Perusjantterin huipputykki – koeajossa Ford Focus RS 2.3

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Olin palauttamassa edellistä autoa liikkeeseen, kun jokin pisti silmääni – rekisteritunnus FU-2. Piti mennä tutkimaan asiaa tarkemmin – ja tottahan totisesti, sieltä paljastui vuosimallin 2016 Ford Focus RS, millä on ajettu 32tkm. Vaihtoautosta on kyse, mutta näin perusduunarin kannalta kuitenkin melkoisen hienosta sellaisesta. Virheetön maalipinta ja sisusta kertoo, että auto on ollut historiansa ajan hyvällä pidolla. Tämän auton omistaja on selvästi ollut autojen perään.

Tämmöinen auto on aina vaihtoehto pakasta vetäistylle vastaavalle. Kalleimmat kilometrit on ajettu pois, kun auto on hetken kerennyt käymään jollakin.

Hintalapussa on hinnaksi 45 890 euroa, mikä on monelle jo paljon rahaa. Liikaa se ei kuitenkaan ole intohimoiselle automiehelle, jos vain auto on sitä mitä pitääkin. Rahat saattavat järjestyäkkin, kun on se motivaatiolaite pihassa tai tallissa.

Minkälaiset varusteet?

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Takaspoileri tuo autoon lisää näyttävyyttä. Kirjaimet RS ei jätä epäselväksi mistä on kyse.

Neliveto, ilmastointi, Recaron valmistamat kuppimalliset penkit, kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, peruutuskamera, avaimeton käynnistys.. Auton kojelauta on lisämittariston osalta senverran perusmallin Focuksesta poikkeava, jotta heti käy selväksi, ettei tämä ole se hinnat alkaen versio. Muuten se sitten onkin melkein kuin perusmallin Focuksessa. Esimerkiksi turbolle löytyy tässä oma ahtopainemittari, ja öljynpaineelle myös. Ahtopaineille ja öljyille löytyy vastaavat mittarit jo aiemmin ajamastani Focus ST60:stä, joka oli vuosimallia 2010. Perustavaraa siis räyhämalleissa.

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Tässä on ne paljon puhutut lisämittarit.

Ja entä sitten ne erilaiset ajomoodit? Kyllä vain, sellainen on esimerkiksi Drift mode sekä Race mode. Ne tuottavat näytölle myös varoituksen, missä kerrotaan näiden ajomoodien käytön olevan soveliasta ainoastaan moottoriradalla, mikä on suljettu muulta liikenteeltä. Luvassa on nimittäin jo senverran rajua menoa. Itsekkään en perusliikenteessä näihin koskenut. Pelkästään perusmoodissa äänet on hillityimmillään, mutta silloinkin saattaa jo kuulla paukkuäänet pakoputkista.

Koeajo – Ford Focus RS on hauska!

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

En tiedä johtuiko autosta vai rekisterikilvestä, mutta katseita tämä tuntui todellakin keräävän! Jos siis haluaa ajaa autollansa rauhassa, on ainakin tämä rekisteritunnus siihen tarkoitukseen hivenen väärä. Toki jollakin se voi vastata niihin tarkoituksiin, mitä on autoltansa hakemassa. Mikäli auto on okei mutta kilpi ei, rekisteritunnuksen vaihto on katsastuskonttorilla enää pikkujuttu. Uuden rekisteritunnuksen saa heti matkaansa, kunhan vain on ruuvannut edelliset pois, ja palauttanut ne konttorille.

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Ilmanottoaukot on suorastaan rajut.

Auto lähtee napista käyntiin, ja äänimaailma vakuuttaa ainakin moottoripäätä. Äänimaailman alkaa ehkä olla jo syytäkin olla kunnossa, sillä samaa konetta on saatavilla myös Ford Mustangiin. Kuka nyt haluaa Mustangiinsa liian laimeaa konetta? Niinpä.

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Peruutuskameran tuottama kuva on selkeää.

Kytkintuntuma autossa on sporttinen, mutta silti looginen. Vaihteet menee pesään helposti, vaihteiston ollessa mielestäni riittävän näpäkkä. Alustatuntuma on perusmallin Focusta jäykempi, mutta se kuuluu urheilullisuuden nimissä asiaan, eikä siitä siksi jaeta miinuspisteitä. Recaron penkit on jämäkät istua, ja kuppimallisuus tekee sen, että radallakin penkissä istuu kuin tauti. Penkit on pehmeämmät kuin mikä itselläni alkuoletus oli. Puolinahkapenkit on mielestäni hyvät istua – oikeastaan sen osalta tämä sporttiräyhäke on parempi kuin moni muu vastaava tuote.

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Kuljettajan paikalla on ihmisen hyvä olla. Esimerkiksi ratti on muotoiltu hyvin käteen sopivaksi, ja hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta.

Moottoritielle mentäessä yli 400 Newtonmetrin vääntömomentin tuntee ja huomaa. Tehoja tästä 2,3 litraisesta bensamyllystä löytyy 350 hevosvoiman edestä. Ohituskiihtyvyys todellakin on kunnossa, kiihtyyhän auto nollasta sataan alle viiteen sekuntiin. Tehot ja vääntömomentti takaa sen, että neliveto todellakin on tarpeellinen. Etuvedolla ei enää pärjäisi, koska pitopolitiikan kanssa saattaisi jo ongelmat olla lähellä jopa kesällä.



Korttinsa tällä varmasti polttaa jossakin vaiheessa, mikäli ei pääse autoa ajamaan radalle. Sinnehän tämmöiset laitteet kuuluisi. Arkiautoksi ostaisin ehkä sen miedomman kulkineen, ja rahatilanteen salliessa tämä sitten harrasteautoksi. Niin olisi hyvä.

Lopputulema – Ostohalut kasvaa jopa autobloggarilla!

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Ford Focus RS on näyttävä auto tästäkin kulmasta katsottuna.

Laskujeni mukaan tämä on kuudeskymmenes ajamani Ford Focus. Ei siis lainkaan pöljempi siihen tarkoitukseen. Paketti on kunnossa, varsinkin jos haluaa alle 50kiloeuroon erittäin paljon huomiota keräävän auton. Siihen tämä auto on vähintäänkin erittäin täydellinen – voisiko sanoa että täydellistäkin täydellisempi.

Autovouhotus on koeajanut myös aiemmin Focus RS:ää, ja julkaissut siitä videonkin muodossa koeajoraporttia. Käy toki lukemassa kyseinen juttu, sekä katsomassa video.

Vielä se edeltävä RS ei ollut neliveto, vaan pelkkä etuveto. Toisaalta, tehojakin oli silloin tätä vähemmän. On hienoa, että Fordilla uskallettiin tähän painokseen ottaa neliveto mukaan! Selvää on, että kun minä aikanaan tämmöisen auton ostan, tulee siinä neliveto olemaan. Piste.

Ford Focus RS 2.3 vuosimalli 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Takaa löytyy esimerkiksi tuplaputket.

Auto myynnissä: Käyttöauto Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Koeajoauton speksit: Ford Focus RS 2.3 EcoBoost, teho 350 hevosvoimaa, vääntömomentti 440 Nm. Ajettu 32tkm, hintaa 45 890 euroa. Neliveto, kuusivaihteinen manuaaliaski, ilmastointiautomatiikka, avaimeton keskuslukitus. Aluvanteet löytyy kesäksi ja talveksi. Kokonaisuutena varsin näyttävä ja katseita kääntävä tapaus.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki