Twingo – kauppakassi arjen haasteissa

Renault Twingo

Kesän viimeisten aurinkoisten päivien kunniaksi sain koeajoon jokunen viikko sitten avokattoisen Renault Twingo -mallin. Aiemmat mielikuvani Twingosta ja sen muotoilusta olivat, että kyseessä on ehkä hieman designiltaan aikansa elänyt ja epäkäytännöllisen pieni auto. En oikein tiennyt mitä odottaa – paitsi ehkä aavistuksen lisää brunaa sillä aurinkoisena päivänä syystäkin olisi mukava ajella katto auki.

Twingo

Renault Twingo
Tämän pienen herkullisen mokkapalan näköisen pelin ensi kertaa nähtyäni ihmettelin ensimmäisenä sen pienuutta ja 70 hevosvoiman pieneltä tuntuvaa määrää. Toisaalta heti alkoi valkenemaan mikä auton otollisin kohderyhmä voisi olla: juurikin kaltaiseni nuoret kaupunkilaiset (naiset), joiden pääasialliseen arkeen riittää pieni (ja söpö) “kauppakassi”. Toki omaan arkeeni kuuluu jälleen viikottain 230km suuntaansa ajamista Espoon ja Mikkelin välillä, mutta kotona ollessa elämä liikkuu n. 40km säteellä. Koska uskon vahvasti autojen käyttötarkoituksen mukaiseen testaamiseen, päätin pistää Twingonkin testiin, joka keskittyisi menevän naisen arjen suhailuihin.

Aamupäivän (…puolenpäivän…) koittaessa lastasin auton täyteen päivän asioilla olennaisia tavaroita, kuten mm. joka naisen arjessa oleellisen tulostimen. Koska Twingo on suunniteltu siten, että moottori on takana tavaratilan alla, on tavaratilan pohja yllättävän korkealla. Toisaalta tämä toki syö säilytystilan määrää, mutta toisaalta lisää lastausmukavuutta tapauksissa kuten painava lasertulostin. Päivän tavarat lastattuina tavaratila oli pian täynnä ja oli aika suunnata jättämään tulostin huoltoon.

Twingo
Twingossa – näin mobiilina aikakautena – ensimmäinen missio on kytkeä puhelin auton tietokoneeseen USB-johdolla. Puhelinteline löytyi valmiiksi integroituna keskipaneelista. Niin miksi tämä on oleellista? – Siksi että Twingossa mittaripaneeli on hyvin yksinkertainen, mutta Android- ja iOS-puhelimiin on saatavilla sovellus nimeltä “R&GO”, jonka kautta voi tarkkailla esimerkiksi kierroslukuja tai navigoida. Laina-Android viritettynä oli aika avata katto, painaa aurinkolasit päähän ja suhauttaa menoksi.

Ensimmäisenä minut yllätti pienestä moottorista huolimatta auton hiljaisuus. Toki kattoaukon kautta tuuli suhisi, mutta rengas- tai moottorimelua ei voi sanoa olleen järkyttävän häiritsevästi. Nopeimmillaan kuitenkin ajoin 120km/h Turun moottoritiellä. Pääsääntöisesti kattoikkuna tosin täytyi 100km/h nopeuksissa jo sulkea, mutta tämä ei ollut mikään ongelma vauhdissakaan.

Aluksi tuntui ettei auto ota oikein liikahtaakseen, mutta pienellä harjoittelulla löytyi kaasun ja kytkimen suhde, jolla auto liikahti niin näppärästi liikenteeseen että huomaamattaan oli jo nopeutta yli 40km/h kaupungissa. Toki kiihdytys ei järin vatsan pohjassa tunnu, mutta ei sitä kyllä valoissa viimeiseksi tullut jäätyä. Tosin eräässä 3-sarjan bemarikuskissa heräsi ilmeisesti epäusko pientä autoa kohtaan kun rampissa piti väen vängällä painaa ohi. Mutta näin normaalistikin pientä autoa ajavana siihen on jo jokseenkin tottunut. Päivän mittaan kävi selväksi, että viidennellä vaihteella vääntäminen ei kuulu tämän auton vahvuuksiin edes nopeuksilla 80-100km/h, mutta neljännellä tilanne paranee jo huomattavasti. Käytös kovissa nopeuksissa oli myös suhteellisen hyvää, eniten yllätti todella yllättävän minimaalinen kallistelu ottaen huomioon että kyseessä on suhteessa leveyteen kuitenkin suhteellisen korkea auto. Vasta kun lyhyen pätkän pääsin päästelemään 120km/h huomasin kuinka uraherkäksi auto muuttuu. Tosin ainakaan näin pääkapunkiseudulla kyseisiin nopeuksiin harvoin ylletään.

Renault TwingoTwingoTwingo
Kaupungissa Twingo on leppoisa kulkupeli. Kantakaupungin ahtaillakaan kaduilla tai tiukoissa käännöksissä ei ala helpolla ahdistamaan, sillä auto ei ole ainoastaan pieni, vaan myös käsittämättömän ketterä. Parkkihallien tiukat käännökset taittuvat näppärästi ja parkkiruudussa auton molemmin puolin jää vaivattomasti tilaa astua ulos autosta. Peruuttaessa täytyy olla hieman noheva, sillä rattia ei tosiaan voi kääntää liian aikaisin tai löytää oman takapuskurinsa naapurin kyljestä – eikä päinvastoin. Toisaalta auto on niin näppärän kokoinen, että päätään kääntämällä näkee vaivattomasti takaikkunasta asti ulos ja muotoilun ansiosta takapääkin on helppo hahmottaa vaikkei pysäköintutkaa olisikaan. Ruuhkatunnit onnistuin itse tällä kertaa välttämään, muttei silloinkaan tarvitse kaupunki-ilmaa turhaan saastuttaa, sillä auto sammahti kun vaihteen päästi vapaalle ja jalan nosti kytkimeltä. Moottorin herääminen puolestaan tapahtui sen kummemmin odottamatta. Vaikka satuin unohtumaan valoihin enkä painanut kytkintä ennakkoon alas olin silmänräpäyksessä jälleen liikkeellä.

Tavaratilan laajennus pääsi testiin kun oli aika heittää vanha suihku Sortti-asemalle. Twingon takapenkki taittuu tuttuun ja turvalliseen tapaan osissa ja erittäin helposti. Pohja jää penkin kaataessa kokonaan samaan tasoon ja helpottaa lastausta mukavasti jos vaikka pitäisi jotain työntää. Näin pienen auton kohdalla toki herää epäilys, että miten sitä mitään suurempaa saa kuljetettua? Toki autolla on rajallinen pituutensa, mutta ongelmaa on yritetty lieventää täysin taittoasentoon taittuvalla etuistuimella ja käytännössä täysin horisontaaliseksi sen istuimen tosiaan sai!

Twingo

Ainoa mikä varsinaisesti nostatti kulmakarvoja oli auton kulutus. Kilometrejä en huomannut kirjata ylös, mutta päivän päätteeksi tankkiin humahti jopa 19 l bensaa, vaikka puoliväliin tankin täyttöasteen näyttävää mittaria ei oltu keretty ja kokonaisuudessaankin tankki imee kuitenkin vain 35 l polttoainetta. Tästyä huolimatta autosta jäi käteen kuitenkin hyvä fiilis. Aurinkoisena päivänä oli ihana paahtaa jokainen mahdollinen sekunti kattoluukku auki ja pikkuautolla kelpasi suhata ahtaillakin kaduilla. Toki pidemmälle matkalle auto ei ole ihan se mukavin, varsinkaan vakionopeuden säätimen puuttuessa, mutta en kokonsa puolesta näkisi että Twingoa on siihen tarkoitettukaan.

Siksi tulinkin siihen lopputulokseen, että omaan käyttötarkoitukseensa tämä auto sopii. Itse en ostaisi, mutta suhteellisen täydellinen auto olisi kaupunkilaiselle, joka kokee että auto on tarpeellinen, mutta matkaa ei nyt kuitenkaan ihan niin hirveästi taitu, eikä tilaakaan tarvitse olla kauppakasseja enempää kuin satunnaisesti. Eli kauppassiksi erittäin loistava.

Twingo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *