Rallimiesten Matkassa ja Hyundai i20 WRC-Testeissä

Hyundai

Teemulle pärähti aikamoinen kutsu tiistaina – Sami Takaneva Hyundai-maahantuonnista kutsui Autovouhotuksen mukaan seuraamaan Hyundai Motorsportin rallitiimin testejä Jämsän maastoon ja Himokselle. Saimme hommat järjesteltyä vielä niin, että molemmat pääsimme mukaan ja keskiviikkona päräytimme Renault Cliolla kohti Himosta, jossa illan ohjelmana oli illallinen suomalaisten toimittajien, sekä tiimin johtajan Michel Nandanin ja tiedottaja Thomas Villetten kanssa.

Yllätyksenä ei varmaan kenellekään tule enää, että ainoa nainenhan minä siellä taas toimittajaporukassa olin. Autotoimittajien joukossa epäileväinen asenne naista, ja muutenkin nuorempia kohtaan tuntui voimakkaammalta, kun taas tässä rallitoimittajien joukossa tuntui olevan paljon rennompi meno. Meillä kävi Teemun kanssa myös tuuri ja pääsimme keskustelemaan vieressämme istuneen Thomas Villetten kanssa sydämiemme kyllyydestä. Hänellä onkin mielenkiintoinen tausta Formuloissa, josta kuulette lisää myöhemmin julkaistavassa haastattelussa. Uudenlainen kokemus oli myös se, että illallinen toimi tavallaan lehdistötilaisuutena, jossa saimme haastatella rallitiimin edustajia.

Hyundai
Hyundai

Me taidettiin onneksi vakuuttaa kovimmatkin epäilijät työmoraalilla kun lähdimme puoliltaöin illallisen jälkeen vielä kuvaamaan seuraavana päivänä koeajoon tullutta autoa kun kerrankin oli hämärää. Siitä huolimatta ehdimme vielä turisemaan muidenkin toimittajien kanssa ja hauskaa porukkaahan se oli. On niitä tarinoita aina hauska kuunnella, joskus jopa oppiikin jotain! Sisäistin myös paremmin mikä rallin brändi-arvo on itse automerkille. Jonnin verran seuraavan vuorokauden puolelle ehdittyämme oli kuitenkin vetäydyttävä omiin mökkeihin unille, että jaksetaan räpsiä kuvia seuraavana päivänä.

Hyundai
Hyundai
Hyundai

Aamun koittaessa navat täytettiin aamupalalla ja lähdettiin kohti Jämsän rajaseutuja, jossa Hyundailla oli testipätkät varattuna. Saimme itse Thierry Neuvillen kertomaan hieman tarkemmin autosta ja ajamisesta jo ennen testi-EK:n varrelle siirtymistä ja myöhemminhän saimme hänet kameran eteen asti. Kokonaisuudessaan antaisin varsinkin Hyundai Motorsportin tiedottaja Villettelle ja Thierry Neuvillelle pisteet lähestyttävyydestä, sillä heidän kanssaan oli erittäin helppoa ja luontevaa keskustella. Sama päti toki myös maahantuonnin edustajiin.

Pääsin ensimmäistä kertaa myös näkemään vähän miten järjestelyt toimivat ja kuinka ne pikkukivet sieltä tieltä lentävät, mm. pakaralihakseen. Osasin sentään ottaa viisaampien neuvoista vaarin ja käänsin selän kun auto osui kohdalle. Paikan päällä pääsimme myös pällistemelään autoja lähietäisyydeltä, mutta kuvia ei saanut sen kummemmin ottaa. Toinen päivän testaajista oli Dani Sordo, joka testasi tämän kauden Jyväskylän rallia varten nykyisellä autolla. Näistä kahdesta pelistä tuo on siis se värikkäämpi. Sinertävän teippauksen peitossa on puolestaan vuoden 2016 WRC-versio i20 -mallista. Oli jännä huomata että silmämääräisestikin pystyi havannoimaan pienen eron nopeuksissa. Tämän kauden autoa testattiin äärirajoilla, kun taas ensi kauden autolla otettiin ilmeisesti vielä hieman iisimmin.

Hyundai
Hyundai

Kotimatkalla ei meinannut loppua sanojen “niin” ja “siistiii” käyttö, sillä reissun kokonaisvaikutelma oli todellakin mahtava. Vastaanotto meille noviiseille oli avoin koko porukan puolelta ja saimme paljon tietoa rallista ja rallin maailmasta niin Hyundain edustajilta kuin niin sanotusti kollegoilta. Sanomattakin varmasti selvää, että jään innolla odottamaan seuraavaa ralli-reissua! Ja se unelma ralliauton ajamisesta jonain kauniina päivänä elää lujempana kuin koskaan!

Faktapitoisempaa sisältöä on tulossa videon muodossa pikapuoliin.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *