Sähköautoilijalle lisää sähköä Helsinkiin

Helsingin energiayhtiö Helen ilmoitti muutama päivä sitten rakentavansa Helsinkiin 59 uutta sähköauton latauspaikkaa. Latureista viisi on pikalatureita sekä CCS- että Chademo-liitännällä.

Helsingin keskusta on tähän asti ollut jonkinlainen sähköautojen pikalatauksen periferia. Helsingin ydinkeskustassa on tähän asti ollut vain yksi pikalatauspaikka, jonka Helen aikanaan ensimmäisenä Suomessa perusti pääkonttorinsa viereen Kamppiin. Lisäksi Helsingin kantakaupungin liepeiltä laturia löytyy Suvilahdesta ja Lauttasaaresta.

Helen on listannut uudet laturit täällä.

Sähköautojen lataaminen kaupungeissa on ongelmallista monella tapaa. Yleisesti sähköautoilijalle paras ja halvinkin tapa ladata autoa on vakiopaikalla yön yli mutta ongelmaksi tulee usein tämän vakioparkkiksen puute tai sen sähköttömyys. Kadunvarret ja taloyhtiöiden parkkipaikat ovat usein liki mahdottomia sähköistää. Latausmahdollisuuksien puute on yksi merkittävimmistä esteistä sähköautojen yleistymiselle.

Yksi ratkaisu murheeseen on juurikin Helenin toimittama julkinen lataus. Julkisella pikalaturilla autoilija käyttää autonsa lataamiseen noin puolesta tunnista tuntiin. Pikalataus vastaa pitkälti perinneautojen tankkaamista, joskin latauspaikalla pitää viettää hieman enemmän aikaa. 

Myös keskinopeaa julkista latausta tulee lisää. Näillä paikoilla puhutaan jo tuntien pysäköintiajoista jotta autoon ehtii siirtymään merkityksellinen määrä sähköä. Kaupunkilainen saattaisi tuoda sähköautonsa esimerkiksi kerran viikossa yöksi latauspaikalle tai pistokehybridiautoilija muutamaksi tunniksi silloin tällöin.

Keskinopea lataus sopii sekä pistokehybrideille että sähköautoille. Tässä Mini lataa Helsingin Hietsun torilla.

Julkinen lataus on toimiva tapa käyttää sähköautoa, joskin se vaatii hieman enemmän viitseliäisyyttä ja rahaa kuin kotiparkkiksella lataaminen. 

Olen käsitellut urbaanin latauksen ongelmia aika perusteellisesti vuosi sitten.

Julkisen latauksen ongelmana kaupungeissa on ollut erityisesti latauspaikan vaatiman maapläntin saatavuus. Maa on ylipäätään niukkuushyödyke kaupungeissa ja sen käyttöä reguloidaan tarkasti. Eikä pelkkä maa riitä, paikalle täytyy päästä kivasti autolla ja sinne tarvitaan myös reilummanpuoleisesti sähköä.

Helenin uusissa latauspaikoissa keskeinen pointti onkin siinä, että ne toimitetaan Helsingin kaupungin tarjouskilpailun perusteella. Kun tilaajana on suurin maan ja Helenin omistaja ja hallinnon ja byrokratian pyörittäjä, alkaa kantakaupungistakin löytymään paikkoja latureille, jopa 59 kappaletta.

Laturien käytännön operoinnin hoitanee Liikennevirta. Pikalatauslaitteet ovat mitä todennäköisimmin 50 kW tehoisia Veefilin laitteita, samanlaisia mitä Kampissa tällä hetkellä seisoo. Supernopeita 150 kW hyperlatureita ei ole luvassa.

Veefilin laitteissa on vain sähköautoihin sopivat pikalatausliitännät, mutta uusien pikalatauspaikkojen yhteyteen perustetaan aina kaksi keskinopeaa latauspaikkaa. Täyssähköautoilijat ja pistokehybridilataajat käyttävät siis eri latauspaikkoja, minkä pitäisi varmentaa erityisesti täyssähköilijöiden matkan jatkumista.

Uudet pikalatauspaikat perustetaan asukkaiden kannalta hyville paikoille. Ne pystytetään hieman irti pääväylistä, asuinkorttelien sisään. Paikoilla on kaikki mahdollisuudet todella palvella stadilaista sähköautoilijaa. 

Helenin ja Helsingin kaupungin haasteeksi jatkossa tuleekin pysäköinninvalvonta. Sähköautojen latauspaikat sijaitsevat halutuilla seuduilla, missä parkkiksista on pulaa. Varsinkin pikalatauspaikat on pystyttävä pitämään vain sähköautojen latauskäytössä, jotta viiden uuden laturin perustamisessa on kenellekään hyötyä.

Liikennevirran ja Helenin lisäksi Helsingissä on muun muassa Fortumin ja Keskon julkisia latauspaikkoja ja myös parkkihallitoimijoiden ja Parkkisähkön latauspaikkoja Europarkin ja Q-Parkin laitoksissa. 

Helenin tiedote löytyy täältä.

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *