Premium ja hinta alle kymppitonnin? Koeajossa Mercedes-Benz S320

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Olen myös aiemmin koeajanut Mercedeksen S-sarjaa blogiini, mutta tuolloin oli kyseessä astetta tuoreempi tapaus, ja tujakammalla koneella. Nyt koeajoon lähtenyt auto on Mercedes-Benz S320, vuosimalliltaan 1999. Kilometrejä on suht maltillisesti ikään nähden, 249tkm. Vähempiajettujakin S-Mercedeksiä on ehkä nähty, mutta on reilusti suuremmillakin kilometreillä olevia. Konepuolella myllää tuon aikaisista koneista se kaikkein pienin S-sarjaan tarjolla ollut. V6 käy bensalla, ja tuottaa tehoja 224 hevosvoimaa. Mercedeksellä S-sarja tunnetaan siitä, että se on parasta, mihin Mercedes on aina pystynyt. Uusimmat varusteet on tapana julkaista ensin S-sarjassa, josta ne sitten ajan mittaan valuvat halvempiin mallisarjoihin.

Mercedeksen S-sarja ja koeajoauto

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Mercedekselle ominaista: penkin säädöt hoituvat sähköisesti ovessa olevista painikkeista. Myös ratin säädöt on sähköiset.

Mercedeksen S-sarjaa on valmistettu vuodesta 1972 alkaen. Kaikki mallit valmistetaan Saksan Sindelfingenissä. Koeajettu W220 -korimalli saatiin markkinoille vuonna 1999, jotenka koeajoauto ei voisi ikänsä puolesta paljoakaan vanhempi olla. Tuotannossa tämä korimalli pysyi vuoteen 2005 asti, jolloin sen korvasi korimalli W221. W220 -korimallista oli tarjolla myös coupe -versio, mallinimeltään CL. CL -mallia ei tule sekoittaa CLK tai CLS malleihin. Neliveto on ollut tarjolla S-sarjaan vuosimallista 2002 alkaen, joten tämä koeajettu auto on takavetoversio. Jos on mielenkiintoa tutustua aiemmin mainittuun pykälää alempaan CLS -mallisarjaan, niin klikkaa itsesti aiheesta tekemääni koeajoartikkeliin.

W220 -korimalli toi markkinoille kasan uudistuksia, kuten Airmatic -ilmajousituksen. Yhtenä muutoksena aina mukana tuleva automaattivaihteisto. Manuaaliaskia ei saanut enää edes pienimpään moottorivaihtoehtoon. Lisäksi nyt myös AMG -mallit olivat virallisesti malliston huipulla.

Koeajoauton varustelistauksesta mainittakoon esimerkiksi ilmastointiautomatiikka, sadetunnistin, ajovalojen sammutusviive.

Koeajo

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Nappia löytyy, muttei kuitenkaan hallitsemattomasti liikaa. Kaikki on lopulta selkeätä. Joitakin Mercedesmäisyyksiä tämä auto sisältää, esimerkiksi hallintalaitteiden viikset.

Ensisilmäyksellä kangaspenkit vaikuttavat ehjiltä – edessä ja takana. Auto on luonnollisesti automaattivaihteinen, manuaalivaihteista ei ole tämän malliversion tultua markkinoille enää uutena saanutkaan. Myöskään farmariversiota ei ole saatavilla, koska kyse on edustusautosta. Edustusautosta, jollaista on käyttäneet esimerkiksi monet valtion päämiehet – toki eri speksein.

Auto tulille ja menoksi. Vaihteisto tuntuu toimivalta, ja ajoasento on helppoa säätää mieleisekseen. Vaikka auto on jo vanha, niin silti on helppo päästä siihen tunnelmaan, kuinka tohkeissaan joku on ollut saadessaan tämän auton uutena! Alustatuntuma on miellyttävä, sellainen että edustushommia varmasti kelvannut tehdä. Ennen koeajolle lähtöä myyjä tarjoutui siirtämään auton kyydissä olleet kesärenkaat pois, jotta jousituksesta saisi parhaan mahdollisen käsityksen. Tämän auton renkaat painavat paljon, ja tämän auton luonteeseen myös kuuluu se, että sillä harvoin ajetaan aivan tappiin asti lastatuilla kuormilla. Kyyti on siis onnistunut silloin, kun siitä sanoo voivansa nauttia. Ja tämä auto on juuri sellainen, jonka sikariporras vielä itselleen kelpuuttaisi. On sitten makuasia, kuka haluaa vielä lisäksi ne nahkapenkit, vai kelpaako kangaspenkit? Vaihtoehtoja on hyvä olla.

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Jos perusakseliväli ei tarjoile riittävää jalkatilaa takapenkkiläisille, on tarjolla ollut myös pidemmällä akselivälillä oleva Lang -malli. Tämä akselivälin pidennys on tehty hyödyttämään takapenkkiläisiä. Koeajoautossa akseliväli on perusmittainen.

Useamman tunnin kestäneellä koeajolenkillä mitään hälyyttävää ei ilmene. Mielenkiintoisena lisänä mainittakoon vaikkapa kasettisoitin! Radiota ainakin pystyi kuuntelemaan, mutta harmi, en omista enää yhtäkään C-kasettia todentaakseni kasettisoittimen toimivuutta. Aiemmin sain nettikommentin, että Keskiseltä kuulemma saisi C-kasetteja eurolla! Kiitos vinkistä kommentoijalle, täytyykin käydä ostamassa..

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Se ei ole iPhone -telakka, vaan ehta kasettisoitin! Suomipop jytää..

Lopputulema – oliko tässä sitten premiumia alle kymppitonniin?

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Auton ulkoinen olemus on siisti. Harmi vain, kun koeajopäivän keli oli mikä oli, jossa auto likaantui helposti ja heti. Tuplaputket tuo autoon ainakin lisää ulkonäköä.

Se mikä on premium, siihen voidaan ehkä vastata vastaajasta riippuen monellakin tavalla. Hintaa tällä autolla on 6 780 euroa, ja kysymys kuului, onko tässä autossa premiumia alle kymppitonniin? Minä vastaan että kyllä on. Senverran miellyttävän kokemuksen tämä auto minulle tarjoili. Tuulahdus menneiltä vuosikymmeniltä. Muun liikenteen jalkoihin tällä autolla ei tarvitse jäädä. Koeajoauton jälkeen on nähty parikin uutta korimallia S-sarjasta, W221 ja W222. Mutta se ei menoa haittaa, on tämä vanhakin vielä ihan iskussaan!

Jos haluat vertailukohtaa koeajetulle Merceksen Ässälle, niin katso vaikkapa BMW 7-sarja, Jaguar XJ, Audi A8, Volkswagen Phaeton jne.. Näistä hieman vanhemman Jaguar XJ:n koeajoraportti löytyykin jo blogistani.

Kun muuan Tarja Halonen oli presidenttinä, hänen virka-autonaan nähtiin tähän samaiseen korimalliin perustuva S600L Guard. Kyseinen panssaroitu loistoauto maksoi yli puolimiljoonaa euroa. Aivan ilmainen ei ollut myöskään edeltäjä Martti Ahtisaaren Mercedes-Benz 600 SEL, joka on panssaroitu myöskin. Ahtisaaren SEL on tiedettävästi nykyään Vehon omistuksessa, mutta tiukahkojen sääntöjen vuoksi sitä ei saa esitellä yleisölle, jotta tietyt turvallisuusominaisuudet pysyisivät salassa. Nykyinen presidenttimme Sauli Niinistö ajelee vuonna 2012 hankitulla Mercedes-Benz S600L Guard autolla. Pääministerillä ainakin tiedetään olleen saman korimallin Mercedes S450.

Tuossa yllä siis hieman mietittävää, minkä tasoisesta autosta on kyse.

Koeajoautoa myy: Rinta-Joupin Autoliike, Jyväskylä / Matti Hytönen, 050 917 8750

Valmistajan sivusto: www.mercedes-benz.fi

Katso muut Mercedeksen S-sarjan vaihtoautot Autotalli.comista.

Mercedes-Benz S320 vm2009 / kuvat Mikko Kilkki

Kohta menee rikki jo 250tkm.