenkeiltä, takapenkit nyt voivat olla isokokoiselle ihmiselle ahtaanpuoleiset.

Sitten vain baanalle cruisaamaan. Aika nopeasti käy ilmi, että tehoeroa tässä kaksikaksikympissä löytyy kaksisataseen koneeseen verrattuna senverran, että sen huomaa myös käytännössä. Tämän auton tehoarvot ovat 190 hevosvoimaa, sekä vääntömomenttia 300 Newtonia. Aiempaan kaksisataseen verrattuna uudessa kaksisatasessa koneessa tehot on nousseet muutamalla hevosvoimalla, kiitos moottoriuudistuksien.

Vaihteisto vaihtaa vaihteet mukavan oloisesti, ja alustatuntuma on toimiva myös matkakäyttöä ajatellen. Myös taajamassa tällä on helppo ajaa. Viimeistään koeajon jälkeen autoa parkkiin peruuttaessa huomaan miettiväni myös sitä, että kuinka mukavaa on se, että nyt löytyy A-sarjassakin kiinteä neliveto. Näin ei ollut vielä edellisen mallisarjan kohdalla, jossa neliveto kytkeytyi päälle vain tarvittaessa, auton ollessa perustilassa etuvetoinen.

Reilun parin tunnin koeajolenkin jälkeen totean, että tämä auto on hyvä näin. Tekisinkö itse jotakin toisin? En tekisi.

Lopputulema – Jos vanhalla ajaisin, vaihtoon menisi

Vanhakaan ei toki huono ollut, mutta uusi A-sarjalainen osoitti sen, että kaiken voi aina tehdä pykälän paremmin. Jos ajaisin vanhalla etuvetoisella mallilla, ja kiikarissa olisi uusi etuvetoinen, niin tuolloin ehkä saattaisin malttaa auton vaihdossa. Nelivetomalli nätisti sanottuna koukuttaa niin pahasti, että ostohalut nousee liian koviksi – jälleen kerran. Tuolloin tuskin jäisin auton vaihtoa odottamaan. Siitä ei montaakaan viikkoa ole, kun Porsche Panameralla ajaessa kävi samoin. Omituista kyllä, tämä mainittu Panamera oli hybridi, ja ostohalut nousivat minulla silti.

Mutta nyt takaisin Mercedekseen, on tämä A220 4Matic vain hyvä, antaa pikkupoikamaisen nautinnon ajamisesta. Taas kerran Mercedekseltä sellainen auto, että rattiin hypätessä tuli tunne, että olisi kuin kotiansa tullut.

A-sarjan sedania vielä odotellessa, että sellaista pääsen tyypittämään!

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä, www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.mercedes-benz.fi

Koeajoauton speksit: Mercedes-Benz A220 4Matic A business Style, lisävarusteina esimerkiksi näkyvyyspaketti, mukavuus-etuistuimet, puolinahkaverhoilu, CO2 on 165g/km. Hinnaksi ilmoitetaan 39 460 euroa.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki