Peugeot 308 SW GT hieroo kuskin takamuksen vakiona

Peugeot 308 SW GT

Vuoden Autoksi Euroopassa valitun Peugeot 308:n mallisto laajenee sporttisella GT-versioilla, jonka vakiovarustelistalta löytyvät mm. hierontatoiminnolla varustetut etuistuimet, Alcantara-verhoilu, LED-valot, kosketusnäyttö, navigointi ja 18” alumiinivanteet. GT-malliston hinnat alkavat 34 496 eurosta.

Peugeot 308 SW GT saapuu Suomeen huhtikuussa kahden moottorivaihtoehdon voimin. Bensiinimoottorin valitseville asiakkaille tarjolla on 205–hevosvoimainen Twin Scroll-tyyppisellä kaksikanavaisella ahtimella varustettu bensiiniturbo, joka tarjoaa käyttöön 285 Nm:n väännön. Moottorin jatkeena on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto.

Dieselmoottorin valitseville tarjolla on 180-hevosvoimainen BlueHDi-moottori 400 Nm:n väännöllä. Dieselin yhteydessä vaihteisto on aina 6-portainen Quickshift-toiminnolla varustettu Aisinin valmistama automaatti.

Peugeot 308 SW GT on varsin kattavasti vakiovarusteltu, ja listaan kuuluu muun mueassa 9,7 tuuman kosketusnäyttö, Alcantara-verhoillut istuimet, älyavainjärjestelmä, etuistuinten hierontatoiminto, sähkösäätöinen ristiselän tuki etuistuimissa, navigointi, mukautuva vakionopeudensäädin, LED-ajovalot, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä urheilullisempaa ajotuntumaa korostava Sport Pack.

Menevämpään ajoon

Keskikonsoliin sijoitettua SPORT-kytkintä painamalla GT:n kaasupolkimen ja ohjauksen asetuksen muuttuvat dynaamisemmiksi. Urheilullisuutta korostavan punasävyisen mittariston kautta kuljettajalle kerrotaan yksityiskohtaista tietoa moottorin tehosta, ahtopaineesta ja moottorin vääntömomentista ja autoon vaikuttavista G-voimista.

Pienempitehoisiin malliveljiinsä verrattuna GT on varustettu uudelleen kalibroiduilla jousilla, iskunvaimentimilla ja kallistuksenvakaimilla. Jousituksen nopean liikkeen kontrolloimiseksi iskunvaimentimet on varustettu nykyaikaisten kilpa-autojen iskunvaimentimista tunnetulla hydraulisella ”bump stop”- järjestelmällä. Jousituksen kokonaisjäykkyys on malliversiosta riippuen 10 – 20 % suurempi kuin 308 SW PureTech 130-mallissa. Jousitusta on laskettu 7 mm edessä ja 10 mm takana tanakamman ajotuntuman alleviivaamiseksi.

Pysähtymisestä vastaavat 18-tuumaisten vanteiden sisällä halkaisijaltaan 330-milliset jäähdytetyt levyjarrut edessä ja 268 mm kokoiset takana. Auton ohjautuvuuden kovassakin jarrutuksessa varmistaa viimeisin Bosch 9CE- lukkiintumaton jarrujärjestelmä.

Myyntimenestys

Suomessa Peugeot 308 -mallisarjan myynti on kasvanut 56 % viime vuoteen verrattuna. Loppuvuoden aikana myynnin kasvu on ollut vieläkin ripeämpää, koska myynnistä leijonan osan haukkaava SW-malli lanseerattiin syyskuussa, jolloin sen myynti on ehtinyt vaikuttaa koko vuoden kasvulukuihin vain neljän kuukauden ajan.

Nähtäväksi jää, minkälaisen vastaanoton Peugeot 308 SW GT saa suomalaisten autoilijoiden keskuudessa.

Leave a Reply