Saabismi on mielenkiintoista – Koeajossa Saab 9-5

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Ajoin Saabilla elämäni toisen kerran. Edellisen kerran bloggaajauran alkuaikoina koeajossa käväisi porrasperäinen 9-3, nyt sattui kohdille hyvillä kilometreillä oleva 9-5 SportCombi. Se on ihan suomeksi ilmaistuna farmarimalli.

Tämä ysivitonen sisältää Saabismia senverran, että bloggaaja lähes soitti apua kysyäkseen ihan vain, kuinka virtalukosta saa avaimen pois? Vastaus kuitenkin löytyi netin ihmeelliseltä keskustelupalstalta, että pakki tulee olla päällä, jotta avaimen saa pois virtalukosta. Onhan se ihan hyvä ja kätevä silloin, kun asiasta vain tietää. Muistakaamme siis tämä asia seuraavalla kerralla – asiasta tietämätön äkkiseltään luulee painivansa jonkinlaisen ongelman kanssa, vaikka todellisuudessa kyse onkin vain ominaisuudesta.

En nyt äkkiseltään muista, olisiko vastaavaa tullut eteen virtalukon kanssa vuosimallin 2011 ysikolmosessa. Nyt koeajettu ysiviisi on vuodelta 2006, ja jo faceliftin keulalla. On nimittäin tullut ajettua tässä välissä muutamilla sadoilla eri autoilla. Yhteensä autoja on listallani siis 769, ja automerkkejä sellaiset 46. Ja nämä kaikki autot tosiaankin siis tieliikennelaillisia.

Koeajoauto – millainen Saab 9-5 lähti matkaan?

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Saab on tunnettu turbokoneistaan. Myös lentokoneita Saab on tehnyt.

Kyseessä on tuontiauto, joka on alunperin rekisteröity vuoden 2005 lopuilla. Kyse kuitenkin on jo vuoden 2006 mallista. Turbosaabilla on ajettu varsin kohtuudella, vain vähän yli satatuhatta. Varustetasona tässä autossa on Linear, muita varustetasoja esimerkiksi on Aero.

Vaihteisto on viisipykäläinen manuaali, sekä konehuoneessa on kaksilitrainen ja 150 hevosvoimainen kone. Heti ajoon lähtiessä huomaa lisää myös yhden Saabismin, ja se on virtalukon paikka – virtalukko löytyy käsijarrun lähettyviltä, ja auto siis todellakin käynnistetään sieltä. Eihän siinä, ilman erilaisuutta maailma olisi huomattavasti tylsempi paikka. Harmi kyllä, autoalallakin autoja suunnitellessa tunnutaan menevän toisinaan kohti samanlaisuutta, sillä autoja tekee valmistajat yhdessä käyttäen samoja aihioita. Harmi myös on se, ettei Saabilta enää ole aikoihin tullut mitään uutta. Konkurssikypsän Saabin rippeet olivat heittopussina niin General Motorsilla, Spykerillä kuin NEVS:illäkin.

Saab 9-5 mallin edeltäjä on Saab 9000, samoin kuten Saab 900 on edeltäjämalli 9-3:lle. Ysitonninen hävisi markkinoilta vuoteen 1998 mennessä, kun 9-5:n ensimmäinen malliversio oli saatu julkistettua ja myyntiin. Sittemmin 9-5 uudistui, ja koki myös faceliftauksen, häviten lopulta markkinoilta jääden vain vaihtoautohalleihin. Juuri siis sinne, mistä tämäkin auto löytyi.

Koeajo – Saabillakin on hauska ajaa!

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Ehkä se jännittävyys tulee siitä, että Saabeihin senverran harvoin olen päässyt käsiksi – edes kyytiin. Aikuisiällä lähinnä tämä 9-5, ja muutaman vuoden takaa 9-3. Joskus junnuna tuli muistikuvani mukaan oltua Saabin kyydissä, en muista oliko malli 90 vai 900, jompaa kumpaa se ulkomuotojen perusteella kummiskin oli. Senverran muistan.

Tämä Saab 9-5 lähtee terveen oloisesti käyntiin – käynnistykseen liittyen ei ole mitään ihmeellisempää tiedettävää. Kytkintuntuma on toimiva, ja vaihteet löytyy pesään. Moottoritielläkin bensakoneesta löytyy menohalua riittävästi, perustarpeet täyttäen pätevän oloisesti. Sisätilat Saabissa tuntuu olevan kohdillaan, tilaa nimittäin on nyt isollekkin miehelle tarpeeksi – myös takapenkillä. Ysikolmoseen verrattuna kyse on siis pykälää suuremmasta mallista, ja sen huomaa kyllä selvästi.

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Tässä sitä on: Saabismia parhaimmillaan – muistakaa se pakki kun on tarve ottaa avain pois virtalukosta!

Toki eletyt kaksitoistavuotta aina jossakin näkyy, mutta ikään suhteutettuna kuitenkin varsin kelvollisessa kunnossa tämä tuotos. Moottoritielläkin auto etenee kyllin hyvin, jotta matka-ajo luonnistuu. Kokoluokka on sama kuin E-sarjan Mercedeksessä, joten voisi kuvitella, että aikanaan myös taksiin olisi kelvannut tämän kokoluokan Saab. Sitä odotellessa, että taksikalusto muuttuu vieläkin kirjavammaksi, jolloin asiantilaa varmaan joku vielä harkitseekin. Jollainhan täytyy taksiyrittäjän nykytilanteessa erottua – oli se sitten autokalusto tai asiakaspalvelu.

Lopputulema – Saabismi saattaa viedä mennessään, edelleen

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Itse olen sitä ikäluokkaa, jolla on muistikuva siitä, kun Jyväskylässä Laakkonen myi uusia Saabeja. Lopulta Saabin mainoskyltit vain hävisivät, ja uutisissa oli otsikot Saabin konkurssista. Nykyään Saab elää ja hengittää lähinnä harrastajien kautta. 9-3 mallin osalta nykyinen konkurssirippeiden omistaja Nevs on kovasti ainakin kaavaillut tuotannon aloittamista uudelleen, mutta 9-5 mallia kaipaavat joutuvat tyytymään siihen, mitä autoliikkeiden vaihtoautoriveistä ja halleista löytyy. Tässä olisi yksi vaihtoehto Saab Ysivitosta kaipaavalle.

Oma kokemukseni Saabista oli tälläkin kertaa mielenkiintoinen. Ei lainkaan tylsä tapaus, sillä muistikuvat edellisestä koeajosta olivat kerenneet jo senverran haalistua. En siis ehkä enää niinkään osaa verrata ysikolmosen ja ysivitosen ajotuntumaa keskenään. Pitäisi siis ysikolmonenkin ajaa uudestaan, tai vaikka perätysten tämmöisen ysivitosen kanssa. 9-5 V6 Griffin olisi kyllä kieltämättä maukas koeajaa, ja joku avomalli Saabilta. Avomalliahan sai ainakin 9-3 mallista, ja onpahan vastaan minua ajanut myös Saab 900 Cabriolet.

Saab 9-5 vm2006 / kuvat Mikko Kilkki

Kromihymy kiiltää keulassa.

Auto myynnissä: Rinta-Joupin autoliike, Jyväskylä / Eetu Kultalahti, 040 177 8921, www.rinta-jouppi.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki