Renault Clio – miksi tästä autosta puhutaan nyt

Usein sanotaan, että saksalaiset autot menestyvät, koska ne ovat pitkäjänteisen evoluution tulosta, jossa pienillä korjauksilla hyvästä hiotaan aina hieman parempi. Vastaavasti saman urbaanin legendan mukaan ranskalaiset autot ovat aina revoluutio, vallankumous, jossa kaikki vanha pyyhitään pois ja aloitetaan alusta kuin työhönsä turhautunut taiteilija. Renault Clio on hyvä esimerkki siitä, miten stereotyyppi ei ole sama kuin todellisuus.

Clio syntyi jo liki kolmekymmentä vuotta sitten, ja se on pitkään ollut Euroopan toiseksi rekisteröidyin auto heti Volkswagen Golfin jälkeen. Siinä missä Golfin myynti on laskenut vuodesta 2015, on Clion myynti noussut tasaisesti jo vuodesta 2012 lähtien (lähde carsalesbase.com). Miksi juuri kaikkein uusin Renault Clio on aiheuttanut erityistä sähinää lehdistössä nyt? Kuvissa näkyvä auto on nimittäin täysin uusi, vaikkei maallikko sitä äkkiä huomaa, mutta uudistuksen hienous onkin nyt järkiseikoissa ja lisääntyneessä vastineessa rahalle. Koska kansainvälisten lehdistökoeajojen raportit olivat uuden Clion osalta yksinomaan ylistäviä, oli tarpeen selvittää mistä kaikki vouhotus vuoden 2020 Renault Clion ympärillä on peräisin.

Ilta-Sanomat: Menestystuote uudistui: ensituntuman perusteella uusi Renault Clio onnistuu lähes joka saralla.

Iltalehti: Uusi laadukkuus miellytti ensikoeajossa: Kaikkien aikojen upein Renault Clio

Toisin kuin yleensä koeajoautojemme kanssa, nyt tarjolle ei ollut vielä malliston hintavinta ja varustelluinta versiota, vaan oikeastaan suoraan hinnaston keskeltä se todennäköisesti ostetuin versio. Autojuttuja kirjoittaessa tulee joskus sokeaksi isoille numeroille, mutta tämän Clion teki mielenkiintoiseksi pieni hinta, joka jäi alle kahdenkymmenentuhannen euron (18.390 eur), siitä huolimatta, että auto oli ladattu täyteen modernia turvallisuus- ja mukavuuselektroniikkaa. Itseasiassa Clioa voisi häpeilemättä verrata kokoluokkaa isompaankin autoon ominaisuuksien puolesta. Älkää antako nimen tai koon hämätä. Tutusta ulkomuodosta huolimatta auto on täysin uusi ja fiksuin Renault Clio koskaan. Ja tähän vouhotukseen on nyt helppo löytää painavia perusteluita:


Tavaratila. Vaikka järjenvastaisesti takapenkin jalkatila on kasvanut ja samaan aikaan auton pituus on kutistunut(!) 1,2cm edelliseen versioon nähden, niin tavaratila on kasvanut nyt 391 litraan. Se on paljon enemmän kuin kokoluokkaa isommissa ja kalliimmissa autoissa, pienemmiksi jäävät nimittäin esim. Toyota Corolla (361 litraa), Ford Focus (375 litraa), ja Volkswagen Golf (380 litraa).


Tilava takapenkki. Tätä ei kukaan mainosta ns. pikkuauton yhteydessä ja yleensä syystä. Ennen kuin nyt. Uuden pohjalevyn ansiosta takana on reilusti enemmän jalkatilaa, ja uudelleen muotoiltujen etupenkkien selkämysten ansiosta polville on jopa ruhtinaallisesti tilaa.


Varustelu. Koeajoautossamme oli neljästä Suomessa olevasta varustelutasosta toiseksi paras eli Intens, kun edullisin on nimeltään Life, siitä seuraava Zen ja kallein R.S. Line. Vakiona Intens-varustetasoon tulee edullisempien versioiden lisäksi muun muassa 16-tuuman kevytmetallivanteet, multimediajärjestelmä 7-tuuman kosketusnäytöllä, digitaalinen mittaristo 7-tuuman näytöllä, automaattinen ajovalojen ja kaukovalojen vaihtojärjestelmä, automaattinen ilmastointi, lämmitettävä ohjauspyörä, takapysäköintitutka, etuvalot täys-LED, älyavainkortti sekä paljon muuta mukavuus- ja tyylivarustetta – myös Apple CarPlay ja Android Auto liitettävyys ovat vakiona. Intens-version hinta on 18.390 euroa, kun edullisin Life on 16.390 euroa, Zen 16.990 euroa ja R.S. Line 22.390 euroa. Jos koeajossa olleen Clion haluaa saada näyttämään astetta ripeämmältä, niin R.S. Line varustelussa saa valittua ulkoasuun lisäksi 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, R.S. Line puskurit sekä takadiffuusorin. Sisällä urheiluteema näkyy sitten mm. paremman sivuttaistuen antavissa R.S. urheiluistuimissa, alumiinisissa polkimissa, punaisissa sisustan korostuksissa sekä sisäverhoilun hiilikuitukuviossa.

Turvallisuus. Renault ei ole koskaan tinkinyt turvallisuudesta, ja niinpä uusi Clio on myös viiden EuroNCAP tähden arvoinen. Clioon tuleekin vakiona huikea määrä turvallisuusvarusteita, eli myös edullisemmissa versioissa on vakiona nykyaikaiset turvavarusteet kuten turvaverhot, aktiivinen hätäjarrutusjärjestelmä (7-170km/h nopeudessa, tunnistaen myös jalankulkijat ja pyöräilijät sekä toimien niin päivällä kuin yöllä), etäisyysvaroitin, hätäpuhelujärjestelmä ja kaista-avustin. Niinikään nyt vakiona löytyvä liikennemerkkitunnistin varoittaa myös ylinopeudesta. Eri varustetasot eivät siis lisää tai vähennä turvavarusteita, niiden sisältö koostuu enemmän tyyli- ja mukavuusvarusteista.


Järkevät moottorit ja hybridi! Clioon tulee Suomeen neljä hyvin erilaista voimalinjaa. Hinnaston “alkaen” versio tulee aina ahtamattoman, kolmisylinterisen 72 hevosvoimaisen moottorin ja manuaalivaihteiston kera. Koeajoautossamme oli kuitenkin huomattavasti mielenkiintoisempi ahdettu litrainen kolmesylinterinen TCe100-moottori, joka toimitetaan aluksi manuaalivaihteiston kera, myöhemmin tarjolle tulee myös uusi XTRONIC-automaattivaihteisto. Manuualivaihteisto tuntui viisivaihteisena hieman vanhan koulukunnan jutulta, ja kuudetta vaihdetta jäi väkisinkin hakemaan koeajon aikana. Toisaalta kulutuslukemat ovat kurissa ilman kuudetta vaihdettakin, joten ainoa merkitys jää ajotuntumaan. Tämä kolmisylinterinen moottori on kuitenkin hyvin hiljainen, sivistynyt ja todella pirteä sata heppainen! Isommilla kierroksilla äänestää kuulee, että sylintereitä on pariton määrä (ja vaihteita samoin), mutta ääni on ponnekas, täytenä vastakohtana esim. 1,6 litraiselle ahtamattomalle nelisylinteriselle. Kolmas Renault Clion moottoreista on Renault-Nissan-Daimler yhteistyön kruununjalokivi, eli ahdettu 130 hevosvoimainen nelisylinterinen TCe130-moottori seitsemännopeuksisen EDC-kaksoiskytkinvaihdelaatikon kera. Neljäntenä vaihtoehtona Renault Clion saa pian myös hybridinä. Tässä kokoluokassa hybridejä ei ole liikaa tarjolla, joten tämä jos mikä saa jo valmiiksi järkevän paketin kuulostamaan siltä, että Renaultilla on päätetty laittaa myyntiennätykset uusiksi. Hybridissä 1,6 litrainen bensiinimoottori on yhdistetty kahteen sähkömoottoriin, jolloin kulutuksen ilmoitetaan olevan 40% pienempi normaaliin polttomoottoriversioon verrattuna. Jos mietitte missä Clion täyssähköversio on Peugeot 208:n tapaan, niin muistutamme että Renaultilla on jo Zoe, joka muuten juuri uudistettiin myös.

Ketteryys. Clion kevyt pikkuautomaisuus näkyy ja tuntuu ajo-ominaisuuksissa, sillä etupää tottelee ohjausta tarkasti ja nöyrästi, eikä auto vierasta yhtään vauhdikasta kaarreajoakaan. Kori ei kallistele mitenkään merkittävästi, vaan Clio houkuttelee kuljettajaa ajamaan mutkat kovaa ja tarkasti. Uusi korirakenne on selkeästi aiempaa kevyempi (-50kg!) ja samalla auto on vielä hitusen myös matalampi, joka auttaa niin ilmanvastuksen kuin painopisteenkin suhteen. Vaihdekeppi on sijoitettu hieman ylemmäs kuin mitä yleensä, jolloin se on helposti ulottuvilla ja myös kepin liikkeet ovat lyhyet kaavion läpi. Renault Clio lähtee pienemmälläkin ahdetulla 100 hv:n koneella liikennevaloista niin hanakasti liikkeelle, että muiden on syytä olla hereillä jos mielivät pysyä mukana.

Tekniikan Maailma: Clio edustaa ehdotonta huippuosaamista väistökokeessa. Auto selviytyi väistökokeen pujottelusta ennätysnopeutta sivuten, joka on 80 kilometriä tunnissa.

Moottori: Luonteva ohjaustuntuma kertoo kuskille renkaiden asennon, ja ajolinjat on vaivatonta pitää haluttuina. Ohjaus palauttaa hyvin. Moottoritiellä uusi Clio tuntuu vakaalta ja kokoaan kookkaammalta kilometrien nielijältä.

Kulutus. Manuaalivaihteinen, mutta ahdettu TCe100 vie bensiiniä uuden ja luotettavamman WLTP-mittaustavan mukaan 5,2 litraa sadalla kilometrillä. Edullisin ahtamaton 72-hevosvoimainen moottori kuluttaa 5,4 litraa sadalla kilometrillä. Tehokkaampi TCe130 automaattina kuluttaa maltillisesti enemmän ominaisuuksiin nähden 5,7 litraa sadalla kilometrillä. Ottaen huomioon, että tehokkain moottori tarjoaa jopa 80Nm enemmän vääntöä niin 0,5 litran kulutusero voi hyvinkin olla perusteltavissa ajomukavuudella.


Takuu. Renault tarjoaa ennen vuoden 2019 loppua tehtyihin kauppoihin kuuden vuoden tai 100.000 kilometrin takuun veloituksetta. Tämänkin jälkeen autoon saa lisähinnasta valinnaisen viiden (275 euroa vuosi) tai kuuden vuoden (520 euroa) takuun, neljän vuoden tai 100.000 kilometrin takuu on ollut jo aiemmin ja on edelleen vakiona.


Hinta. Kaikki edellä oleva huomioiden tällaisen auton tulisi maksaa noin kaksikymmentätuhatta euroa ja siitä ylöspäin. Näillä spekseillä Clio kun ei haasta ainoastaan omaa kokoluokkaansa, vaan yhtä isommatkin. Ostajalle se kyllä sopii. Hinnaston kallein ja kaikilla mausteilla höystetty TCe130 kaksoiskytkinautomaatilla ja R.S. Line varustelulla on sekin vain 22.390 euroa. Herkkuja ei ole piilotettu monimutkaiseen lisävarustehinnastoon, sillä kallein varuste sielläkin on vain metalliväri 500 euroa ennen veroja.


Top Gear:The best thing about it is the new interior and Renault has definitely moved the game on – this is a car that does its best work for those that sit behind the wheel.

Car Magazine: This is a significantly better package than the previous Clio, which was quite rightly a popular choice. The two engines we’ve tried both suit it well, as do the gearboxes.

Ei ole siis ihme, että uusi Clio on saanut hyvän vastaanoton myös autotoimittajissa. Uusi Clio joutuu kuitenkin taistelemaan ostajista niin ikään uuden Toyota Yariksenkin, Opel Corsan ja Peugeot 208:n kanssa, miksei jopa Skoda Scalan. Jos Clion kokonaisuus olisi pidetty entisellään ja vain viilattu ulkokuorta, niin olisi voinut äänestää varmaa tappiota Renaultille. Mutta nyt, edellä mainituin ominaisuuksin uusi Clio haastaa itsevarmasti kenet tahansa kilpailijan, hinnalla ehkä jopa kokoluokkaa ylemmistä. Oletko edelleen aivan varma siitä uudesta Golfista?

Lue myös:
https://autovouhotus.fi/renault-kadjar-suomen-myydyin-auto/