Nyt Suomessa: Koeajossa Citroen Jumpy Dangel

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Citroen Jumpy on minulle autona jo ennestään tuttu. Se on jo aiemmin nähty blogissani, kuten myös rinnakkaismalli Toyota Proace, joka perustuu Jumpyyn. Muistan hyvin, kuinka Proacen Hämeenlinnassa järjestetystä pressitilaisuudesta meinasi tulla muistojuhla Hiacelle! Ymmärtäähän tuon, sillä Hiacelle korvaaja ei muuten enää tulekkaan Japanista, vaan Ranskasta.

Nyt Jumpy on saanut osakseen nelivedon, jonka autoon asentaa Dangel niminen Ranskalainen paja. Citroenin omalta tehtaalta lähtiessa Jumpy on siis vain etuvetoinen – mutta asiantila korjaantuu matkalla kohti asiakasta. Koeajoautossa on 120 hevosvoimainen dieselpata, joka tottelee nimeä BlueHDI. Vaihteet vaihtuvat kuusipykäläisen manuaaliaskin kautta, joka on muuten käytölleen mielekkään oloinen. Automaattia ei ole missään muodossaan saatavilla Dangeliin.

Tästä Jumpyn nelivetomallista minulle puhuttiin jo hyvän aikaa aiemmin, jotta sellainen on tulossa koeajettavaksi jälleenmyyjälle. Nyt sellainen sitten on koeajettavissa, ja minähän koeajoin! Samaan hengenvetoon tuli ajeltua myös uudistunut Berlingo, josta on koeajoraporttia myös luvassa. Sitä odotellessa, vilaise Berlingosta aiempi koeajojuttuni! Uutukaisia sai ahmia autoliikkeessä oikein siis kaksin käsin.. Ja Helsingin automessuilla lisää, moikataan kun tavataan!

Citroen Jumpy Dangel – siis mikä?

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Nelivetovoimaa!

Kyllä vain, maastokykyisemmille pakettiautoille on oma tarvitsijakuntansa. Tai vaikka ei tarvetta olisi, niin joku vain saattaa haluta sellaisen. Maavaraa on tässä autossa korotettu 40mm perusmalliin verrattuna. Tämmöinen auto voisi olla aika kovaa valuuttaa esimerkiksi sähköasennuksia, tai tietoliikenneasennuksia tekevälle firmalle. Tai miksei huoltoautoksi koneyrittäjälle.

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Yrityksenä Dangel on itselleni uusi tuttavuus, mutta ymmärtääkseni on jo silti kerennyt hyvän aikaa toimia muualla maailmassa – oikeastaan vuodesta 1980. Toimenkuvana yrityksellä on viritellä PSA konsernin autoja vastaavalla hengellä, mitä tämä Jumpy on rakenneltu. Dangel-käsittelyn on saanut osakseen myös Peugeot Expert, joka myös on saatavilla Suomesta. Koeajon aikana myös huonommalle tielle poikkesin – ja koska keli oli mitä oli, autopesua todellakin tarvittiin koeajon päätteeksi! Johtopäätös on, että koeajoraporttien nelivetotestit ovat Dangelin osalta totta.

Koeajo – Nyt on Jumpy kohdillaan!

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoasento säätyy manuaalisäädöin, ja hallintalaitteet on sijoiteltu toimivan oloisesti. Nelivedolle löytyy säädettävä kytkin ratin vasemmalta puolelta. Kytkintuma on looginen, ei moittimista missään. Toki autolla myös moottoritiellä ajaa, mutta oikeuksiinsa kokonaisuus pääsee kunnolla huonommalle tielle kurvatessa. Siellä käy hyvin ilmi auton maastokyky, ja sitähän on saatu Jumpyyn muuten yllättävänkin mukavasti!

Joku saattaisi helposti jopa kyseenalaistaa maastokyvyn Ranskalaisen pakettiauton kohdalla. Nyt joutuu toteamaan epäilijöille, että kokeilkaapa itse – saatatte yllättyä. Tai ette pelkästään saata yllättyä, vaan yllätytte.

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Maantiellä ja taajamassa Dangel-käsittely tuntuu, jos ei muussa, niin ainakin fiiliksessä. Ehdottomasti mitään ei ole mennyt huonompaan, vaan kaikki on sitä, mitä on mallistossa mielestäni kaivattu. Esimerkiksi mallistosisar Proaceenkaan ei ole ollut nelivetoa saatavilla. Vanhaan Hiaceenhan nelivedon vielä sai.

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratilan osalta on perusmeininki.

Neloveto on Jumpy Dangelissa kytkettävä, joten sen saa myös pois. Dangel-tuunaus on saatavissa vain manuaalivaihteisen mallin yhteyteen, mikä voi olla vanhan koulukunnan offroad äijille se mukava tieto. Vaikka Lievestuoreen huonommille pöpeliköille auton vein, niin offroadiin tai ristiriipuntaan en lähtenyt varsinaisesti autoa viemään. Epäilemättä ristiriipunnasta ja jyrkästä mäestä, ynnä muusta auto selviää myös kunnialla – sillä tähän autoon on saatu se extremematkailijan geeni, mitä se myös henkii!

Lopputulema – Tervetuloa Jumpy Dangel!

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Dangel-käsittelyn myötä Ranskalaiset ovat nyt mallikkaasti nelivetopakujen sarjassa – myös täällä meikäläisten Suomessa. Hyötyajoneuvopuolen nelivetosarjassa PSA on ollut jo hetken, jos Dangelin versioidut autot huomioidaan. Niitä ei vain ole ollut saatavissa täältä, ellei itse ole ollut valmis näkemään vaivaa, ja ostamaan autoaan ulkomailta.

Citroen ei siis edelleenkään tee nelivetoa pakumallistoonsa itse, vaan antaa työtehtävän niille, jotka asian todella hallitsevat: Lopputuloksena on oikeasti kilpailukykyinen malliversio, mikäli ruvetaan suhteuttamaan pakettia hintaan. Aiemmin nelivetomallistoa on ollut pakupuolella muilla valmistajilla, esimerkiksi Mercedeksellä ja Volkswagenilla – mutta nyt saa tottua myös siihen, että Citroeninkin malleja rupeaa näkymään nelivetoisina.

Mielestäni tämä on mallistossa ihan tervetullut lisäys myös tänne meikäläisten Suomeen. Neliveto on tarpeellinen, kun otetaan huomioon esimerkiksi ammattikäyttö: Maanviljelijät, eri asentajat, kiinteistönhuolto.. Näillä kaikilla voi todellakin olla nelivetotarve työssään. Nyt se on täytetty. Jee!

Tällä Jumpy Dangelilla on hintaa veroineen kaikkineen 44 508 euroa.

Citroen Jumpy Dangel 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: Www.Citroen.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki