Pihistelyversio – Koeajossa Ford Mondeo Hybrid

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Vaikka kesä jatkuu, on tullut aika palauttaa bloggaaja ruotuun ja palata sorvin ääreen. Pieni blogiloma selittyy edelleen koulun pääsykokeilla, jotka sain kesäkuun alussa viimein päätökseen. Tämän jälkeen kävin kääntymässä Kilpisjärvellä, sillä se on tarpeeksi kaukana minun arkielämästä. Enää ei ole kauaa siihen, kun korkeakouluhaun tulokset tulevat – viimeistään juhannuksen jälkeen. Nyt siis vihdoinkin pääsin kunnolla kiertämään Jyväskylän autoliikkeitä diilaten koeajoja. Samalla reissulla lähti heti koeajooni yksi auto: Ford Mondeo hybrid. Autoa olin jo katsellut ennen pääsykoeurakkaa, mutta nyt vasta kysyin sitä koeajolle.

Tarjolla olisi toki myös ollut hyvin varusteltu Vignale, mutta Hybridissä koin tällä kertaa olevan sitä jotakin. Onhan sähköisissä sekä vaihtoehtoisissa voimanlähteissä kuitenkin se tulevaisuus. Bensalle ja dieselille varmasti jossakin vaiheessa tulee loppu, tai vähintäänkin tulevat jäämään pykälän sivummalle tarjonnassa. Tästä pitävät huolen aina kiristyvät EU:n päästönormit. Tavoite vähäpäästöisyydessä on mielestäni kyllä hyvä, kunhan siihen vain päästään jollain tapaa järkevästi. Nyt koeajettu Mondeo hybrid on autoliikkeen esittelykalustoa ja uusinta uutta.

Millainen on Ford Mondeo hybrid?

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Kaikki Ford Mondeo hybridit ovat sedaneita. Hybridiä ei saa farmarina.

Vaihteistona automaatti, joka tottelee nimeä eCVT. Varustetasona Titanium. Konehuoneessa löytyy kaksilitrainen bensamoottori, jonka kaverina on hybridijärjestelmä. Tehoja löytyy arkiajoon riittävästi, 187-hevosvoimaa. Mikäli kaasupedaalia käyttää järkevästi, lähtee auto liikkeelle sähköllä. Toisinsanoen, tämä on siis Mondeosta tehty pihistelyversio. Potentiaalisena ostajana kenties taksiyrittäjä, sillä taksikäytössä on Mondeota tullut vastaan varsin mukavasti. Toinen potentiaalinen ostajaryhmä kenties järkiautoilua kannattavat ihmiset, joita diesel ei kiinnosta. Enkä kyllä ihmettele lainkaan, miksi taksimiehet ylipäätään Mondeoon ovat päätyneet: onhan hintakin kohdillaan, kun suhteuttaa ajettavuuteen ja ominaisuuksiin.

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Peruutuskameran kuvan saa nähtäväksi 8″ tuuman kosketusnäytöltä.

Mikäli haluaa Mondeosta jotakin muutakin kuin vain hybridiä automaatilla, on tarjolla esimerkiksi 1,5-litrainen bensakone manuaalivaihteistolla tai automaatilla. Saattaa kuulostaa toki pieneltä, mutta nykypäivän turboaikana litratilavuuksia on menneistä ajoista lähinnä pienennetty. Koeajo saattaa muuttaa käsitykset kyseisen moottorin osalta myönteisemmiksi. Tarjolla on myös dieselpata.

Miksi sitten sedan on hybridi, ja farmarihybridi puuttuu? Jollain perusteilla saatan ymmärtääkkin ratkaisun, mutta jossain määrin se myös ihmetyttää minua. Onhan esimerkiksi Toyota tehnyt hyvin malleja joko hybridinä tai ilman hybriditekniikkaa, otettakoon esimerkkinä Auris. Ei ole rajotteita sen suhteen, saako yhden tietyn korimallin joko hybridinä, vaiko pelkällä polttomoottorilla. Ja Volkswagenilla on Golfista erilaisia voimanlähteitä hyödyntäviä versioita. Toki kokoluokka on Mondeoon verrattuna eri, joten ihan täysin ei voi verrata.

Koeajo – Hyvä mutta mukava

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Unohdetaan nytten se ihmettely hetkeksi. Keskitytään hetki siihen, miltä tämä oikeasti tuntuu. Napista käyntiin, vaihde pesään ja baanalle. Ja toki ennen tätä ajoasento kohdilleen. Penkin säädöt hoituu käsipelillä, samoin kuten ratistakin. Penkit on mukavan oloiset istua, ja hallintalaitteet löytyy sopivilta paikoilta. Ajoasento löytyy mukavaksi, ja takapenkiltä tämän jälkeen kokoiselleni henkilölle riittävästi tilaa. Lisäksi pisteet ainakin minä annan tämän korimallin ulkomuodoista – jollain tapaa pidän niistä. Farmarina silti mieluummin ottaisin, koska juuri tähän koeajettuun autoon liittyy ainoat miinuspisteet: sedanin tavaratila vaikuttaa nimittäin pienehköltä. Toki ymmärrän niitä, jotka tämän korimallin ulkonäkösyistä haluavat. Saattaisin itsekkin kuulua tähän ryhmään – viimeistään harkinnan jälkeen.

Mikäli vaikkapa lastenrattaat haluaa takakonttiin laittaa, niin kannattaa käydä koittamassa tai ainakin mittaamassa, että mahtuuko ne sinne kohtuudella. Farmaria hankittaessa toki hybridin ominaisuudet menetetään, joten ei auta kuin lähettää valmistajalle toiveet myös farmarihybridistä – olisiko sellaiselle mahdollisesti kysyntää niin paljon, että sellainen kannattaisi ottaa tuotantoon? Toki kysynnästä saatanee ajan kanssa vastaus.

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Tavaratilan koko on hybridissä 383 litraa.

Alustatuntuma on mukavan oloinen. Sellainen, että jos olisin taksiyrittäjä tai kuljettajana taksissa, niin viihtyisin autossa helposti työvuoron ajan. Silloin todellakin on tärkeää, että työkalu on kunnossa, koska autossa tulee vietettyä aikaa ja paljon. Myös ohituskiihtyvyys ja suoritusarvot on tärkeitä, sillä joissakin tilanteissa se luo turvallisuutta – vaikka toki Suomessa suurin sallittu nopeus onkin 120km/h. Ratakalustona tätä autoa tuskin näkee.

Tämä on nyt toinen kerta, kun pääsin ajamaan tällä uusimman korimallin Mondeolla. Edellinen koeajo oli vuonna 2016 koeajokiertueella, jossa ajossa oli nelivetoinen malliversio kaksilitraisella dieselkoneella. Vaikka kiertueella koeajot ovat aina lyhyitä, niin kuitenkin miellyttävä muistikuva autosta jäi, joka ei pettänyt tälläkään kertaa.

Lopputulema – Mikon autoblogi antaa hyväksynnän autolle

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Muodoissa on sitä jotakin – ainakin minulle.

Autokauppoja vaille valmis paketti, mikäli sedan tällä tavaratilalla on riittävä. On hyvä, että Mondeostakin on tarjolla hybridimalli. Kaasumallia vielä odotellessa, niitä tuntuu nimittäin monelta valmistajalta viimeaikoina tulleen markkinoille. Voi toki olla, että kaasukin on vain jonkinlainen välivaihe, ja sähköön lopulta kaikki aikanaan menee. Kilpailijamalleista esimerkiksi Volkswagen Passat on saatavissa jo kaasuversiona.

Kulutuksia olisi mukava vielä mittailla tästä hybridistä, sekä vastaavasta bensa- tai dieselmallista, sekä vertailla niitä keskenään. Voi olla, että joskus vielä teen koeajovertailun kyseisistä autoista, ja bloggaan aiheesta. Mutta näppituntumaksi jäi, että hybridimalliksi tämä on pätevän oloinen kulkine. Ostoa voi harkita, mikäli tämän kokoluokan hybridiä on vailla. Hinta asettuu myös järkevyyden rajoille, ja on tavallisenkin palkansaajan ulottuvissa.

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Mittaristo on selkeä, vailla oikeastaan mitään ylimääräistä. Digitaalisuus on osa myös mittaristoa.

Ford Mondeo hybrid 2018 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto, Jyväskylä / www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: www.ford.fi

Koeajoauton speksit: Ford Mondeo Titanium HEV edition, navigointi, peruutuskamera, kosketusnäyttö ynnä muut. Auto on etuvetoinen, ja automaattivaihteisto portaaton (CVT). Hintaa 32 890 euroa. Väri on Frozen white, ja hiilidioksidipäästöt 89g/km. Koeajohetkellä kilometrejä on jo takana, varmista liikkeestä nykyiset. Myös Rattituntuma -blogin Piia on koeajanut uusimman Ford Mondeon, tosin farmarina. Koeajotunnelmat voit käydä lukemassa täältä.

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki