Renault Captur – Euroopan valloittaja

Olemme arvioineet taannoin sekä täysin uuden Renault Clion että Renault Kadjarin. Koska molemmat autot saivat testissämme poikkeuksellisen positiiviset arviot, otimme koeajoon myös täysin uuden Renault Capturin. Uusin Captur on ottanut kaiken positiivisen irti uudesta Cliosta, mutta on samalla kasvanut hieman salaa niin isoksi, että on syytä kysyä miksi ostaa enää Kadjar sen sijaan? Renault Clio on ollut huikea myyntimenestys Euroopassa ja Captur aikoo hyödyntää kaiken tämän lisäämällä pakettiin myös isommat tilat ja korkean ajo-asennon. Ajattelimme listata miksi uusi Captur on jutun arvoinen ja miten se pärjää luokkaa isommalle Kadjarille. Vaikka vertaamme samalla Renaultin kahta mallia keskenään olettaen, että ostaja haluaa juuri tämän merkkisen auton, voi Kadjarin tilalle helposti mieltää myös kilpailevan merkin mallin. Koeajoautomme oli Captur TCe (=bensa) 130 (=hv) EDC (=automaattivaihteisto) Intens-varustelutasolla, jonka verollinen lähtöhinta on 25.990 euroa. Lisäksi autoon oli valittu lisävarusteiksi EasyLink käyttöjärjestelmä 9,3 tuuman näytöllä sisältäen Bose-audio (575 euroa), kaksivärimaalaus (966 euroa), kattoluukku ja tummennetut lasit ( 1.092 euroa), moottoritie- ja ruuhka-avustin katvealueen varoittimella (450 euroa), puhelimen langaton latausalusta (115 euroa) sekä 360-asteen pysäköintikamera ja pysäköintiavustin (402 euroa). Auton kokonaishinta oli näin ollen veroineen 30.201,02 euroa.

Ulkonäkö

Ehdottomasti positiivisin muutos Capturissa on kokonaan uusittu ulkomuoto. Vanha oli olemukseltaan selkeästi kapea, mutta kuitenkin korkea ja samalla typistetty kompakti crossover, jonka kanssa sanan ”katumaasturi” käyttäminen olisi ollut liioittelua. Uusi auto on mittasuhteiltaan huomattavasti aggressiivisempi ja muhkeampi, jopa niin että ”isompi” Kadjar vaikuttaa asteen verran vaatimattomalta uuden Capturin rinnalla. Uuden Capturin kokoero Kadjariin on marginaalinen, toisaalta edelliseen Capturiin verrattuna kaikki mitat ovat kasvaneet tasaisesti joka suunnasta, pituutta on jopa 11 cm lisää. Tarkemmin katsottuna Capturin kori sisältää monia konseptiautolle tyypillisiä designjippoja, jotka eivät näytä liialta kikkailulta, mutta tuovat kuitenkin harkituilla yksityiskohdillaan viimeistellyn kokonaisuuden tunteen. Kasvanut koko edelliseen versioon nähden on selkeästi antanut designtiimille myös vapaammat kädet tehdä hyvännäköinen auto. On vaikea kuvitella haastavampaa projektia kuin saada pieni, korkea ja lyhyt ”katumaasturi” näyttämään hyvältä. Nyt voi rehellisesti sanoa, että lopputulos on onnistunut. Kuin pisteenä i:n päälle, myös Capturiin on valittavissa muodikas kaksivärimaalaus, jolla auton olemus saa kieltämättä positiivista kontrastia. Captur 1 – Kadjar 0.

Sisätilat

Kehuimme Clion koeajon yhteydessä sisätiloja ja monesta hyvästä syystä. Cliossa nähty ilme on tulossa jatkumona myös muihin uusiin Renault malleihin, joten esimerkiksi uuden Capturin sisällä istuen ei voi olla varma kummassa autossa todellisuudessa istuu. Yleisilme on rauhallinen ja selkeä, hintaluokkaan nähden materiaalit ovat laadukkaita ja valtaosin pehmeäpintaisia. Renaultin mukaan markkinatutkimuksissa koettu laatu oli uuden Capturin osalta samaa tasoa kuin Audi Q2:lla. Kaiken keskipisteessä on iso 9,3 -tuumainen näyttö (vakiona vain 7-tuumainen), jonka käyttöliittymä on Clion tapaan myös täysin uusi. Asetusmahdollisuuksia on tuotu enemmän, niihin on tehty selkeämmät valikkoreitit ja asetukset itsessään on tehty sen verran selkeiksi, että niitä on entistä helpompi operoida myös ajaessa. Vaikka Kadjar uudistui myös hiljattain, niin tämä Cliossa ja Capturissa käyttöön otettu järjestelmä ei ehtinyt vielä siihen. Kadjarin koeajossa kritisoimme myös istuinlämmittimien ja vakionopeussäätimen kytkinten erikoista asettelua mukitelineiden vieressä. Voimmekin iloksemme raportoida, että niin Cliossa kuin Capturissa molemmat ovat löytäneet normaalit paikkansa, vakionopeus on/off on nyt ratissa ja istuinlämmittimen kytkimet näyttöruudun alla pianokytkimissä. Kiitos, Renault! Captur 2 – Kadjar 0.

Monikäyttöisyys

Vaikka virallinen kokoluokka ja hinta indikoisivat muuta, todellisuudessa uusi Captur on kokoluokkaansa isompi auto. Clion kanssa yhteinen moderni pohjalevyrakenne (CMF-B) mahdollistaa nyt hybridivoimalinjan ja vieläpä siten, etteivät akut vie säilytystilaa. Vertailun vuoksi isommaksi mielletty Kadjar on 4,5 metriä pitkä 2,6 metrin akselivälillä, ja tavaratilaa on sen takakontissa kohtuulliset 472 litraa (Qashqai 430 litraa). Capturin (ja Clion) pohjalevy on mahdollistanut, että vaikka Captur on kompaktimpana 4,2 metriä pitkä, niin akseliväli on Kadjarin tapaan 2,6 metriä. Tavaratilaa Capturissa on minimissään sinänsä kohtuulliset 422 litraa, mutta liikuteltavan takapenkin ansiosta tavaratilaa voidaan kasvattaa sekunnissa 536 litraan. Liikutteluvaraa takapenkissä on portaattomasti +/-16cm, tosin kaikki kolme istuinta liikkuvat samassa kiskossa eikä ole mahdollista esimerkiksi siirtää vain reunimmaista takaistuinta.  Luonnollisesti takamatkustajien polvitila kasvaa ja kutistuu vastaavasti, mutta tukalaksi tilat eivät silti käy. Ei siis ole ihme, että Renault mainostaa Capturissa olevan luokkansa parhaat sisätilat. Captur 3 – Kadjar 0.

Moottorivaihtoehdot

Jos verrataan edelleen Kadjariin, sisältää sen moottorivalikoima perinteiset bensa- ja dieselmoottorit. Capturiin ei Suomessa ole enää dieselvaihtoehtoa saatavilla, vaan bensiinimoottoreita on tarjolla kolme turboahdettua, eli kolmisylinterinen 100 hv manuaalivaihteinen, sekä EDC-automaattivaihteiston kanssa nelisylinteriset 130 hv ja 155 hv moottorit. Vaikka dieselvaihtoehtoa ei Capturiin olekaan saatavilla, on bensiinimoottorien WLTP-mitattu CO2-päästöarvo silti varsin kohtuullinen 133 g/km kolmisylinteriselle ja 139 g/km molemmille nelisylinterisille. Koeajossamme oli 130 hv versio, jonka suorituskyky oli normaaliin ajoon riittävä, 240 Nm väännön ansiosta kevyt Captur singahti moottoritienopeuksissakin ripeästi ohi hitaammista. Tänä vuonna Capturiin saadaan myös 160hv ladattava hybridi (plug-in hybridi/PHEV), jolle annetaan 45km sähköinen kantomatka, ja jonka päästöt tulevat jäämään 32 g/km. Tässä on ehkä tärkein erottava tekijä Clioon, johon on tulossa samaan aikaan itselataava hybridi, joka toki pienentää jonkin verran jo ennastaan pieniä bensamoottorin päästöjä, mutta ei aivan ladattavan hybridin tasolle, siis laskennallisesti puhuen. Ladattava hybritekniikka esitellään hiljalleen Renaultin mallistossa ylöspäin ja Megane on pian seuraavana. Kadjarin osalta on odotettava 2021 esiteltävää kokonaan uutta sukupolvea. Ehkä poikkeuksellista kuitenkin, että Renault tarjoaa plug-in hybridin ensimmäiseksi juuri Capturiin, eikä mallisarjassa hinnaston kalleimpiin malleihin. Captur 4 – Kadjar 0.

Tien päällä

Jos paperilla uusi Captur vie Kadjaria 4-0, niin entä käytännössä? Koeajolenkkiimme sisältyi reilut 200km moottoritiellä sekä vaihtelevaa kaupunki- ja kehätieajoa vajaan viikon ajan. Puhtaasti kokemuksen kannalta, auton olemus jätti positiivisemman kuvan kuin mitä vastaavista pienistä crossovereista voi olettaa. Moottorin kohtalainen vääntö yhdistettynä kevyeen koriin teki ajamisesta sujuvaa ja uraisella moottoritiellä auto meni vakaasti. Varusteena ollut moottoritieavustin toimi jopa erinomaisesti ja huolehti eleettömästi auton pitämisestä kaistaviivojen välissä autonomisesti (0-160km/h alueella). Kuljettajan pitää toki edelleen olla keskittynyt ajamiseen ja pitää ratista kiinni tasaisin väliajoin kiinni. Avustin on ikään kuin varusteina olevien kaistallapitoavustimen ja mukautuvan vakionopeudensäätimen jatke. Tärkeä lisäominaisuus on suoraan ajamisen osaamisen lisäksi, että järjestelmä osaa esim. kehätien ruuhkassa liikennevirran mukana pysäyttää auton kokonaan ja jatkaa kolmen sekunnin kuluessa matkaa itse, ilman että kuljettajan tarvitsee tehdä asialle mitään. Pääkaupunkiseudulla kehäteiden ruuhkissa matelevat osannevat arvostaa tätä ominaisuutta. Kadjariin edellä mainittuja varusteita ei ole saatavissa rahallakaan. Captur 5 – Kadjar 0

Mihin varusteisiin laittaisin rahani Capturissa

Life-, Zen- ja Intens-varustetasoista viimeksi mainittu on houkuttelevin (Zen-tasoon verrattuna +2.000 euroa), koska se sisältää kaksoiskytkinautomaattivaihteiston, navigoinnin, peruutuskameran ym. pientä. Erityisesti vain Intens avaa mahdollisuuden ostaa lisävarusteita, joiden oma lisähinta on suhteellisen edullinen, kuten 18 tuuman kevytmetallivanteet (+300 euroa), käyttöjärjestelmä 9,3 tuuman näytöllä ja Bose-audiolla (+500 euroa), moottoritie- ja ruuhka-avustin sis. katvealueen varoittimen (+400 euroa) tai pysäköintiavustin ja 360-asteen kamera (+350 euroa) ennen veroja. Jos (tai useamminkin kun) auton valitsee EDC-automaattivaihteistolla, on keskikonsoli vaihteenvalitsimineen kelluva, niin että sen alle jää säilytystila. Erikoisesti näin ollen puhelimen langaton latausalusta on tämän konsolin alapuolella, jossa puhelimen näyttö on poissa kuljettajan näköpiiristä. Vastaavasti säilytysalusta vaihdekepin edessä oli omalle puhelimelle liian pieni, jos USB-johto oli kiinni. Sinänsä mitätön, mutta muuten huolitellussa kokonaisuudessa ärsyttävä vika pakkomielteiselle koeajajalle.  Mitä itse ajamiseen ja eri moottorivaihtoehtoihin tulee, niin pärjäisin mainiosti nyt koeajetulla 130 hevosvoimaisella versiolla, olkoonkin että 25hv tehokkaampi versio on ’vain’ 1.000 euroa kalliimpi. Vaikka tehokkaampaa versiota ei ollut nyt koeajettavissa, olen valmis lyömään vetoa, ettei tuo +25hv tunnu tonnin arvoiselta ratin takana.

Uusi Renault Captur paikkaa erinomaisesti Clion ja Kadjarin väliin jäävän loven korvaten Clion aiemman farmarimallin. Vertailussa Captur nojaakin niin vahvasti Kadjariin päin, että on syytä harkita kahdesti jos olet aikeissa ostaa minkä tahansa kompaktiluokan katumaasturin, tällöin Captur voi tarjota todella edullisen mutta silti näyttävän ja hyvin varustellun vaihtoehdon. Luvattu lataushybridi on kuitenkin odottamisen arvoinen, jos auton hankinta ei ole välittömästi ajankohtainen.