Pallosalama – Koeajossa Opel Zafira Tourer vuosimallia 2012

Opel Zafira Tourer vuosimalli 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Jostain syystä minua oli aina kiinnostanut Opel Zafira. Nyt vihdoinkin löysin mielestäni kohtuullisilla kilometreillä olevan yksilön, johon tarttua kiinni: Viisivuotiaalla autolla oli ajettu 72 000 kilometriä. En tokikaan koeajettavaksi ole Zafiraa aktiivisesti etsinyt. Ja siispä päätin käväistä koeajolla. Jos kilometrit jaottelisi tasaisesti koko viiden vuoden ajanjaksolle, tekisi se tällöin 14 400 kilometriä vuoteen. Siis hieman yli tuhannen kilometriä kuukauteen. Luulisi että tämmöisellä isommanpuoleisella tila-autolla olisi suurempi kilometrilukema, ja pienet autot pienine kilometreineen olisi sitten erikseen. Opel Zafira Tourer ei ilmestyessään korvannut täysin vuonna 2005 julkaistua Zafiraa, vaan asemoitui sen yläpuolelle tilavampana mallina.

Mikä on Opel Zafira Tourer?

Opel Zafira Tourer vuosimalli 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Kyseessä on kolmas Opel Zafirasta valmistettu malliversio, viralliselta nimeltään Zafira Tourer. Mallin toimitukset aloitettiin 2012, tämän auton ollessa siis malliston alkupäästä. Opel Zafiralle sukulaismalli on Opel Astra, johonka Zafira on perustunut koko olemassaolonsa ajan. Tämä Zafira Tourer pitää sisällään 1,4 litraisen bensakoneen, sekä kuusivaihteisen manuaalivaihteiston. Myös dieselkoneita on ollut tarjolla, sekä kaasumalli. Tarjolla ollut moottorivalikoima on vaihdellut mallin historian aikana, monipuolistuen kuitenkin sitä mukaan, mitä enemmän mallilla on ikää. Nykyään Opel Zafirasta on tullut jo uudempi malli, näiden aikaisempien versioiden löytyessä enää vaihtoautorivistä.

Varustetasoja tähän autoon on tarjolla kaksi: Enjoy ja Cosmo. Koeajoauto on näistä se ensimmäinen. Tavaratilan koko vaihtelee sen mukaan, kuinka monta penkkiriviä takana on alhaalla. Jos kaikki penkkirivit ovat istuma-asennossa, jää tavaratilaa enää vain 152 litraa. Suurimmillaan Zafira Tourerin tavaratilan koko on 1792 litraa.

Koeajo

Opel Zafira Tourer vuosimalli 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Pikasilmäyksen perusteella kaikki näyttää auton sisällä siistiltä. Ajoasento säädetään manuaalisesti, ja kangaspenkit on sopivat istua. Tilaa tuntuu riittävän oikein mukavasti myös keskimmäisellä penkkirivillä. Hallintalaitteet on laitettu sopiville paikoille, esimerkiksi vaihdekeppi on kokoiselleni kuljettajalle hyvällä paikalla. Ratissa on säätövaraa vähän jokaiseen suuntaan. Ajettavuudeltaan kaikki tuntuu olevan paketissa, kytkintuntuma sekä alustatuntuma on kohdillaan. Myös vaihteet menevät pesään hyvin, ja ohjaustuntuma on pätevä.

Opel Zafira Tourer vuosimalli 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Ei ole kilometreillä pilattu tämä auto.

Koeajoauto on rekisteröity seitsemälle, kuten kaikissa Zafiran eri malliversioissa on kautta aikain tapana ollut. Jos aivan takimmaista penkkiriviä ei tarvitse, saa sen taitettua näpsäkästi ja huomaamattomasti pois. Silloin tavaratilakin on jo varsin kohtuullinen. Kolmannella penkkirivillä matkustustilavuus ei välttämättä ole enää mikään järisyttävän suuri – mutta laittaa sinne ainakin lapsen istumaan. Ensimmäisen korimallin Zafiraan verrattuna tässä korimallissa lisäpituutta on ilmaantunut jo yli 30cm.

Ajettavuudeltaan Zafira Tourerin tunnistaa tämän aikakauden Opeliksi – Insigniassa ja Astrassa on ajotuntumassa havaittavissa samankaltaisuutta. Mitään yllättävää ei ilmene koeajon aikana.

Lopputulema: Ostaakko Opel Zafira Tourer?

Opel Zafira Tourer vuosimalli 2012 / kuvat Mikko Kilkki

Jos suurta tila-autoa kaipaa, saattanee tässä olla yksi mahdollinen vaihtoehto. Kilpailevia malleja voisi kuvitella olevan esimerkiksi Ford Galaxy, tai Citroen C4 Picasso. Myös automaattivaihteisto on ollut saatavilla, mutta vetotapa on aina etuveto. Jos kaipaa vaikkapa Qashqaimaista crossover -meininkiä, on Opelin mallistosta tarjolla tällöin vaikkapa Mokka, tai uutuusmalleista Grandland X. Zafira ja Zafira Tourer ovat sitten vastauksia perinteiseen tila-auton tarpeeseen. Jos Zafira Tourer jää pieneksi, on tällöin Opelilla tarjota Vivarosta bussiversio.

Koeajoauto myynnissä: Rinta-Jouppi Jyväskylä / Juha Kalavainen, 050 577 2418
www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki