Se digitalisoitui! Koeajossa Volkswagen Golf

uusi Volkswagen Golf / kuvat Mikko Kilkki

Jos Volkswagen Golfin uudistukset on aiemmin näyttäneet ulospäin varsin pieniltä ja hillityiltä, niin katseet kannattaa suunnata nyt uuden Golfin suuntaan. Ulkonäkö valkoisen värisävyn kanssa on toki edelleen hillityn konservatiivinen, mutta kuljettajan paikalla uudistukset huomaa selkeästi: Onhan uusin Golf nyt järeästi digitalisoitu.

Jo aiempaan Golfiin oli toki saatavilla digimittaristoa, mutta nyt uudistuksien saattelemana on menty digitalisaatiossa vielä asteen pidemmälle. Tähän se automaailma on menossa, kun otetaan huomioon vaikkapa Mercedes. Nyt ruvetaan puhumaan jo siitä, että oppimisen tarve jokaisella korostuu. Tietotekniikka on nyt 2020 -luvulla väistämätön osa jokaisen autoilua, halusi sitä tai ei.

Minkälainen on uusi Volkswagen Golf?

Kyllä tämän Golfiksi tunnistaa edelleen, mittasuhteet on tunnistettavia.

Vaikka auton muotoja on uudistettu, ja sen huomaa varsinkin ajovaloista, niin perusrakenteita on edelleen säästelty edellisen mallisarjan Golfista.

Uudistettujen muotojen lisäksi silmään saattaa lisäksi pistää lyhenteet eTSI ja MHEV. Ne kertovat siitä, että tämä Volkswagen Golf on kevythybridi.

Polttomoottorin virkaa hoitaa 1.5 -litrainen bensapata. Niille jotka vielä näinä päivinä haluavat dieselmyllyn autoonsa, on toki kertoa, että sellainenkin löytyy mallistosta edelleen. Suuntaus kumminkin näinä aikoina on jo kovasti hybridin suuntaan, sillä jo koeajoauton teippaus mainostaa nyt viittä erilaista hybridiversiota. Tästä kiitos EU ja 95 gramman sääntö. Kaikki uuden Golfin eri versiot ei vielä ole tänne Suomeen asti ehtineet, vaan mallisto tulee täydentymään aikanaan.

Vaikka koeajoauto on automaatti, se tuttu DSG, niin myös manuaalivaihteisto on edelleen saatavissa – sen osalta aika ei ole vielä täysin ajanut ohi.

Koeajo – Kun malttaa perehtyä ominaisuuksiin, on tämä hyvä

Ennen koeajon alkua istahdan myyjän kanssa autoon sisään, ihan vain perehtyäkseni tämän auton erilaisiin ominaisuuksiin. Tämä on hyvä, sillä nopeasti käy ilmi, että perehdytyksen kanssa koeajosta saa takuuvarmasti paljon enemmän irti.

Näytön valikoiden kautta löytyy kaikenmoista dataa ja asetusta, kun vain osaa ja uskaltaa lähteä hakemaan ja kokeilemaan niitä. Selvää on se, että tätä tuskin oppii hetkessä, joten aikaa kannattaa varata perehdytykseen. Esimerkiksi digimittaristo on jo vakiovaruste kaikissa uusissa Golfeissa, ja sen voi tunnetusti säätää mieleisekseen – jos osaa.

uusi Volkswagen Golf / kuvat Mikko Kilkki

Koska varustetaso on Style Premium, niin kuljettajan penkin osalta löytyy sähkösäädöt. Auto lähtee napista käyntiin, ja käsijarru – se on sähköllä myös. Sitten baanalle.

Jos on aiemmin ajanut Golfilla, niin sisätilat on tässä pysyneet samoina. Myöskään ajoasentoa ei ole sen enempää mihinkään suuntaan muuteltu, vaan se on sen pidemmittä puheitta 170cm pitkälle kuskille kohdillaan. Myöskin ajo-ominaisuudet on Golfimaisen kohdillaan. Moottoritiellä meno ja alustatuntuma on toimivaa, ja taajamassa myös. Golfista esimerkiksi näkee hyvin ulos. Tosin pidemmillä reissuilla itse ottaisin mielelläni sen farmariversion tämän hatchbackin sijaan. Arkikäyttöä ajatellen myös tehoa on tässä autossa sopivasti, eli 150 hevosvoimaa.

Lopputulema – Vaivaako digitalisaatio?

On varmasti toki totta, että vanhempi ostajakunta vieroksuu sitä, että autoissa on näinkin paljon digiä. Nuorempaan sukupolveen tämän Golfin uskoisi uppoavan paremmin kuin iäkkäämpiin. Sikäli muutos digitaalisempaan suuntaan on suoraan sanottuna rohkea. Ei kuitenkaan tyrmätä uutta ennenkuin on annettu mahdollisuus.

Koska sisarmalleja Golfille on esimerkiksi Skoda Octavia ja Seat Leon, joten nekin perästä digitalisoituvat. Jotenka nyt on aika lähteä rohkeasti uutta kohti ja opettelemaan, päivittää vanhat käsitykset ja taidot uudelle vuosikymmenelle.

Uusi Volkswagen Golf maksaa halvimmillaan 26 354 euroa.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Autotarvike, www.jklautotarvike.fi

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki