Nyt on kova! Koeajossa BMW 330e

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

BMW 330e on autoliikkeen esittelyhallissa aivan supermaukkaan näköinen auto. Niin maukas, että sillä todellakin kehtaisi päräyttää vaikka merkkikerhon illanistujaisiin. Pykälän suurempi 530e tuli käytyä ajamassa jo alkuvuodesta ennen koronaa BMW:n koeajokiertueella, mutta nyt tuli aika koeajaa pienempi 330e.

Nyt koeajettu auto on nähnyt tietä vain 6700 kilometriä, mikä on suorastaan supervähän siihen nähden, että joku on päättänyt jo luopua autostaan. Vuosimalliltaan tämä on 2020. Kyse on myös tuontiautosta, joten ainakaan Suomen liikkeessä tämä ei ole esittelyautona ollut, mikä voisi selittää kilometrit ja sen, että se myytäisiin nyt jo pois. Ainakin selvää on se, että tämän auton ostaja varmuudella ottaa tämän auton vastaan aivan tohkeissaan, koska ne kalleimmat kilometrit on jo ehditty korkata pois.

Auto on käytännössä kuin uusi, vaikka on jo käytetty. Parhaimmillaan tämmöinen auto on ostajan kannalta huippulöytö.

Minkälaiset varusteet tässä on?

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

BMW 330e on ehtinyt nyt ehtinyt toiseen malliversioon asti. Jos haluat verrata vanhaan, voit katsoa aiemman version koeajon täältä. Siinä missä edellisen kolmossarjan sedanin korimallitunnus on F30, on se tässä Bemarissa G20.

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Nyt koeajettu auto on plug-in hybridi, ja valmistajan mukaan sähköllä pääsee jopa 60 kilometriä. Varusteita tässä autossa on digimittaristosta ratinlämmitykseen, ja kaikkea sitä, mitä arkikäyttö tavalliselta kansalaiselta vaatii. Mitään ei ole unohdettu – myöskään tummia takalaseja, mitkä nekin ovat aivan arkikäyttöinen asia, eikä pelkästään elvistelyä varten. Tummat takalasit osaltaan viilentävät takapenkkiä, ja toimivat näkösuojana arvokkaammille tavaroille.

Tämä BMW on lisäksi virheettömässä kunnossa – mitään kolhuja tai naarmuja ei löydy. Tuontimaa on Ruotsi.

Koeajo – Miltä tuntuu BMW 330e?

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Auto lähtee napista käyntiin, ja ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta. Bemarimaisuus tulee vahvasti esiin esimerkiksi ratin muotoilusta. Ratti ei ole mikään rimpula, vaan on tuhtia osastoa ja istuu käteen hyvin. Kuljettajaa on ajateltu BMW:n insinööriosastolla.

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Kun autolla lähtee ajamaan, lähtee tämä liikkeelle sähköllä. Sähköllä pystyy ajamaan maksimissaan 140 km/h, ja auto on silloin superhiljainen. Kun polttomoottori tulee kehiin, tapahtuu sekin niin, ettei sitä huomaa muutoin kuin moottorin äänestä. Mitään nykäystä tai muutakaan ei tunnu. 292 hevosvoimaa ja 420 Newtonia takaa sen, että jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä. Huomioitavaa on toki se, että mainittu huipputeho on kuljettajan käytössä vain 10 sekunin ajan, ja käytössä oleva teho palaa sen jälkeen takaisin 252 hevosvoimaan. Kyseessä on Bemarin näkemys sporttisesta hybridistä.

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Minkälainen tämä auto on sitten taajamassa? Aivan loistava tapaus! Autosta näkee ulos hyvin, ja ohjaustuntuma on mukavan tarkka. Vaikka vääntöä tuntuu riittävän taajamassa, niin liialla teholla ja väännöllä tätä ei ole kuitenkaan menty pilaamaan. Myös takapenkki on sellainen, että siellä kuskaa muutakin kuin kauppakassia ja lasten turvaistuinta. Jos tämmöisen ottaisi farmarina, niin voisi kuvitella, että jokin hedonistinen henkilö hankkisi sellaisen perheelleen käyttöautoksi. Myöskin tämä sedan pelaa arkikäytössä varmasti hyvin.

Lopputulema – Sopivatko Mikko ja sähkö yhteen?

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Osa varmasti muistaa, että olen ajanut Teslalla, ja olen sanonut lehtihaastattelussa, että sähköautoista puuttuu se todellinen ajamisen fiilis. Jos tämä olisi pelkkä sähköauto, niin en minä silloin tämmöistä ottaisikaan, mutta hybridi muuttaa jossain määrin asiaa. Syy moiseen on puhtaasti EU:n tuomassa 95 gramman säännössä, ja plug-in hybrideissä päästöt laskevat alle tämän rajan. Se näkyy selvästi myös auton verokohtelussa.

Auto on on kerrassaan hieno ajettava!

BMW 330e vuosimalli 2020 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Rinta-Jouppi, Jyväskylä / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki