Renault Kadjar – Suomen myydyin auto?

Ehkä tiesitkin, että allianssiyhteistyön ansiosta Kadjar ja Nissan Qashqai ovat likimain sama auto. Jos katsotaan menneiden vuosien myyntilukuja, niin Nissan Qashqai erottuu edukseen ns. kompaktien katumaastureiden joukossa. Vaikka myyntiluvut eivät todista mitään auton teknisestä ylivoimaisuudesta, on auton kohdalla tällöin ainakin onnistuttu myymään juuri sitä mitä useimmat ostajat haluavat rahallansa. Qashqai ei ole myöskään uusi tällä saralla, vaan 2006 esitelty malli osui pienten katumaasturien trendin alkuun hyvissä ajoin. Allianssikumppani Renault puolestaan esitteli Qashqaita vastaavan sisarmallin Kadjarin vasta liki kymmenen vuotta myöhemmin. Nämä kaksi automallia ovat ikäeronsa takia harvinaiset kaksoset. Alusta alkaen Kadjar tehtiin hieman Qashqaita paremmaksi, jotta aikaeroa voitaisiin kiriä kiinni. Kadjarin uusin ja paranneltu versio voisi siis rationaalisesti ajatellen olla jopa Suomen myydyin auto Qashqain sijaan? Tässä oli hyvä syy ottaa koeajoon Kadjar 160 hevosvoimaisella bensaturbolla, seitsenvaihteisella kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla ja hinnaston parhaimmalla Bose-varustetasolla. Kyllä, tämän version hintaan kuuluu nimensä mukaisesti myös huippuluokan audio.

Jos ei se ole rikki…

Totta puhuen autosta on likimain mahdoton löytää selkeää heikkoa kohtaa. Lukuun ottamatta joitakin myöhemmin esiteltäviä marginaalisia havaintoja, päälinjat ovat kunnossa kenelle tahansa. Renault ei ole poistanut Nissanin alkuperäisestä konseptista mitään relevanttia, viimeisen neljän vuoden aikana ulkonäköä ja ominaisuuksia on vain korkeintaan maltillisesti viilattu ja päivitetty. Koeajoimme Kadjarin edellisen version ja tykästyimme siihen jo silloin, eikä silmä välttämättä erota nyt ajettua uudistettua versiota edellisestä – niin maltillisia muutokset ovat. Tämä tietysti kertoo, että peruspaketti on kunnossa, ja että edellisen version omistajan ei tarvitse myöskään olla huolissaan oman autonsa muuttumisesta vanhan näköiseksi. Kokonaisuuden kannalta entinen hyvä auto on nyt ennen kaikkea paremmin varusteltu ja paremmilla moottoreilla, joten ostosyitä on nyt vain aiempaa enemmän.

Miksi ostaisin?

Rahalla saa tässä paljon autoa. Ominaisuuksiltaan Kadjar on identtinen, ellei parempi, supersuositun Qashqain kanssa. Renault Kadjar läpäisee myös vanhan suomalaisen naapurikateustestin hienosti, eli ei erotu liikaa joukosta, mutta tarjoaa silti paljon ostajalleen järkirahalla. Kompaktien katumaasturien luokka on ymmärrettävästi kasvussa lapsiperheiden etsiessä jotain uutta ja toisaalta väestön ikääntyessä etsien mukavampaa istumakorkeutta. Korkea auto, riittävät tilat, testattu laatu ja huokea hinta ovat yksinkertainen menestysresepti – take my money. Kadjar onkin yksi niitä harvoja vähemmän tunnettuja autoja (toistaiseksi?), joita kehtaa oikeasti suositella tylsien tuttujen mallien tilalle.

Miksi toisaalta ei?

Katumaasturi on aina kompromissiratkaisu korkeuden ehdoilla. Ylivertaisen innostavan katumaasturin tekeminen vaatisi poikkeuksellisia perusteita tai resursseja ja tässä hintaluokassa siihen on harvoin varaa. Erityisen mielenkiintoista särmää Kadjarista ei löydy, mutta ei löydy kyllä muistakaan saman kokoluokan katumaastureista. Valitettavasti ajettavuuden ja dynaamisuuden arviointi on myös lähinnä ajanhukkaa, edelleen koko luokan osalta. Näillä autoilla ei lähdetä ajelemaan kuin tarpeen vaatiessa, mutta toisaalta siihen ne sitten jo tarjoavat rahalle vastinettakin.

Ominaisuudet

Bose-versio kulkee 19-tuuman vanteilla ja 225/45-profiilin Michelin Pilot Sport 4-renkailla, mutta tätä ei ole syytä pelästyä, päinvastoin. Mukavaksi säädetty jousitus ja hyvä äänieristys pitävät huolen siitä, että Kadjar rullaa Suomenkin karuilla teillä hiljaisesti. Matalassa ja urheilullisessa sedanissa tai hatchbackissa tulos olisi aivan toinen. Top Gear -lehti kehotti välttämään Kadjarin kohdalla isoja vanteita, mutta kehtaan olla tästä eri mieltä.

Bose-versio on vähintäänkin riittävästi varusteltu, joten listahinta 33.790 ei ole lainkaan paha, vaikka toki se on paljon rahaa. Mukaan tulevat muun muassa peruutuskamera, lämmitettävä tuulilasi, kangas-/keinonahkaverhoilu, LED-valot sekä navigointi Euroopan kartastolla. Koeajoautossa oli lisävarusteina metalliväri 661,78 euroa, täysi nahkaverhoilu ja kuljettajan istuimen sähköinen säätö 1.203,23 euroa sekä kiinteä panoraamalasikatto 721,94 euroa. Kokonaishinta paketille oli 35.076,95 euroa, jota voi todellakin pitää kohtuullisena. Renault myöntää lisäksi neljän vuoden tai 100.000 kilometrin takuun.

Vaikka Kadjarin 7-tuuman monitoiminäyttö poikkeaa olemukseltaan Nissanin vastaavasta eikä ole niin massiivinen kuin Renaultin muissa malleissa (8,7 tuumaa pienemmässä Meganessakin), on se kuitenkin selkeä, ja tarvittaessa niin Android Auto kuin Apple CarPlay ovat käytettävissä. Käyttäjäkokemukseltaan Renaultin R-Link multimedia on autoalan kultaista keskitasoa, eli ei pyri vaikuttamaan liian hienostuneilla grafiikoilla, mutta on toisaalta selkeä ja toimiva.

Kadjar on 4,5 metriä pitkä 2,6 metrin akselivälillä. Tavaratilaa on takakontissa kohtuulliset 472 litraa (Qashqai vain 430 litraa), mutta nelivedon kanssa tila kutistuu 408 litraan. Niin Renaultin kuin Nissaninkin tapauksessa on kyse ns. kompaktista katumaasturista, joka tulee käytännössä suomentaa sanoilla ”toiseksi pienin”. Ilahduttavaa on kuitenkin, että Renault on venyttänyt omaa malliaan 10 senttiä Nissania pidemmäksi lisäten tilaa juuri riittävästi.

Päästökauppaa

Autokauppa on tänä päivänä CO2-kauppaa, halusimmepa tai ei. Onneksi uusi WLTP-mittaustapa antaa jokseenkin luotettavia kulutuslukemia aiempiin laboratorioissa tekaistuihin verrattuna. Kuten olette ehkä jo lukeneet toisaalta, Renault-Nissan-Daimler allianssi hyödyntää yllättävänkin monen mallin osalta yhteisiä moottoreita, Kadjar ja Qashqai mukaanlukien. Nissanilla Qashqain sekä 140 että 160 hevosvoimaiset bensiinimoottorit tuottavat manuaalivaihteisina 156-163 gramman CO2-päästöt, automaatti 157-162 grammaa. Kadjarin osalta vastaavat manuaalin päästöt ovat yllättäen vain 145 grammaa ja automaatin osalta likimain Nissanin kanssa sama 153 grammaa. Se, että miksi isompi auto tuottaa samalla voimalinjalla juurikin manuaalivaihteisena 11 grammaa pienemmät päästöt on erikoista, mutta jollekin tuo ero voi hyvinkin olla ostokriteeri.

Hinnat

Kadjarin bensaversioiden hinnaston alapäässä on 140hv etuvetoinen Life-versio n. 24.990 euroa, ja toisessa äärilaidassa 160hv niin ikään etuvetoinen Bose-versio automaattivaihteisena hieman alle 33.790 euroa. Dieselversioissa hieman bensamalliston Life-varustelua parempi 115hv Zen on 28.590 euroa, ja loppupäästä löytyy nelivetoinen 150hv Bose-versio, tosin vain manuaalina 34.590 euroa. Toinen pienehkö pettymys on, että dieselissä automaatti on saatavilla vain 115hv etuvetoiseen versioon, malheureusement. Toisaalta erittäin positiivista on, että esim. Bose-version varustelu on hyvin kattava. Renaultin hinnasto saa myös kiitosta helppolukuisuudesta ja lyhyydestä – niitä osaa lukea asiakaskin ilman automyyjän tulkkausta. Lisävarustehinnastossa (todella lyhyt) eivät myöskään hinnat päätä huimaa, nahkaverhoilu on selkeästi kallein Kadjariin hinnalla alk. 1.182,58 euroa.

Ulkonäkö

Valitettavan monen auton kohdalla näyttää siltä tätä nykyä, että merkin pääsuunnittelija sai taiteilla keulan kuin allekirjoituksena erinomaisuudestaan ja peräpää jätettiin sitten kesäharjoittelijalle. Kadjarin keulan design ja muotokieli toimivat täydellisesti ja muistuttavat muuta Renault-mallistoa, mutta muutoin auto olisi tarvinnut hieman enemmän rohkeutta ja voimaa olemukseen, varsinkin kun nyt on jo kyseessä facelift-versio. Kaunista katumaasturista ei saa, mutta aggressiivisempi tai rehellisesti jopa kulmikkaampi muotoilu olisi ollut piste i:n päälle. Ei sillä, ettei Renaultilla osattaisi, esimerkiksi Talisman on yksi tyylikkäimmistä luokassaan ja Clio on täydellinen esimerkki siitä miten pienestäkin autosta ja viistoperästä saa hyvän halutessaan. Kadjarin kokonaisuus kuitenkin toimii riittävästi isojen vanteiden ja paremman varustelun kanssa, mutta hinta alkaen malleissa olemus jää vaisuksi.

Interiööri

Kadjarin sisätilat ovat lähinnä moitteettomat, sillä tilaa on riittävästi ja kaikki on valtaosin hillitysti aseteltua. Koeajoautossa ollut vaalean hiekan värinen nahkasisusta toi autoon myös kiitettävästi ylellisyyden, valon ja tilan tuntua. Vaaleaa nahkaa vältetään usein aivan suotta, sillä se on helpompi pitää puhtaana, eikä se kerää samalla tavalla pölyä kuin pehmeä kangas. Ainoa käytössä havaittu ongelmakohta paljastui alhaalta etuistuimen takaosasta, joka nahkaverhoilusta huolimatta oli päällystetty mustalla huovalla. Vaikka materiaali on varmasti erinomainen äänieriste, on se myös valitettavan herkkä likaantumaan takamatkustajan kengistä, eikä koeajon aikana ollut edes kuraista.

Vaikka olin aiemmin koeajanut jo Kadjarin, jäin silti etsimään hämmentyneenä istuinlämmittimen kytkimiä, sekä vakionopeudensäätimen on/off-nappia. Molemmat löytyivät yhdellä kertaa sähköisen käsijarrun takaa mukitelineiden vierestä. Istuinlämmittimien osalta voin vielä antaa synninpäästön, mutta vakionopeudensäätimen kytkimelle paikka vain on kaikin puolin väärä. Logiikka lienee perusteltu sillä, että nappi on aina useimmiten päällä, harva meistä vaihtelee aktiivisesti nopeuden säätimen ja rajoittimen välillä. Ironista, että toisaalta ratissa vakionopeudensäätimen vieressä on tyhjä napin paikka. Kun keskikonsoli on myös pelkistetty ja tyhjennetty turhista napeista, olisi nämä hukkapalat voinut hyvin sijoittaa sinne.

Ostinko? Ostaisinko?

Renault Kadjarin edellinen versio oli itselläni top-3 listalla kun valitsin autoa kaksi vuotta sitten. Voiton vei, joskin täpärästi, Volvo V40 paremman ajettavuuden ansiosta, olkoonkin eri korimalli. Oli mielenkiintoista koeajaa Kadjar nyt uudistuneena, ja paremmin tietoisena siitä, miltä arki tuntuu Volvon ratissa. Huomattavin ero oli hiljaisuus. Volvon dieselmoottorit ovat tunnetusti valitettavan äänekkäitä, ja Kadjarin bensamoottori oli hyvin rauhallinen siihen verrattuna. En ole katunut Volvon valintaa, vaikka siinäkin on ollut omat ongelmansa. Katse hakee jo innolla jotain muuta, olisiko se nyt Kadjar? Kadjarilla on taas riski joutua väliinputoajaksi, tai sitten olla täydellinen kompromissi. Joka tapauksessa Kadjarin voi milloin tahansa heittää kaksintaisteluun Suomen myydyimpiin luetun Nissan Qashqain kanssa ja ainakin paperilla Renaultin voitto on varma.

Lisätietoa: Renault