Pikatyypit – koeajossa uudistunut Nissan Micra

Uusi Nissan Micra / kuvat Mikko Kilkki

Nissan Micra meni sitten uudistumaan. Ja samalla myös nuorentumaan – ja kasvamaan kokoa. Nissan Micra näki päivänvalon vuonna 1982, ja on 35 -vuotisen historiansa aikana ehtinyt viidenteen mallisarjaan asti. Vihdoinkin pääsin itsekkin koeajamaan tällä uusimmalla Micralla, jossa on huisit 0,9 -litran moottori! Teholukemaksi luvataan 90 -hevosvoimaa. Kaikkineen voisi todeta, ettei tämä autouutuus enempiä tehoja kaipaisikaan. Kone vaikuttaa varsin pirteältä kolmesylinteriseltä. On täysin ymmärrettävää, että jollakin saattaa olla ennakkoluuloja alle litraista moottoria kohtaan, tämän johdosta kannattaakin käydä koeajolla toteamassa ennakkoluulonsa vääräksi. Muutenkin Micra vaikutti jämptiltä pikkuautolta, joka on varsin mieluisa ajettava. Mieluisa varsinkin silloin, kun tilat vain riittävät. Tämän nyt julkaistun Micran suunnittelu aloitettiin kuusi vuotta sitten, vain hieman edellisen korimallin julkaisun jälkeen. Uusi Nissan Micra on paisunut edeltäjäänsä verrattuna 17 sentillä. Tämä onkin tuottanut hyvän lopputuloksen, jota kelpaa katsella tarkemmin.

Koeajo – sekä tarkempi analyysi

Uusi Nissan Micra / kuvat Mikko Kilkki

Vanhasta on jäljellä enää vain nimi. Kaikki muu on laitettu uusiksi – kokonaan. Penkki ja ratti säätyvät manuaalisesti, ja säätövaraa tuntuu löytyvän hyvin. Hallintalaitteiden sijoittelu vaikuttaa sopivalta, kaiken löytyessä jämptisti sieltä mistä pitääkin. Oikeastaan mikään ei tunnu pahalta. Vaikka kokoa on tullut edeltäjään verrattuna lisää, siltikään ei voida puhua mistään tilaihmeestä: Takapenkillä aikuisella ihmisellä tekee helposti tukalaa, kun edessä kuljettaja on saanut mieleisen ajoasennon. Kytkintuntuma on looginen ja helppo, vaihteet menee pesään helposti, sekä ratti on hyvin muotoiltu.

Alustatuntuma on pikkuautoksi mielestäni hyvä. Kaupungissa ajettavuus on kohdillaan, jämptiyden pysyessä myös satasen vauhdissa motarilla. Ohjaustuntuma on myös kohdillaan, moitteen sijaa ei löydy. Koeajolenkillä käy hyvin selväksi, että Nissan tarjoilee pikkuautoluokkaan todella kovan vastuksen Volkswagen Pololle, Ford Fiestalle ja muille vastaaville. Mielestäni ulkonäköpäivitys varsinkin oli paikallaan.

Nissan Micran tavaratila on 300 -litraa, kun takapenkit on istumakäytössä, ja takapenkit alas taitettuna tavaratilan koko kasvaa 1004 -litraan. Micraan saa kytkeä 1200 kiloisen perävaunun. Micran omamassa jää 1080 kiloon.

Lopputulema – kannattaako ostaa uusi Micra?

Uusi Nissan Micra / kuvat Mikko Kilkki

Halvin Micra lähtee kaupasta omaksi 14 991 eurolla. Siihen rahaan saa Micransa 70 -hevosvoimaisella bensakoneella, jonka varustetasona on Visia. Muita varustetasoja on Acenta, N-Connecta ja Tekna. Mikäli jättää tämän pienimmän bensakoneen laskuista pois, niin uusi Nissan Micra on varsin pätevä valinta tämän kokoluokan autoksi. Moottorivaihtoehtoja on bensana ja dieselinä, eri tehoversioina. Vaihteistona manuaali, automaattivaihteiston uupuessa ainakin Suomen hinnastosta.

Micra valmistetaan samalla tehtaalla Renault Clion kanssa. Jos otetaan verrokeiksi vaikkapa Ford Fiesta ja Volkswagen Polo, joilla olen ajanut paljonkin, kestää Micra päivänvaloa todella hyvin.

Koeajoauton lainasi: Käyttöauto / Jyväskylä, www.kayttoauto.fi

Maahantuojan sivusto: www.nissan.fi

Mikko Kilkki