Oho! Koeajossa Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki

Aiemmin blogissani on nähty takavetoinen Mercedeksen EQS 450+. Tuolloin nähty auto oli varusteiltaan malliston miedoimmasta päästä. Toista ääripäätä edustaa Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+, jollaisen sattumalta bongasin Mercedeksen jälleenmyyjän pihasta Jyväskylässä. Kyseessä on maahantuojan auto, joka oli saatu lainaan paikalliselle jälleenmyyjälle koeajoa varten. Auto on sama, jonka saattoi bongata kesäkuussa Mercedeksen kiertueelta esittelyhallista ainakin Jyväskylän kiertuepäivänä. Silloin sitä ei kuitenkaan päässyt ajamaan.

Koska auto on ehta AMG, on auto nykyään viralliselta nimeltään Mercedes-AMG, ei Mercedes-Benz. Varusteiltaan auto on messevä, sillä lisävarusteiden kanssa hintalappu on 193 000 euroa. Valittujen lisävarusteiden osuus tästä on 29 700 euroa, eli pelkästään lisävarusteet maksavat noin perusduunarin vuosipalkan verran. Lisävarusteiden hintaan ei tarvitsisi montaa tuhatta euroa laittaa lisää, niin saisi jo uuden A-sarjalaisen.

AMG:n virittämiä autoja olen ajanut toki aiemminkin, mutta tämä on ensimmäinen ajamani AMG:n täyssähköauto. Myös muista Mercedeksen EQ-brändin tuotteista on AMG:n versioita olemassa, mitkä varmasti ajan kanssa tulevat yleistymään. Esimerkiksi EQS AMG:tä ei Suomessa vielä montaa ole. Siitä johtuen nyt ajettu auto on valtamediasta tuttu, jos EQS AMG:n koeajoraportteja netistä etsii.

Minkälaisilla spekseilä EQS:n AMG on?

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki

Lisävarustelista on pitkä – hengästyttävän pitkä. Auton väriksi on valittu mattapintainen saleniitinharmaa, jonka lisähinta on jo yksistään 3690 euroa. Auto on todellakin maalattu eikä yliteipattu. Yliteippauksiakin kalliiden autojen kohdalla näkee, koska maalipintaa halutaan suojella. On hyvä muistaa että mattapinnan ollessa kyseessä esimerkiksi harjapesu ei ole suositeltavaa.

Ajoakun koko on 107,8 kilowattituntia. Sama ajoakku on kaikissa muissa paitsi miedoimmassa EQS:n versiossa, mikä on EQS 350. Potkua tästä löytyy 658 hevosvoimaa, ja vääntöä vähintään tarpeeksi, 950 Newtonia. Jos tämä on olevinaan liian mieto, tuo Dynamic Plus paketti lisää tehoa ja vääntöä – kyseisen paketin kanssa tehoarvot ovat 762 hevosvoimaa ja 1020 Newtonia. Toimintamatka on 569 kilometriä, mikä on pienin lukema mitä missään EQS:ssä on.

Auto kiihtyy nollasta sataseen lähtökohtaisesti 3,8 sekunissa, mutta mainitun Dynamic Plussan kanssa kiihtyvyys on 3,4 sekuntia. Edustusautolle lukema on jo melkoisen brutaalia tasoa.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki

Jo paperilla näyttää siltä, että EQS AMG on täysin tunneperäinen auto. Siinä missä järkiajattelija saattaisi vertailla muita versioita, haluaa puhdas tunneihminen tämmöisen tehohirviön. Tulee väistämättä mieleen, että tämmöistä autoa ei välttämättä aina tarvita, vaan tämmöinen halutaan. Jos kaikki suhtautuisivat autoihin järjellä, mitään tämmöisiä ei valmistettaisi. Siksi on hyvä, että tunneihmisetkin käyvät ostamassa autoja.

Jos EQS:lle haluaisi ottaa Mercedeksen mallistosta jonkin polttomoottorikäyttöisen verrokin, on sopiva auto Mercedeksen S-sarja. Niitä blogissani on historian saatossa muutamia nähty, esimerkkeinä S 320, S 450 ja S 500 plug-in.

Koeajo – Mitkä fiilikset?

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla käy selväksi heti, että kyseessä ei todellakaan ole mikään EQS:n edullisin versio. Apukuljettajan näyttö aktivoituu sitten, kun apukuljettajan paikalla istuu henkilö.

Auton tunnistaa silmämääräisesti normaalia jytkymmäksi. Jos ulkonäköerot miedompiin EQS:iin meni ohitse, viimeistään auton takana löytyvä mallimerkintä paljastaa tietoja autosta. Viimeistään mallimerkinnän AMG paljastaa isommalle yleisölle auton olevan jonkinlainen normaalia tehokkaampi malli. Mikään “välimallin AMG” tämä ei ole.

Auto lähtee napista käyntiin, ajoasento löytyy luonnollisesti sähkösäätöjen kautta kohdileen. Auton käynnissäolon huomaa mittariston pienestä vihreästä ready -tekstistä – näin on muissakin sähköautoissa.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla moni asia on Mercedekselle tutulla tavalla. Ratin vaemmanpuoleisista painikkeista säädetään vasemmanpuoleista näyttöä, ratin oikeanpuolen napeista oikeanpuoleista näyttöä.

Sähköautoissa tehot on käytössä heti eikä kohta. Sen perusteella heti taajamassa voi nähdä, että Mercedes-AMG EQS 53 on täysin vailla järkeä oleva auto. Kuljettajalta on pakko löytyä jäitä hatusta ja todella paljon, tai muuten hommasta ei tule yhtään mitään. Auto on toki balanssissa, mutta tehoa ja vääntöä on arkikäyttöä ajatellen todella todella paljon. Pakko korostaa että todella paljon.

Myös moottoritiellä homma toimii – tosin vain niin kauan kun kuljettajalla sattuu olemaan malttia. Jos autoon suhtautuu järjellä, on tämä nautiskelijan auto. Koeajolla väkisin miettii sitä, että tämmöisellä pitäisi käydä päästämässä höyryjä radalla. Onneksi moottoriratoja on Suomessakin, joten sekaan vain.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki
Myös takapenkkitilat on arkikäyttöä ajatellen kunnossa.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ on niin hieno auto, että koeajomahdollisuuden jälkeen tuntuu suorastaan väärältä ruveta nimeänään autosta puutteita. Mutta niitä kuitenkin tavallaan on – suurin sallittu perävaunun vetopaino on vain 750 kiloa. Toisaalta, kuka tämmöiseen vetokoukkua edes haluaisi? Jos kunnon kärryä haluaisi vetää, olisi parempi idea ostaa EQA tai EQC.

Auto eroaa miedommista versioista tehojen lisäksi myös alustatuntuman osalta. Alusta on jäykempi kuin perusmallin EQS:ssä, mutta mikään kivireki tämä ei kuitenkaan ole.

Kun peruutan koejaolenkkini jälkeen autoa takaisin autoliikkeen esittelyautojen riviin, huomaan tapahtuvan asian, jota ei enää näillä kilometreillä useinkaan tapahdu – haluan ostaa auton. Se on hyvä merkki siksi, että kun kehun autoa, kehut ovat aitoja.

Lopputulema – Oujee!

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki
Ulkonäöllisesti mieleen tulee pikkuveli EQE, mutta EQS on asemoitu mallistossa pykälän ylöspäin. EQE:n ja EQS:n erot saattoi huomata selkeästi koeajokiertueella, kun AMG:n versiot olivat hallissa lähekkäin.

Mercedes-AMG EQS 53 4Matic+ on auto, jollaisen ratissa olisi mielellään viihtynyt kauemminkin. Koska minun tulotasoni ei riitä tämän auton ostamiseen, ja pankinjohtajakin varmasti antaisi eriävän mielipiteen, joudun palauttamaan tällä kertaa auton. Lisäksi autolla alkoi kotimatka kohti pääkaupunkiseutua maahantuojalle, joten muutaman tunnin mittaiseen koeajolenkkiin oli tyytyminen nyt.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki
Digitaalisuuden määrä uudessa EQS:ssä on valtava.

Loppuyhteenvetona voidaan todeta, että sähköautovastaisen bloggaajan siedätyshoito sai sattumien kautta onnistunutta jatkoa. Toivottavasti näin tapahtuu vielä jatkossakin. Testaan jatkossakin mielelläni AMG:n virittämiä sähköautoja, kunhan mahdollisuuksia vain eteeni tulee.

Tämä on varmuudella yksi niistä koeajoista, jonka tulen muistamaan aina vanhainkotiin asti. Jos haluaa hinnastosta verrata muita EQS:n versioita, niin kaikkein miedoin on EQS 350, jonka saisi omaksi 111 900 eurolla. EQS 53 AMG maksaa ilman lisävarusteita 167 850 euroa. Siltä väliltä tarjolla on sitten kaikenlaista, mitä ostaja keksiikään haluta.

Mercedes-AMG EQS 53 AMG 4matic+ / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki