Renault Megane 2016 hinnasto julkistettu

Renault Megane upouuden hathback-mallin ennakkohinnat on julkistettu 12.2.2016 ja samalla käynnistyy ennakkomyynti. Jälleenmyyjille autot saapuvat maaliskuun puolessa välissä. Farmarimalli saapuu Suomeen syksyllä. Autovouhotus oli mukana mallin esittelyssä lehdistötilaisuudessa, ja tulemme antamaan ajokokemukset Suomen teiltä heti tuoreeltaan ensimmäisten joukossa, sillä saimme varattua yhden auton Suomeen tuoduista viidestä kappaleesta heti viiden päivän testiin.

IMG_5684

Hinnat alkavat TCe 100 hevosvoimaisen bensiinimoottorin ja Life-varusteisen 19.990 eurosta, tosin suosituin lienee TCe 130 hevosvoimainen Zen-varusteltu malli (22.990 euroa), sisältäen mm. automaatti-ilmastoinnin, automaattiset päivä- ja kaukoajovalot, kaistavahdin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän, navigoinnin ja Bluetoothin. Malliston huipulla on nyt RenaultSportin kehittämä GT TCe 205 hv (EDC7-automaatti) 33.990 euroa. Kaikki moottorit ovat turboahdettuja. Manuaalit ovat kuusivaihteisia, ja Zen-, Bose-varusteiset mallit ovat käyttövoimasta riippumatta saatavissa myös seitsenvaihteisella Getragin valmistamalla kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

IMG_5675

Kyseessä on Meganen neljäs sukupolvi 6,6 miljoonan myydyn auton jälkeen. Uusi Megane on täysin uudistettu jatkaen omassa segmentissään uuden Clion, Capturin ja Kadjarin viitoittamaa menestystä ja designia. Auto on mitoiltaan edeltäjäänsä pidempi (+64mm) ja matalampi (-25mm). Samalla raideleveys on kasvanut (+47mm edessä ja +39mm takana), kuten akseliväli (+28mm), takaylityksen kutistuessa -21mm. Tavaratila on 384 litraa (VDA), mutta 434 litraa kun lasketaan kaikki lokerot mukaan. Modulaarinen pohjarakenne on yhteinen uuden Talismanin ja Espacen kanssa, jolla on saatu Meganeen isomman auton ominaisuuksia. Kiinteällä etuapurungolla on onnistuttu vähentämään kumipuslia ja liitoksia, tehden rakenteesta kiinteän ja tukevan. Renault on ajanut uudella Meganella 710.000 testikilometriä, joka vastaa kolminkertaista määrää maantiellä.

IMG_5686

Renault on kaikkiaan investoinut 600 miljoonaa euroa Espanjan Palenciassa sijaitsevaan tehtaaseen, joten uudelta Meganelta on syytä odottaa menestystä sijoituksen tuotoksi. Suomessa Renault nousi 2015 myyntiluvuissa ohi Citroenin ja Peugeotin, joka osaltaan kertoo siitä menestyksestä ja vauhdista millä Renault iskee vuoteen 2016. Suomen Renaultin maahantuonnin toimitusjohtaja Heikki Vuorinen uskoo Renaultin kasvavan tänä vuonna vielä viime vuotta enemmän.

IMG_5693

Vaikka tämä luokka on äärimmäisen kilpailtu jo ennestään, on Renault onnistunut tuomaan uuteen Meganeen ominaisuuksia, joilla se erottuu kilpailijoista. Näistä mainittakoon tärkeimpinä, varustetasosta riippuen:

 

  • R-LINK 2 käyttöjärjestelmän iso 8,7 tuuman pystysuuntainen näyttöruutu, josta hallinnoidaan mm. navigointia, mediaa, integroitua internet-selainta sekä auton asetuksia. Näyttöä on mahdollista profiloida, jakaa ja kustomoida monin eri tavoin. Kaikki toimii myös suomeksi.
  • MULTI-SENSE toiminto antaa kuljettajalle mahdollisuuden valita jopa viisi erilaista (Sport, Eco, Normal, Comfort ja Perso) ajoprofiilia, tilanteen ja tunteen mukaan. Valinnalla vaikutetaan mm. kaasupolkimen toimintaan, moottorin vastaavuuteen ja ääneen, EDC-automaatin vaihtamisnopeuteen, ohjauksen tehostukseen, istuimien hierontaan sekä ohjaamon valaistukseen.
  • Ensimmäisenä luokassaan värillinen HUD heijastusnäyttö, jolla tuulilasille voidaan heijastaa olennaisia tietoja nopeudesta ja navigoinnista, ilman että kuljettajan tarvitsee irrottaa katsetta tiestä.
  • LED-valot, joilla parannetaan huomattavasti auton hämäränäköominaisuuksia. Normaalin ajovaloautomatiikan lisäksi myös kaukovalot kytkeytyvät automaattisesti. Takana näyttävä LED-kaari palaa aina, eli Megane ei kulje koskaan sateessa tai hämärällä perä pimeänä, turvallisuussyistä johtuen
  • ”Syleilevät istuimet”, jotka on muotoiltu vahvasti antaen hyvän tuen pitkässäkin ajossa, olematta kuitenkaan ahtaat kuppi-istuimet. Istuimet voidaan varustaa myös hierontatoiminnolla.
  • Äänentoisto on kahdeksalla kaiuttimella hyvä jo Zen-malleissa, mutta BOSE ® Surround Sound –järjestelmä ja subwoofer tuovat huippuluokan äänentoiston ostajien tarjolle. Kyse ei ole vain brändäyksestä, vaan Bose on suunnitellut kaiuttimet nimenomaan Meganea varten.
  • Mukautuva vakionopeudensäädin ja automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (kun nopeus 30-140 km/h), joka tarvittaessa pysäyttää auton itsekseen, mikäli kuljettaja ei havaitse esimerkiksi moottoritien jonon pysähtyvän edellä
  • Sekä mm. automaattinen pysäköintiavustin (tasku-, vino- ja suoraparkkekeraus), peruutuskamera, pysäköintitutkat, kaistavahti, turvavälihälytys, liikennemerkkienvalvontajärjestelmä ylinopeushälytyksellä ja katvealuevaroitin

 

Pitkästä aikaa Renault tuo Meganesta myös tehokkaan version Suomen, sillä heti myynnin aloituksessa on mukana RenaultSport-osaston suunnittelema 205 hevosvoimainen GT-malli. GT:n ajo-ominaisuudet on nimenomaan hiottu nopeaa ajoa varten, ja tunnetusti RenaultSportin erikoismallit ovat parhaimmistoa luokassaan. Lisäksi autossa on 4CONTROL-nelipyöräohjaus, joka merkittävästi parantaa auton mutkaominaisuuksia, Launch Control –lähtöjärjestelmä sekä täysin ainutlaatuinen Multi-Change Down –vaihteisto, joka siis sallii suuresta nopeudesta jarrutukseen tultaessa usean vaihteen hyppäämisen alas kerralla.

IMG_5692

Ensitunnelmat TCe 130 Zen-mallin koeajosta ovat lupaavia. Auto on huomattu positiivisesti liikenteessä kiitos näyttävien LED-takavalojen, ja myös tällaisen perusversion ajettavuus on kohdallaan. Auto on yllättänyt laadukkaalla viimeistelyllä, vääntävällä moottorilla ja hiljaisuudellaan, mutta iloisin yllätys on ollut vaihteisto, joka vaihtaa napakasti, tarkasti ja hyvin lyhyillä liikkeillä. Lisää tunnelmia erillisessä koeajoraportissa Autovouhotuksessa, pysy kuulolla.

Lähde: Renault, www.renault.fi

IMG_5696IMG_5681IMG_5677

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *