Porsche Macan S on Räyhäävä kulkine arkeen

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Mielessä oli autoliikkeeseen mennessä joko Mercedeksen GL420 tai Jaguar S-Type. Silmään kuitenkin pisti kaksi Panameraa ja Macan – autot, joita ei yleensä liikoja näe Jyväskylän autoliikkeissä. Muutama Cayenne on näillä tienoilla vastaan tullut autoliikkeistä, joskus myös 911. Oikeastaan samassa autoliikkeessä muiden Porschejen kanssa oli myös mainittu 911, joten nyt tämän Saksalaisemerkin faneja hellitään! Koeajoon valitsin Macanin, olinhan kyseistä koeajoa himoinnut jo siitä alkaen, kun kuulin Macanista ensimmäisen kerran. Ja toisekseen, onhan talvi kovaa vauhtia jo tulossa – ja toki autokalusto olisi hyvä valita hieman sesongin mukaan.

Samalla tämä on myös ainoa Porsche Macan, mikä on myynnissä koeajopäivänä Keski-Suomessa. Oikeastaan koko Suomessa näitä ei myyntipalstoilla liikaa löydy vaihtoautoina. Autoa on kyllä tilastojen valossa myyty ihan mukavasti, mutta Macaneja ei silti näillä nurkilla liikaa tule vastaan. Toisaalta se on harmi, sillä muotoilullisesti Macan on vahvasti mieleeni. Miltä tahansa suunnalta Macania katsoo, on se täysin balanssissa – kauniimpaa autoa saa hakea. Viimeistä piirtoa myöten kaikki vaikuttaa loppuun saakka harkitulta.

Ylipäätään Porschella ajaminen on jäänyt osaltani vähemmälle. Kerran aiemmin olen ajanut V8 koneisella Cayennella, ja kyseisestä vuosimallin 2004 autosta myös blogannutkin. Macania ei ole saatavilla kasikoneella, vaan tyydyttävä on kutoskoneeseen tai rivineloseen. Se ei kuitenkaan haittaa, sillä tehoreserviä ja vääntöä on perusjantterille tarpeeksi arkikäyttöä ajatellen. Ratakäyttöönkin Macania voisi toki harkita, jos tallista pitäisi löytyä vain ja ainoastaan tasan yksi auto.

Molemmista ajamistani Porscheista olen kirjoittanut myös sanomalehti Keskisuomalaiseen. Minulta on myös monesti kysytty, että julkaistaanko kirjoittamiani juttuja muualla kuin Keskisuomalaisessa? En tiedä, voi olla tai sitten ei. Ottamiani kuvia on ainakin näkynyt konsernin muissakin lehdissä. Jos tämän perjantain Keskisuomalaisen autoliite meni ohitse, lataa Porschen juttu PDF muodossa tämän linkin takaa.

Millainen on Porsche Macan?

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajossa käväissyt Porsche Macan S on kolmelitraisella dieselkoneella, josta irtoaa tehoa 258 hevosvoimaa. Loput tämän korimallin Macanin moottorivaihtoehdot olivat bensakoneisia, pienimmän ollessa kaksilitrainen  ja 237 hevosvoimainen bensamylly. Uusi Macan julkaistiin heinäkuussa 2018, ja samalla myös moottorit kokivat päivityksiä teholukemien kasvaessa.

Dieselkone Porschessa saattaa ehkä alkuunsa kuulostaa, noh jotenkin jännälle. Mutta toisaalta, toimiihan tämä näinkin, mikäli dieselpata vain kelpaa ostajalle. Koeajon perusteella mitään ongelmaa minä en tässä ainakaan näe. Pikkuhiljaa kuitenkin alkaa olla maailma kääntynyt siihen suuntaan, että dieselkoneet ovat jo vähenemään päin.

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Takakonttia avatessa ei tarvitse itseään liata – se aukeaa kätevästi nappia painamalla.

Tavaratilan koko on Macanissa kohdillaan, se on 500 litraa. Sen saa laajennettua 1500 litran kokoiseksi. Perävaunu tai muu hinattava ajoneuvo saa olla maksimissaan 2400 kilon painoinen, joten asuntovaunuakin voi vetää uskottavasti. Veikeä ajatus on myös se, että Macanilla saattaisi pystyä käymään moottoriradallakin kokeilemassa nopeuksia – oikeastaan kyllä haluaisin mennä. Tämähän on se Cayennestä pienempi maasturimalli, joka toimii oikeastaan siellä, missä kuljettaja haluaa sen toimivan. Joten rohkeasti vain!

Koeajo – Macan on hauska, mä haluan!

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Nappulaa on kuin lentokoneen ohjaamossa, ja virtalukko löytyy ratin vasemmalta puolelta. Ohjaamo on Porschemainen, erehtyä ei voi. Penkin säädöt hoituu sähköllä, ratti pitää säätää lihasvoimin. Vuosimallin 2015 autolla on ajettu vain 42tkm, siis kolmeen vuoteen! Eihän se tee kun karvan yli 13 500 kilometriä vuoteen, eli ei juuri mitään, kun suhteuttaa siihen, että kyseessä on käyttöautoksi tarkoitettu urheilullinen auto.

Macanin etumaski on urheilullisen räyhäisä, samoin takapuskuri molemmilla puolilla olevine tuplaputkineen. Kun auton käynnistää, on moottoriäänet sisälle kuitenkin hillityt. Hallintalaitteet on Macanissa hyvillä paikoillaan, ja puolinahkapenkeillä istuu mukavasti. Myös takapenkkitilat on kohdillaan, joten siellä matkustaa aikuinenkin varsin herraskaisesti.

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

40km/h löytyy tuttuun tapaan kerrassaan syntisestä paikasta.

Taajamassa auto on mukava ajettava, sillä tehoa ei ole aivan liikaa siihen tarkoitukseen. Moottoritielle mentäessä kuitenkin huomaa, että tämä dieselmyllykin kuljettaa autoa varsin mukavasti. Malliston yläpäässä olisi 400 hevosvoimainen bensamylly, joka on 3,6 litrainen tuplaturbo.

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteistona Macanissa on aina automaatti, seitsemänpykäläinen kaksoiskytkimellä. Ja neliveto, se tottakai kuuluu asiaan Macanin kohdalla.

Porsche Macan on automiehelle takuuvarma ajonautinto, kun etsii yleispätevää autoa arkeen ja juhlaan. Onko tehtävää, mihin tästä autosta ei olisi? Yleensä paluu arkeen on koeajon jälkeen minulle helppo, mutta nytten tahtotila omasta Macanista jäi vahvana mieleen. Ja niinkuin hyvin tiedämmekin, autokuume lähtee parhaiten sillä, millä se on tullutkin. Oikeastaan omalla kohdalla Porsche Macan ei ole vain haluamista – se on jo suoranaista tarvetta. Samoin kuten myös ajamani Maserati Levante, tai Mercedes GLC 63 AMG.

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Stuttgart on tunnettu Porschen kotipaikkana. Stuttgartissa sijaitseekin esimerkiksi Porschen museo, mikä saattaisi olla vierailijalle mahtimesta.

Lopputulema – Macan S on loistolaite!

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Tekniikaltaan Porsche Macan perustuu Audi Q5:een. Kuitenkin esimerkiksi nelivetojärjestelmää on muutettu Porschemaiseksi. Myös vääntömomentti on konehuoneessa pätevä, 580 Newtonia. Co2 päästöt on 161 g/km, sekä maantiekulutus jo alle kuuden litran – ainakin paperilla tehtaan ilmoittamana.

Hintaa tällä autolla on kaikkinensa 66 800 euroa. Onhan se toki paljon rahaa, mutta koeajon perusteella kuitenkin kaikki on kunnossa. Ja koska kyse on vaihtoautosta, niin ne kalleimmat kilometrithän on tästä jo ajettu pois. Tämä on Macania haluavalle mielestäni järkiostos, jossa on autoa jäljellä vielä pitkäksi aikaa.

Porsche Macan S 2016 / kuvat Mikko Kilkki

Auto myynnissä: Sports Car Center, Jyväskylä / www.scc.fi

Maahantuojan sivusto: www.porsche.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki