Renault Megane E-Tech – Paluu moottoritielle

Ajoin keväällä keskikokoisen tai ehkä jopa pienen auton: Renault Megane E-Tech:in. Rellu oli monella tapaa kiinnostava sähköauto, mutta erityisesti sen moottoritiekulutus jäi mieleen: vain 16,6 kilowattituntia satasella.

Lukema herätti huomiota ja keskustelua muun muassa sosiaalisessa medissa. Eikä syyttä, olisihan Megane ensimmäinen ajamani sähköauto ikinä, joka pääsisi kesämoottoritierajoituksilla alle 20 kilowattitunnin haamurajan. Ja vieläpä isolla marginaalilla. Esimerkiksi Hyundai IONIQ 5, BMW i4M50 ja Tesla Model 3 ovat kaikki kyllä kutitelleet tätä rajaa, mutta jättäneet sen vielä minun koeajossa rikkomatta.

Oli siis syytä ottaa revanssi Rellun Megane E-Techillä moottoritiellä.

Ajan Autoverkkokauppa.com:sta Klinkkerinkaarelta Vantaalta Kehä 3:lle ja siitä käännyn Hämeenlinnan moottoritielle pohjoiseen. Olen autossa yksin, kuormaa ei, kamerareppu pois lukien ole. Paitsi että onhan se painava reppu, melkein kymmenen kiloa kaikkine optiikkoineen.

Lämpömittari näyttää 17 astetta, taivas on puolipilvinen ja sää on tuulinen. Puiden latvojen suunnasta päättelen puhurin olevan sivuvastainen. Auton ajotila on niin sanottu “Comfort”, ei siis energiansäästömoodi “Eco”. Kun nopeusrajoitus nousee 120 km/h lukemaan, nollaan keskikulutusmittarin. Matka Riihimäelle, Ullan Pakarille Riihimäelle alkaa. 

Huomaan ehkä hieman yllättäen, että päädyn ajamaan vasenta kaistaa pohjoiseen, oikean kaistan liikennevirtaa ohittaen, vakionopeudensäädin tarkasti 120 kilometrin nopeuteen asetettuna. Onko niin, että korkeat bensan hinnat ovat oikeasti jo hidastaneet moottoritienopeuksia? Tarkistan nopeuden GPS-laitteelta, joka kertoo tien jäävän taakse noin 118 kilometrin tuntinopeudella.

Parinkymmenen minuutin kohdalla keskikulutus on 22,8 kWh satasella. Perin kaukana 16,6 kWh:sta ollaan.

Ullan pakari, kääntöpaikka

Muutaman kymmenen minuutin kuluttua kurvaan Ullan Pakarin pihaan, käyn sisällä huoltotauolla ja jatkan matkaa takaisin etelään. Nyt tuuli on sivumyötäinen ja vähitellen kulutuslukema kääntyy laskuun. Ensin 22 kWh, sitten 21 kWh satasella.

Sitten vastaan tulee pitkähkö osuus tietöitä, nopeusrajoitus putoaa sataselle. Kulutus on nyt 20,8 kWh satasella. Asfalttiduuni ei osoita loppumisen merkkiä, tähänkö moottoritietesti nyt lopahtaa?

Lopulta eteen tulee Kehä 3, alan saapua maaliin, takaisin Vantaalle. Kulutus on aavistuksen yli 20 kWh satasella, mutta eihän tässä moottoritietä olla ajettu enää vähään aikaan.

Tulos

Tämä moottoritietesti osoitti ainakin sen, että 16,6 kilowatin keskikulutusta on vaikea Renault Megane E-Techillä saavuttaa. Sinänsä tuollainen hieman alle 21 kWh satasella on hyvä lukema sekin.

Perillä Autoverkkokauppa.com:n pihassa kulutus oli karvan alla 20 kWh satasella.

Miksi sitten aiemmin sain näin poikkeavan mittaustuloksen?

Oikeastaan selityksiä on kaksi: joko olosuhteet olivat poikkeuksellisen hyvät, eli käytännössä myötätuuli ja alamäki, tai sitten mittasin kulutuksen väärin. Lukema sinänsä on varmasti oikein, minulla on nimittäin tapana kuvata kulutuslukemat kännykällä talteen ajotietokoneen näytöltä. Mutta olisinko unohtanut nollata mittarin ja sisältäisikö lukema myös hitaamman nopeuden ajoja?

Niin tai näin, Renault Megane E-Techin kesäolosuhteiden moottoritiekulutus on noin 20,8 kWh satasella. Ainakin kun muutama kilometri jäi taakse satasen nopeusrajoituksella ja muutama kilometri ajettiin myös selvästi hitaammin, liittymätietä Ullan pakarin pihaan ja siitä edelleen takaksin moottoritielle.

Tämäkin kulutus on erittäin hyvä. Auto on hyvin energiatehokas, eikä auton runko lyhyenä voikaan olla samalla tavalla aerodynaaminen kuin pidempien autojen sulavat linjat. Ja talvellahan kaikki autot kuluttavat sitten enemmän.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala


Kirjoittaja on sähkötekniikan, viestinnän ja markkinoinnin ammattilainen, joka on kirjoittanut sähköautoista ja niiden latausjärjestelmistä sekä ajoneuvojen ohjelmistoista vuodesta 2013 alkaen.


Leave a Reply