Räyhäkkäitä villihevosia – Koeajossa Ford Mustang 2.3 Ecoboost

Ford Mustang / kuvat Mikko Kilkki

Salaisissa haaveissani oli aina ollut päästä ajamaan Ford Mustangilla, mutta se haave otti toteutuakseen vasta nyt, kesällä 2019. Tämä johtui ihan puhtaasti siitä, että vasta nyt löysin sopivan Mustangin koeajoon Keski-Suomalaisesta autoliikkeestä.

Syy sille, miksi en halunnut matkustaa Jyväskylästä pois koeajamaan ensimäistä Mustangiani, on symbolinen: Vuonna 1964 tapahtui vahinko, kun Mustangia esiteltiin meikäläisten maassa päivää liian aikaisin. Tämä vahinko tapahtui tarinan mukaan Jyväskylän torilla, ja Are Oy:n autonäyttelyssä. Jenkit näkivät Mustanginsa vasta Jyväskyläläisten jälkeen, ja kolmas maailmansota oli kyseisestä syystä lähes jo puhkeamassa, sillä Amerikkalaiset eivät pitäneet tästä alkuunkaan. Mutta vahinko ehti kuitenkin tapahtua, eikä sille sittemmin mahtanut enää mitään.

Mikäli Mustanginsa haluaa ostaa Keski-Suomesta, niin on sekin aivan mahdollista, kun vain malttaa tutkailla netin myyntipalstoja, ja tarvittaessa vain odottaa. Nyt ajetussa vaihtoautossa on voimanlähteenä 2,3-litrainen Ecoboost, joka itseasiassa on sama kuin Ford Focus RS:ssä. Tehoja tässä on 314 hevosvoimaa. Kyseessä on samalla myös se kaikkein miedoin Mustangin kone, ja moottoritarjontaa onkin aina kuusipyttyisten kautta kahdeksanpyttyisiin.

Ford Mustang – Mikä se oikein on?

Kyllä vain, Mustangin kojelautaa katsellessa käy hyvin selväksi se, että ensiesittely tapahtui vuonna 1964. Sittemmin malli on useampaankin otteeseen uudistunut, nykyisen mallin tullessa markkinoille vuonna 2015. Auto on takavetoinen ja kuusivaihteisella manuaaliaskilla. Toki ehtaan Jenkkityyliin automaattikin on ollut, ja on edelleen valittavissa. Mikäli Mustangin perusmallit ei sytytä, vaan haluat enemmän, niin tutkia kannattaa Shelby GT, mikä on ikäänkuin Mercedeksellä AMG. Shelbyllä on brutaalia menoa kaipaavalle toki myös huipputykki Super Snake.

Toisinaan saattaa myös kuulla puhuttavan poniautoista, ja poniautolla tarkoitetaankin Mustangin tyyppistä, urheilullista autoa. Mustangille kilpailijoina toimii esimerkiksi Chevrolet Camaro.

Mikäli pienet yksityiskohdat Ford Mustangissa kiinnostavat, löytyy yksi sellainen apukuskin paikalta: Vuosiluku ja Mustangin logo, joka on kiinnitetty kutakuinkin suoraan näkökenttään.

Koeajo – Miltä tuntuu ajaa Ford Mustangia?

Auto lähtee napista käyntiin, käsijarru nyt edes on sitä normaalia kahvamallia. Vielä. Vaikka Mustang on helppo mieltää urheiluautoksi, niin takapenkki on siihen nähden yllättävänkin toimivan oloinen, vaikka aikuinen ei siellä mielellään enää pitkiä aikoja vietä. Etupenkillä kuitenkin on ajateltu kuljettajaa ja matkustajaa. Ajoasento järjestyy kuntoon sähköllä.

Varsinkin maantiellä aistii hyvin sen, että Ford Mustang on ajajan auto – Auto menee siten miten sen jo olettaa kulkevankin. Taajamassa ajaminen tuntuu varsin syntiseltä, sillä fiilis on puhtaasti se että auton nimi velvoittaa painamaan kaasupedaalia. Syytä on kuitenkin tuntea vastuunsa ja ajaa liikennesääntöjen mukaan, jottei virkavalta vie ajokorttia pois. Vaihteisto pelaa hyvin, ja vaihdekepin liikkeet on urheilullisen jämäkät.

Kaikesta aistii, että tämä miedoin Mustang on arkikäyttöön parhaiten sopiva Mustangin versio. Se on arkikäyttöön itseasiassa jopa yllättävänkin sopivan oloinen, joskaan takaboksiin ei aivan lastenrattaita laiteta. Onhan tällä autolla myös ajettu jo karvan yli satatuhatta kilometriä, joten selvästi käytössä se on jo ehtinyt olemaan. Epäilemättä Mustangillaan on mukava ajaa arkiajotkin, mikäli tämä vain niihin omiin käyttötarpeisiin soveltuu. Kaikilla se ei sovellu, mutta jollakin autohenkisellä ihmisellä aivan taatusti. Kyllähän sinne takapenkille jo lapsen turvaistuintakin voisi sovittaa, mikäli tahtotila siihen antaa myöten.

Mustangista löytyy myös peruutuskamera, sekä varsin hyvänkokoinen näyttö.

Lopputulema – tämä Mustang on ainakin kunnossa

Koeajon aikana autossa ei ilmene mitään vikoja, ei edes senkään jälkeen kun kone on ajettu lämpöisäksi. Se takaa sen, että jollakin on edessä vielä runsaasti leppoisia kilometrejä. Koska Mustangihan on takavetoinen, niin mikään paras mahdollinen talviautohan tämä ei ole, mutta toisaalta, milläs muullakaan kuin huippuvehkeillä suostuu intohimoinen automies ajamaan.

Hintaa tällä autolla on 44 880 euroa.

Auto myynnissä: Jyväskylän Rinta-Jouppi / www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki