Reissuautona sopivasti iso ja mukava Volvo C40

Kaupallinen yhteistyö: Volvo

Ajoimme perheen voimin kesällä reilun viikon ajan Volvo C40 -sähköautoa. Se on Volvon mittakaavassa keskikokoinen, viisiovinen, perästä madallettu eli coupemainen katumaasturi.

Itse reissukuvaus löytyy täältä, joten on aika perehtyä erikseen varsinaiseen kulkineeseen. Volvo C40 on minulle entuudestaan tuttu, olen ajanut samaa mallia viime talvena. Mutta nyt on kesä ja takana on valtavasti pidempi ajomatka kuin talven koeajossa suuremmalla kuormalla.

Kiinnostavaa vertailua mahdollistaa sekin, että ajoin samaisen menopelin sisarmallia XC40:stä viime kesänä, likimain samoissa olosuhteissa kuin nyt C40:stä. Nyt latausverkosto oli paljon laajempi kuin tuolloin ja toisaalta ajoimme auton myös ulkomaille, Ruotsiin ja Norjaan. 

Pitkä toimintamatka ja rivakkaa lataamista

Ajossa oli C40:n Recharge Twin -malli, joka kantaa pohjassaan suurta 75 kilowattitunnin akustoa. Meidän kesäisessä maantieajossa auton toimintamatka kuormattuna ja maantiellä oli käytännössä noin 360 kilometriä. 

Autossa on toisaalta hyvä toimintamatka ja toisaalta hyvä kyky ladata suurteholatureilla. Eli kun suurikin akku pitkällä legillä lopulta tyhjenee, saa menovoimaa ladattua reipasta tahtia takaisin ja matka pääsee nopeasti jatkumaan. 

Suurteholataus latasi tien päällä Volvoa parhaimmillaan noin 145-150 kilowatin teholla, mikä tarkoittaa sataa kilometriä lisää toimintamatkaa selvästi alle kymmeneen minuuttiin. 

Kilpisjärvi on saanut tärkeälle paikalle suurteholaturin. Tästä Volvokin haki menovoimat Levin suuntaan.

Latauksen edetessä latausteho laskee, mutta todelliset, toteutuneet suurteholatauksen keskilataustehot olivat parhaimmillaan pitkälti yli sata kilowattia. Nopeinta mahdollista etenemistä varten autoa siis kannattaisi ajaa noin sadan, kahden sadan kilometrin etappeja ja ajaa sitten mahdollisimman tyhjällä akustolla suurteholataukseen ja ladata vain seuraavan etapin vaatima energiamäärä.

Lomalla ei kuitenkaan toivottavasti ole kiire ja mahdollisimman nopea lataus ei ole aina tarkoituksenmukaista. Reissumme osoitti, että vaikka suurteholataus sinänsä on usein paras tapa ladata, on hitaampi, matalatehoisempi latauskin edelleen hyvä vaihtoehto esimerkiksi yön yli tai pidemmän tauon aikana. 

Volvo C40 keskeiset edut reissuautona ovat navigaattorin antama ennuste akun varaustasossa kohteessa, hyvät tavaratilat ja reipas, lähemmäs 150 kilowatin latausteho.

Lisäksi auto tuli kytkettyä muutaman kerran vain hetkeksi suurteholaturiin, lyhyen tauon ajaksi. Isolla latausteholla lyhytkin lataus on merkityksellistä.

C40:n kaltaiset autot tarjoavat nimenomaan valinnanvaraa kuskille ja matkaseurueelle, hyödyntää juuri sitä latausta mikä kulloinkin on tarkoituksenmukaista. Hitaampaa latausta silmällä pitäen on hyvä, että kaapelit mahtuvat auton konepellin alla olevaan tilaan – niitä ei siis tarvitse alkaa kaivelemaan takaluukun välipohjan ja matkatavaroiden alta.

Kulutus oli kohtuullista myös mäkisessä, tuulisessa tunturissa

Ruotsin ja Norjan tieverkko eroaa myös korkeuserojensa osalta kotimaisesta. Olin etukäteen ounastellut varsinkin Ylitornio-Kiiruna-Norja -taipaleelle tavallista suurempaa kulutusta, sillä onhan tuo reitti enimmäkseen ylämäkeä ja suurelta osin puuton alue on altis sään vaikutuksille.

Saimmekin osaksemme sekä tuulta että vesisadetta, mutta auton kulutus vastoin ennakko-odotuksia laski Kiirunan jälkeen Norjan rajalle ajettaessa alle pitkän matkan keskiarvon. Paras selitys taloudelliselle ajolle lienee Suomen valtateitä matalammat ajonopeudet ja huonommassa kelissä vierailla paikkakunnilla tulee ajettua muutenkin rauhallisemmin.

Yleisesti ottaen Volvo C40:n pitkän matkan kulutus, 20,8 kWh satasella, oli hieman pienempi kuin viime kesän toteutunut kulutus XC40:llä, vaikka kuormaa oli nyt enemmän. Taloudellisuuden paraneminen selittynee varsinkin auton muotoilulla, coupemainen perä on aerodynaamisempi sisarmallin korkeampaan perään verrattuna. C40:n kulutus on hyvin linjassa muiden samankokoisten sähköautojen kanssa.

Sisällä on tilaa, ilmastointia ja sähköä

Kuskin näkökulmasta Volvon parasta antia oli vakaus ja luotettavuus. Auto toimi täysin eleettömästi ja ongelmitta kaikissa kohdalle osuneissa tilanteissa ja eri sääoloissa. 

C40 on toisaalta korkea auto, siten että näkyvyys autosta on hyvä ja toisaalta matalaperäinen siten että ilmanvastus pysyy kohtuullisena. Neliveto ja 300 kilowattia tehoa tuovat ajamiseen myös tiettyä vaivattomuutta, myös kuormattuna.

Recharge Infra on rakentanut Kempowerin kalustoa varsinkin eteläisen Suomen suuntaan.

Neljän hengen ja kaikkien matkatavaroiden kuljetus vie tunnetusti tilaa. Ja sitä ja matkustusmukavuutta Volvo C40 tarjosi riittämiin. Esimerkiksi takaluukun hattuhyllyä ei tarvinnut poistaa ja kuskille jäi edelleen näkyvyyttä vilkuilla myös peruutuspeilistä taaksepäin. Isompaan kuljetustarpeeseen auto tarjoaisi myös vetokoukun ja kattokuormaa. 

Perheen matkustamista silmällä pitäen varsinkin takapenkin matkustusolosuhteet ovat tärkeät. Volvossa riitti tilaa ja ilmastoinnin säätöjä myös takapenkille, samoin löytyi elintärkeät, jopa kriittiset USB-C -sähköliitännät jotka pitävät nykyajan viihde-elektroniikan käynnissä.

Sujuvia lataustaukoja navigaattorin voimin

Matkanteon kannalta keskikonsolin Google Maps on mainio apuri koko seurueelle. Kun auton Android-järjestelmään kirjautuu omalla käyttäjätunnuksella, saa esimerkiksi kännykässä tekemänsä karttahaut suoraan esille auton kojelaudassa. Näin vaikkapa illalla hotellissa mietittyä seuraavan päivän ajokohdetta ei tarvitse mitenkään erikseen lähettää autolle tai merkata, se löytyy suoraan auton navigaattorista.

Latausta Heinolassa. Auto kertoo, että vielä seitsemän prosenttiyksikköä akuston kapasiteetista kaivataan lisää, jotta akku riittää kotiin. Tämä auton antama ennuste kulutuksesta reitillä toi melkoisesti mielenrauhaa matkantekoon, varsinkin Pohjois-Ruotsissa jossa latureita on vain vähän tarjolla.

Auto kertoo myös erittäin hyvän arvion akkukantamasta ja akkuvarauksesta suunnitellussa ajokohteessa. Lataustaukoja ja ajoetappeja miettiessä tämä oli aivan ehdoton etu. Älykäs navigaattori toi ennenkaikkea mielenrauhaa: luotettavilla ja hyvin ennustettavilla toimintamatka-arviolla lataustaukoja ei tarvitse venyttää turhanpäiten.

Hyvää oli sekin, että arvio on ennemminkin hieman varovainen kuin optimistinen, ja usein rauhallisella ajolla arvio akkuvarauksesta kohteessa kasvoi matkan edetessä muutamalla prosenttiyksiköllä. 

Pitkällä reissulla myös keskikonsolin Android-järjestelmän mahdollistamat sovellutukset, erityisesti Spotify ja Yle Areena osoittautuvat arvokkaiksi. Loimme koko porukalle oman soittolistan Ruotsalaislähtöiseen musiikin suoratoistopalveluun. Yle Areena tarjosi podcasteja varsinkin etupenkin boomereiden iloksi.

Kaikenkaikkiaan Volvo C40 Twiniä on mukava suositella reissuautoksi. Se on sähköauto, joka toimii ja jossa tehoa riittää. Samasta korimallista on olemassa myös edullisempi etuvetoinen C40 Recharge Single, joka on nyt ajetun Twin-mallin kanssa vetotapa ja hieman pienempi akku pois lukien samanlainen auto.

Lue lisää Volvo C40:stä Volvon www-sivuilta.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

Tämä artikkeli on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Volvon kanssa.


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.

Leave a Reply