Paras versio tähän mennessä – Koeajossa Nissan Qashqai

Nissan Qashqai uudella koneella

WLTP on tuntunut olevan päivän sana, tuo uusi tapa mitata päästöjä. Se on tuntunut puhuttavan myyjiä ja potentiaalisia asiakkaita riesaksi asti. Sitten tuli kuitenkin jotakin mielenkiintoista – nimittäin Nissan Qashqaihin uusi bensamoottori, joka korvasi aiemmat 1,2 ja 1,6 litraiset bensamyllyt. Tämä 140 hevosvoimainen bensamylly on jotakin, mikä oli tarvetta koeajaa ja tehdä juttu. Yksi ainoa litrakoko, jolla korvataan kaksi aiempaa litrakokoa.

Koeajoauto on etuvetoinen ja manuaalivaihteinen, mallisto tulee myöhemmin vielä täydentymään tästä. Koeajohetkellä kaikkea ei vielä ollut saatavissa Qashqaihin, mitä tuleman vielä pitää. Kuitenkin heti kättelyssä kävi hyvin selväksi, että Qashqaista tämä on paras versio, mitä tähän mennessä tehty on.

Qashqai on toki ollut blogissani aiemminkin, niin manuaalina kuin automaattina, sekä molemmilla tarjolla olleilla bensakoneilla. Mutta niin vain aika menee eteenpäin, ja mallitarjonta muuttuu. Aiemmin esimerkiksi automaattivaihteisto oli saatavilla bensakoneista vain 1,2 litraisen yhteyteen, mutta jatkossa tämä riesa todellakin poistuu. Ei ole kun vain se yksi litrakoko kahdella eri tehoversiolla, ja näistä tehovaihtoehdoista se pienempikin on nyt järkevällä teholukemalla.

Millainen on tämä uusi moottorivalikoima?

Nissan Qashqai uudella koneella

Bensaversio on tarjolla joko 140 tai 160 hevosvoimaisena, dieselpata 115 hevosvoimaisena. Varustetasoja on hinnastossa mistä valita: Visia City, Visia, Acenta, N-Connecta, Tekna ja Tekna+. Koeajoautossa on N-Connecta, joten ihan vaatimattomimpaan ei ole tyydytty. Vaihteisto on kuusipykäläinen manuaali, automaattikin tekee tuloaan.

Se että moottorien litratilavuudet pienenevät esimerkiksi 1,6 litraisesta, on nykypäivää. Mutta veikeää myös on se, että moottorikoko on hieman myös kasvanut aiemmasta 1,2 litraisesta – vaikka kyse ei nyt olekkaan kuin tyyliin desilitrasta tai parista. Aiemminkin vanhemmilla Qashqailla (poislukien aivan se ensimmäinen malliversio) ajaneena on ollut kiva huomata, kuinka moottoripäivitys teki nätisti sanottuna Qashqaille vain hyvää. Kertaakaan ei ole Qashqain historiassa päivityksen tullessa huonompaan menty.

Joskus olen miettinyt, että miksi sitten vanhemmat Qashqait myivät niin törkeän hyvin? Kai se syy on siinä, että hinta on ollut kohdillaan tarjottavaan tuotteeseen nähden. Ja onhan Qashqai hieman perus henkilöautoa korkeampi.

Koeajo – isot päivitykset konehuoneessa tekee paljon

Nissan Qashqai uudella koneella

Auto on edelliseen koneistukseen verrattuna hiljaisempi kuin edeltäjänsä. Paperilla tuntuu Qashqai lupaavan paljon, koska teholukemat on kasvaneet – olihan aiemmin pienin kone vain 115 hevosvoimainen. Teholisäys on siis 25 hevosvoimaa, minkä huomaa. Koneista se pienimmäisinkin pääsee nyt paremmin oikeuksiinsa esimerkiksi maantieajossa.

Ulkoisesti Qashqai on edelleen oma tuttu itsensä, joten kulttuurishokkia ei uudistukset tule aiheuttamaan. Kun otetaan huomioon auton värisävy ja tummat takalasit, on tämä auto ainakin minun silmääni näyttävän näköinen, jota ei tarvitse missään nimessä hävetä. Qashqaistakin on todistettavasti saatavissa makoisan näköinen pirssi, joka ei jätä kylmäksi.

Nissan Qashqai uudella koneella

Auto lähtee käyntiin napista, ja avaimet voi laittaa vaikka omaan taskuunsa. Käsijarru toimii sähköllä. Kytkintuntuma on looginen, ja hallintalaitteiden sijoittelussa ei tunnu olevan mitään sen ihmeempää häiriötekijää – kaikki on sopivilla paikoilla. Aiemmin oma suosikkini Nissanin mallistosta on ollut joko X-Trail (blogissani myös vanhemman X-Trailin koeajo), tai Navara. Nyt rupeaa viimeistään kelkka kääntymään myös kohti Qashqaita, vaikkei X-Trail tai Navarakaan edelleenkään huonoja ole.

Muistikuvani mukaan ajoin Qashqailla ensimmäisen kerran joskus 2012 tai 2013, en enää tarkalleen muista. Tuolloin en täysin tykännyt manuaalivaihteistosta, mutta nyt kaikki tuntuu oikein hyvälle tässä uusimmassa mallissa. Niihin vanhempiin alkuaikojen malleihin ei enää pysty vertaamaan.

Nissan Qashqai uudella koneella

Moottoritielle mentäessä Qashqain uusi moottori on mukava. Vääntöä tuntuu löytyvän hyvin ja sopivalta alueelta. Jos minä tekisin matka-ajoa Qashqailla, niin tottakai minä harkitsisin auton päivittämistä tähän uuteen. Aiempi Qashqai+2 on saanut päivityksensä nykyisen X-Trailin muodossa, joten kyseistä autoa kaipaavat joutuvat suuntaamaan katseensa sinne.

Myös kaupunkiajossa sekä taajamassa Qashqai on toimiva kulkine. Uudistuksista ei ole lainkaan mitään pahaa sanottavaa, päinvastoin. Ja edelleen löytyy mallistossa sukunäköisyyttä Qashqailla ja X-Traililla, mutta toisaalta, se ei aina ole paha asia. Jokainen tehkööt asiasta itse omat päätelmänsä, minä vain totean asian.

Lopputulema – Se toimii!

Nissan Qashqai uudella koneella

Hinnasto tietää kertoa halvimmalle Qashqaille hinnaksi 24 901 euroa. Se ei paha hinta ole, kun suhteuttaa siihen, minkälaiset ominaisuudet rahalla saa. Qashqaille kallein hinnastossa oleva malliversio maksaa karvan yli kymppitonnin lisää, toki veroineen.

Ja mitä tulee tähän WLTP hässäkkään, jossa WLTP:n alkuaikoina ei ole edes kaikille automalleille päivitettyjä hinnastoja ollut tarjolla – tottakai kannatan päästöjen vähentämistä silloin, kun siihen keksitään keinot järkevästi. Asioiden hankaloittamisen kannalla en ole. Oli miten oli, hyvä että Qashqai koki koneuudistuksia ja ajettavuudessa parempaan.

Tästä on nyt hyvä jatkaa etiäpäin.

Nissan Qashqai uudella koneella

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki