Sähköllä Manner-Euroopan katolle

Viime kesänä ajoin Volkswagen e-Golfilla Lappiin, Levitunturille. Kyseessä oli rentoon vauhtiin tehty neljän päivän matka, josta puolet pohjoiseen ja puolet takaisin.

Mutta Levitunturin Hullun Poron pikalaturi on vain Suomen pohjoisin laturi. Norjassa laturiverkko kiipeää paljon ylemmäs. Viimeeksi ajoin autolla Nordkappiin 2002 ja kun heti perään muutama kuukausi sitten hyvä kaveri Jaakko “Kampiapina” Alajoki pohti mahdollisuutta ajaa polkupyörällä Nordkapista Espooseen, oli päätös helppo: Pitäähän nyt fillari Nordkappiin saada. Parempaa tekosyytä pitkälle sähköautomatkalle on vaikea keksiä. On siis aika revanssille 16 vuoden jälkeen – sähköisesti.

Edessä on noin 3400 kilometrin turnee, kuudessa päivässä. Reilut tuhatkunta kilometriä ja pari päivää enemmän kuin reissu viime kesänä. Ja taas on matka pitkä, ja latausta on mietittävä tarkkaan.

Suomen voi jakaa karkeasti kahtia: Oulu-Joensuu -linjan eteläpuolella latausmahdollisuuksia alkaa olla jo niin paljon, että matkaa ei tarvitse erityisesti suunnitella. Mutta linjan pohjoispuolella tilanne on toinen: Pikalatureita löytyy Keminmaalta, Rovaniemeltä, Pellosta ja Leviltä. Seuraavaa nopeaa sähköä saakin sitten vasta Norjassa. Pisin taival pikalatureiden välillä on 413 km, Leviltä Norjaan. Tarvitaan siis joko kunnolla akkukantamaa tai paljon aikaa jotta reissu on tehtävissä.

Tsekkaa e-Golf -reissu täältä.

Paras kuviteltavissa oleva auto tällaiselle reissulle onkin isolla akulla varustettu menopeli, missä on mahdollisimman kohtuullinen kulutus. Tesla Model S, 100 kWh. Sillä on mahdollista ajaa jopa puolen tuhannen kilometrin matka yhdellä latingilla, kunhan ajelee rauhassa sähköä säästellen. Sisään mahtuu liput liehuen polkupyöräilijä kuljettajineen ja tarvittavine pyöräilytarpeineen. Ja mikä ihaninta, Model S saa kaiken irti maailman (ainakin toistaiseksi) parhaasta pikalaturiverkosta, Tesla Superchargerista.

Maailman pohjoisin Supercharger-asema Norjan Sørkjosenissä on karkeasti Utsijoen korkeudella. Aika pohjoisessa. Se on viimeinen nopea lataus ennen Nordkappia.

Pelkästään Superchargerin varassa reissu ei kuitenkaan onnistu. Onneksi Teslalla voikin latailla myös standardin mukaisilla tyypin 2 “Mennekes” -latauspaikoilla sekä liitinkappaleella nopeammilla Chademo-pikalatureilla.

Reitti vie ensin Jyväskylään, sitten Kaaresuvantoon, Nordkapin kautta Norjan Bryggeniin ja takaisin Suomen puolelle Saariselälle. Siitä ehkä itäistä reittiä Rukan kautta tai läntistä reittiä nelostietä etelään. Itäisellä reitillä matkalle ei tule pikalatureita ennen Kajaania, joten yön yli lataaminen on avain onnelliseen matkantekoon. Teslassa on tehokas kolmivaihelaturi myös tyypin 2 latausliitännälle. Tämä kohta matkasta hakee vielä uomaansa.

Olen itse ollut Youtuben puolella laiska toimija. Jaakon fillarivideot keräävät yleisöä tuhansittain. Tuotammekin reissulta paitsi muikeaa tekstiä blogiin ja tukuttain hyviä valokuvia, myös videota. Mikä voisikaan olla mielenkiintoisempaa seurattavaa, kuin kahden ohjelmistoalalla olevan insinöörin kahden vuorokauden istumismaraton Suomen läpi Nordkappiin saakka? Oikeasti autossa istuu myös kaksi innokasta polkupyöräilijää, joista toinen on varsin kiinnostunut sähköautosta ja automaattisesta liikenteestä ja toinen liikkuu lihasvoimalla toimistolle ja harrastuksiin ympäri vuoden.

Tsekkaa siis jo nyt Kampiapinan Youtube-kanava täällä ja blogi täällä. Entä tuntuuko sinusta, että haluaisit olla jotenkin matkassa mukana tai osallistua siihen? Ota yhteyttä: tuomas.sauliala@gmail.com.

En ole kuudessatoista vuodessa unohtanut Norjanmeren rannikon maisemia, enkä teiden mutkaisuutta. Pieni Volkkari Polo meni siellä aivan mukavasti ja sai todella ajaa laillisesti niin kovaa kuin vain uskalsi. Tesla vie enemmän tilaa, mutta on ajettavuudeltaan parempi. Epäilemättä saamme nytkin ajaa niin kovaa kuin vain uskallamme.

Reissu lähtee liikkeelle heinäkuun lopussa ja takaisin Kehä 1:n sisällä ollaan elokuun alussa. Paitsi Jaakko, joka siis asuu juuri ja juuri Kehä 1:n ulkopuolella.

Teksti ja kuva: Tuomas Sauliala

Kaupallisessa yhteistyössä:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *