Sähköauton akkukantama ei vähene 41% talvella

Kuvan BMW on pakkasessa, mutta ei liity suoraan AAA-tapaukseen.

Suomalaisen Autoliiton amerikkalainen vastine, American Automobile Association, AAA, julkaisi muutama päivä sitten paljon huomiota herättäneen raportin: Sähköauton kantama heikentyy jopa 41% vain seitsemän asteen pakkasessa!

Kantaman pudotus melkeinpä puoleen hätkähdytti, se kun on täysin vastoin monen sähköautoilijan arkikokemusta akkukantaman käyttäytymisestä pikkupakkasilla. Dramaattinen prosenttilukema tuotti tietysti heti myös nykymedian tulomallien edellyttämät klikkiotsikot.

Mistä siis on kyse?

Kun arvostettu seurue tekee raportin sähköautojen akkukantaman käyttäytymisestä, on se syytä lukea huolella. AAA testasi viittä autoa: BMW i3s, Chevrolet Bolt, Nissan Leaf, Tesla Model S 75D ja Volkswagen e-Golf. Raportti onkin perusteellista tekstiä ja tutkimus huolellinen. Sähköautoja esimerkiksi ei ajettu pakkassäässä, vaan autot vietiin jäähdytettyyn dynamometrihalliin. Näin voidaan simuloida perjaatteessa mikä tahansa ajosuorite täsmällisesti ja toistettavasti. Autoihin ladatun energiamäärän suhteen ei luotettu autojen omiin mittareihin vaan käytettiin auton ulkopuolista mittalaitetta.

Dynamometrissä simuloitiin kolmenlaisia standardiajosuoritteita: Kaupunkiajoa kuvaa Urban Dynamometer Driving Schedule (UDDS), maantieajoa Highway Fuel Economy Driving Schedule (HWFET) ja agressiivista ajoa US06 SFTP (Supplemental Federal Test Procedure). Kaikki ajosyklit ovat Yhdysvaltain ympäristöviranomaisen, EPA:n standardoimia syklejä ja siten mahdollistavat vertailukelpoisuuden eri automallien ja tutkimuslaitosten välillä. Kaikki syklit ajettiin peräkkäin, vähintään kaksi kertaa per auto.

Ja toden totta, kun jäähdytetyt autot käynnistettiin -7 asteen lämpötilassa, matkustamon lämmitys kytkettiin päälle ja ajettiin syklit toistoineen peräkkäin (noin sadan kilometrin matkaa vastaava ajo), ajomatka kärsi raportin mukaan keskimäärin 41% verrattuna normaaleissa kesäkeleissä ajettuun matkaan.

Tämä hurjan kuuloinen lukema johtuu kuitenkin yksinkertaisesti EPA:n käyttämästä korjauskertoimesta: energiankulutustasot (kWh/km) jaetaan korjauskertoimella 0.7. Kertoimen tarkoitus on tuoda realismia testisykleihin, sillä onhan yleisesti tiedossa, että autotehtaat optimoivat polttomoottorikäyttöisten autojen tekniikkaa testisyklejä silmällä pitäen. Tämä ei kuitenkaan päde sähköautoihin.

Miten sähköauto toimii kylmässä? Kirjoitin Liikennevirran blogiin aiheesta vieraspostauksen.

Esimerkiksi testissä heikoiten menestyneen auton (BMW i3s) ensimmäisen, kylmäkännistyksen jälkeisen testisyklin keskikulutus oli mitattu olevan 28 kWh satasella. Kyseessä on normaali pakkasessa käynnistetyn auton keskikulutus, kun auto käyttää akkutehoa matkustamon lämmittämiseen. Tämän jälkeen matkustamo on lämmennyt ja seuraavalla syklilä kulutus on pudonnut arvoon 23 kWh /100km. Tämäkin on edelleen normaali kulutus kylmässä ajavalle sähköautolle, vaikka onkin varsin paljon enemmän kuin WLTP-standardikulutus, 14 kWh satasella.

Mutta raportin laskennassa neljän UDDS-syklin keskimääräinen kulutus oli korjattu 0,7 -jakajalla olemaan 31 kWh satasella. Tämä ei enää vastaa todellisuutta Bemarin i3s:lla ja johtaa hurjiin kantaman putoamisiin kun auton akuston energiamäärän pohjalta lasketaan auton kantama tällä yli 30 kWh / 100 km kulutuksella. Tästä johtuu AAA:n raportin lopputuleman hurja ero talviautoilun arkikokemuksiin.

AAA:n tutkisuksen lopputulemat, kun autossa on lämmitys (HVAC) päällä ja lämpötila on 20 F eli noin -7 C astetta.

AAA on hyvin perinteinen ja arvostettu toimija. Sen historia juontaa vuoteen 1902, jolloin 1500 autoilijaa päätti perustaa yhdistyksen ajamaan autoilijan asioita. Tuolloin ongelmana oli sekä autojen että ajamiseen soveltuvien teiden puute, merkittäviä esteitä autoilulle molemmat. AAA loi ensimmäiset autoilun turvallisuutta edistävät ohjelmat 1920 ja alkoi parantaa myös jalankulkijoiden turvallisuutta jo 1937. 

Osana autoilun asian edistämistä AAA tekee merkittävää tutkimusta. Esimerkiksi 2006 AAA paljasti, että polttoaineiden lisäaineet eivät paranna auton polttoainetaloutta lainkaan, vaikka valmistajat niin tuotteitaan markkinoivatkin. 

AAA:n tekemä tutkimus on siis otsikkotasolla hätkähdyttävä, mutta kunhan sen jaksaa lukea, löytyy erikoisille numeroille perustelut. Tämäkin sähköautoista tehty tutkimus on on tieteelliseltä pohjaltaan vakuuttava ja se on raportoitu hyvin. Se antaa myös hyvän mahdollisuuden vertailla tutkittujen autojen suorituskykyä kylmässä.

Pohdinpa vain, kuinka moni niistä toimittajista jotka repivät “Jopa 41%” -otsikoita todella lukivat paperin läpi? 

Teksti ja kuvat: Tuomas Sauliala

AAA:n raportti löytyy osoitteesta: https://newsroom.aaa.com/2019/02/cold-weather-reduces-electric-vehicle-range/

4 Comments

  • Marko says:

    Ei kukaan, tämän päivän journalismi on kopiointia ja klikkiuutisia. Siksi menen uutisen lähteille jos haluan tietoa. Maailma on täynnä niitä, jotka eivät hakua muutosta edes luettuaan Nigerian öljysoista tai Meksikon Lahden öljytuhosta tai miljardeista litroista öljyä meren pohjassa makaavissa laivoissa. Olemme tyhmiä ja pysymme sellaisina.

  • Jani Ikävalko says:

    Lupaatko poistaa blogin netistä jos TM:n talvitesti näyttää että ajomatka lyhenee 40-50% talvella? =)

    • Tuomas Sauliala says:

      En tietenkään poistaisi. Sen sijaan lukisin TM:n tekstin tosi huolella, kyselisin tarvittaessa toimituksesta lisää ja sitten kirjoittaisin jatko-osan, missä koittaisin ymmärtää syitä kummalliselle mittaustulokselle.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *