RS antoi Kodiaqille räyhän

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki

En enää nykyään käy useinkaan autoliikkeiden viikonloppunäyttelyissä, mutta vuoden ensimmäisen ison näyttelyviikonlopun kohdalla päätin tehdä poikkeuksen. Yleensä blogijuttujen ideapankkina toimii esimerkiksi netin myyntipalstat. Päädyin aloittamaan näyttelyiden kiertämisen Laakkoselta, ja kuin sattumalta, vastaan tuli Skoda Kodiaq RS. Sellainen oli ilmaantunut liikkeeseen esittelyautoksi – ja se kiinnosti minua. Kodiaqin räyhäversiosta olin kyllä lukenut aiemmin, mutten ollut onnistunut vahingossakaan näkemään sellaista vielä tosielämässä ennen tätä.

Kodiaqilla olin kyllä aiemmin ajanut pariinkin otteeseen, mutta ne olivat pykälän miedommilla varusteilla ja koneilla. Toinen, aiemmin kiertueella ollut oli Sportline. Niinpä koeajovarausta kehiin, ja päätin tulla koeajamaan RS:n paremmalla ajalla, jolloin sain tehdä sen rauhassa. Näyttelyviikonloput ja koeajokiertueet ovat sellaisia, jolloin koeajolle kerkeää lähinnä vain pikaisesti, koska koeajajia löytyy runsaammin kuin viikolla. Onhan tässä Kodiaqissa epäilemättä jotakin mielenkiintoista!

Millainen on Skoda Kodiaq RS?

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki

Skoda Kodiaq RS:n kohdalla kyse on uusimmasta RS versiosta, mitä Skoda haluaa tarjota kansalaisille. Tämä dieselräyhäke on kaksilitraisella dieselkoneella, josta löytyy neljän sylinterin ja tuplaturbon ryydittämänä 240 hevosvoimaa. Vääntömomenttia löytyy tasan 500 Newtonia. Tämän tehokkaampaa dieselkonetta ei Skodalla ole vielä ollut. Neliveto kuuluu asiaan, ja koeajoauto on automaattivaihteilla. Hintaa tällä koeajoautolla on varusteineen ja veroineen 71 191 euroa. Se on tottakai paljon rahaa, mutta laatutyöstä toisaalta onkin valmis maksamaan, kun hinta vain osuu kohdilleen.

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki

Kyseessä on myös hinnakkain Skoda, millä olen tähän asti ajanut. Skoda Kodiaq RS on oikein loistava auto sille, joka haluaa autoilla fiilispohjalta, muttei halua vaikkapa Audia, Mercedestä tai BMW:tä.

Onko tämmöiselle autolle sitten tarvetta? Autonhan voi valita joko tunteella tai järjellä, ja aina on kysyntää massasta poikkeavalle automallille. Jos haluaa erottua Skodallansa, on tässä Kodiaqissa tällöin potentiaalinen vaihtoehto.

Koeajo – Kodiaq RS lähtee!

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki
Skodamainen meininki – hyvä ja toimiva.

Saavuttuani pällistelemään tätä autoa sovittuna ajankohtana, sattui autoliikkeessä olemaan paloharjoitus. Eihän siinä, poistumisharjoitus saatiin taputeltua pois alta, ja lopulta pääsimme tekemään papereita koeajosta.

Vaihteistona tässä autossa on tuttuun tapaan DSG, ajoasento löytyy manuaalisten säätöjen kautta, ja hallintalaitteet on mukavasti saatavilla. Ohjaamossa on varsinkin autoihmisen hyvä olla, kun tietää sen, että ajomoodeista Sport alkaa tuottaa ohjaamoon asti kuuluvaa murinaansa vain nappia painamalla. Muut ajomoodit ovat sitten äänimaailmaltaan ja muutoinkin miedompia, ja hyvä niin.

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki
Tämmöisiä vaihtoehtoja on tarjolla ajomoodeiksi: Eco, Comfort, Normal, Sport, Individual ja Snow.

Auton runsaat menohalut huomaa, että sitä on nimittäin tarpeeksi. Niin pitää ollakkin, kun auton sisällä istuessa huomaa, että kyseessä ei ole se aivan nuhapumpuin auto, mikä Skodalta löytyy. Onhan kyseessä myös Skodan ensimmäinen tuplaturbollinen malli. Ja tykkäänkö minä tästä? Ehdottomasti kyllä! Myös alustatuntuma vaikuttaa olevan Kodiaqin RS:ssä kunnossa. Moitteita ei voi antaa, sillä se tuntuu olevan varsin mukavaa mutta jämptiä sorttia.

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki

Kun motarilta on selvitty taajamaan, on kokeiltava Kodiaqia myös lumisohjossa. Ei mitään ongelmaa. Näin on hyvä, ja Kodiaq RS vaikuttaa taipuvan hyvin niihin kaupunkiolosuhteisiin, mitä vain eteen tulee.

Koeajon päätteeksi ison auton peruuttaminen varsinkin ahtaaseen paikkaan saattaa tuntua tottumattomasta hankalalta. Sitä ei kuitenkaan pidä liikaa pelätä, sillä esimerkiksi peruutuskamera on auttamassa tässä suorituksessa.

Skoda Kodiaq RS on myös perhekäyttöön sovelias, sillä takapenkkitilat on kohdillaan.

Lopputulema

Skoda Kodiaq RS / kuvat Mikko Kilkki

Toki myönnän, että itselläni on tähän Skodan uuteen ilmeeseen mennyt hetki tottuessa. Se on kuitenkin sitä nykyaikaa. Auto on kuitenkin sisältä kuljettajaa ja matkustajia ajatellen toimiva, eikä sitä ulkonäköä autoa ajaessa katsella. Asiantilaan kuitenkin tuo lohtua tehokkuus, ja kaikki se vastine, mitä rahalleen saa.

Jatkoon vai laulukuoroon? Ehdottomasti jatkoon! Tämä auto löytyi koeajoon esittelyrivistä, mutta eiköhän parin vuoden sisään rupea olemaan tarjolla vaihtoautoinakin, jolloin ne kalleimmat kilometrit on rullattu pois.

Skoda Kodiaq RS maksaa hinnat alkaen ja veroineen 66 124 euroa. Siihen rahaan saisi jo kaksi perusmallin Kodiaqia, sillä kaikkein edukkaimmalle malliversiolle hinnasto tietää kertoa hinnaksi 31 643 euroa. Siihen rahaan varustetasona on Active, ja konehuoneessa puolitoistalitrainen bensamylly, sekä vaihteistona manuaali. Tällöin on myös tyytyminen pelkkään etuvetoon. Hinnasto tietää kertoa, että mallistosta löytyy monenlaista myös tältä väliltä.

Koeajoauton lainasi: Laakkonen Jyväskylä / www.laakkonen.fi

Maahantuojan sivusto: www.skoda.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki

1 Comment

Comments are closed.