Oho – no nyt on! Koeajossa Cupra Formentor

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki

Cupra eriytettiin joitakin vuosia takaperin Seatista omaksi merkikseen. Idea on selkeä – tarjotaan Seatin tehomallit selkeämmin Cupran brändin alla, vähän samaan tapaan kuin vaikkapa Mersulla on Mercedes-AMG. Aiemmin Cupran merkillä myytävät mallit on perustuneet Seateihin selkeämmin: esimerkiksi Cupra Leon ja Cupra Ateca. Mutta nyt on tullut aika ottaa näiden mallien lisäksi isompi pesäero emomerkistä, ja julkaista ensimmäinen omaa suunnittelua oleva malli!

Tämä ensimmäinen omaa suunnittelua oleva malli on Formentor – Cupra Formentor! Ja tottakai pääsin ottamaan Formentorista tyypit koeajon muodossa. Tehoja löytyy 310 hevosvoimaa, vääntöä 400 Newtonia, ääntä ja tunnetta sitäkin enemmän!

Mikä ihmeen Cupra Formentor?

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki
Tavaratilan koko on 450 litraa. Muutenkin Formentor on Cupra Atecaa hieman suurempi.

Koska Cupra on sporttibrändi, niin joku voisi kysyä, että miksi omaa mallistoa on alettu luoda maasturit edellä? Syy voi olla se, että maastoautot myyvät nykyisellään hyvin, ja firman tarkoitus on tuottaa omistajilleen voittoa.

Päällisin puolin autoa katsoessa yhdessä asiassa on ainakin onnistuttu: Auton ulkoasu viestii brändimielikuvan mukaista sporttisuutta. Auto olisi toki saatavana mattasinisenä tai mattaharmaana, on auto käytännön sanelemana ihan vain tavallisen harmaa: Mattapintaista autoa ei saa vahata, eikä viedä harjapesuun. Mikäli mattasävyä haluaa autoonsa, voi sen toki ottaa mukaan siihen omaan henkilökohtaiseen autoonsa. Vai luuleeko joku, että autoliikkeellä on varaa ostella autoja vain koristeeksi myyntihallin nurkkaan? Kyllä asiakkaiden on voitava tarvittaessa koeajaa auto, ja puhdasta autoa on mukavampi esitellä.

Moni asia autossa viestii sitä, että tämä on sukua Volkswagenin eri merkeille, kuten Seatille. Ratissa pilkistävä räyhälogo kuitenkin on harvemmille varmasti tuttu, mutta eiköhän sekin monelle vielä aikanaan tutuksi tule. Ja niistä muodoista, Seatiin on toki haettu pesäeroa rohkeammalla muotoilulla. Ja ne erot sitten Cupra Atecaan? Räyhäisämpi muotoilu! Siinä missä naapurin pappa saattaisi valita Cupra Atecan, naapurin nuoriso saattaisi haluta ennemmin Cupra Formentorin. Tehoa Cupran Formentorissa on hieman Atecaa enemmän.

Ja koska nykyään päästöt ja ympäristöasiat ovat tärkeitä, niin entä sitten Cupra Formentorin päästöt? Kyllä, 192 grammaa kilometrille. Konehuoneesta löytyy kaksilitrainen bensapata. Autoveroa keräävä taho rankaisee tästä, ellei sitten ota autoaan leasingsopimuksella. Mikäli vaihtoehtona on osamaksu eikä leasing, niin silloin tekee mieli tiedustella lataushybridiä tai ryhtyä autoveropakolaiseksi. Mikäli jokunen vuosi sitten tullut lakimuutos leasingin verotuksesta ei ole tuttu, suosittelen ottamaan asiasta selvää ennen auton ostoa. Leasing on mahdollista myös yksityishenkilöille, eikä ole vain yrittäjien etuoikeus. Firmaa ei ole pakko olla.

Ja mitä tulee hybridiversioihin, niin kyllä nekin aikanaan tulevat. Vielä on maltettava odotella hetki pieni.

Cupra Formentor – Koeajo, jou!

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki
Kuljettajan paikalla toimintoja on siirretty nykyajan tyyliin kosketusnäytön taakse.

Auton starttinappi on missäs muualla kuin ratissa! Aiemmin ajamistani autoista mieleeni tulee Alfa Romeo Stelvio, missä myös oli samoin. Kun auton käynnistää, on ensimmäinen fiilis räyhäisä – äänet nimittäin kuuluvat siihen malliin sisään! Mikään maailman tehokkain auto tämä ei ole, mutta ei tarvitsekkaan: Fiilistä löytyy kuitenkin jo senverran, että naapurikateus on taattua! Jou!

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki

Hallintalaitteet Cupra Formentorissa on järkevän oloisesti sijoiteltuna: 170 senttinen kuljettaja löytää ajoasennon järkevästi kohdilleen. Kuskin paikalla meno on muutenkin nykyaikainen – on digimittaristoa, kosketusnäyttöä, ja vaihteenvalitsin suoraan kuten Volkswagen Golfista tai Skoda Octaviasta! Mikäli siis konsernin muilla tuotteilla on ajanut, niin silloin Cupra Formentorissa on jo valmiiksi paljon tuttua. Mutta toki se fiilis, se pitää aistia ihan itse! Siksi Cupraa kannattaakin poiketa katsomaan aivan itse, mikäli sopiva myymälä vain lähitienoilta löytyy. Kaikkialta kun Cupraa ei saa, vaikka Seatin jälleenmyynti olisikin.

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki

Taajamassa Cupra Formentor on mukavan leppoisa auto ajaa. Ajaminen rajoitusten mukaan ei edes tunnu niin syntiseltä, kun joillain muilla tehoautoilla on tuntunut. Lysti alkaa tässäkin tapauksessa kunnolla vasta sitten, kun autolla pääsee ajamaan moottoritielle, ja testaamaan suurempia nopeuksia – toki lakien ja asetuksien rajoissa. Cupra on onnistunut Formentorin kohdalla tekemään tasapainoisen oloisen auton, joka on samaan aikaan sekä sporttinen, että arkiajossa toimiva. Kompromisseja tässä ei tarvita.

Alustatuntuma, ajotuntuma, sisätilat ja muutenkin kokonaisuus on Cupra Formentorissa hyvin kohdillaan kokonaisuutta ajatellen.

Lopputulema – Jos tämä ei kelpaa, ei tiedä autoista mitään

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki

Lyhyestä virsi kaunis: Cupra Formentorissa on haluamiskertoimet kohdillaan, kun mietitään arkikäyttöön sopivaa, Coupemaista sporttimaasturia. Pelkästään moottoriradalle en tätä autoa ostaisi, mutta arkikäyttöön todellakin!

Sitä odotellessa, että Cupralta tulee lisääkin omia malleja. Pitäisi päästä vielä ajamaan Cupran muillakin tehoversioilla, niin voisi antaa analyysin siitä, kuinka haluttavia on tehokkaat Cuprat nykyään. Tämän perusteella homma toimii, ja Cupra Formentoria voi suositella!

Cupra Formentorin hinnat alkavat 48 000 eurosta.

Cupra Formentor / kuvat Mikko Kilkki
Mukavana yksityiskohtana vanteet on laitettu sävy sävyyn logon kanssa.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike / www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki