Se sähköistyi! Koeajossa Citroen C5 Aircross plug-in

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Jostain syystä en edes ollut tajunnut jotakin, mitä minun olisi pitänyt tajuta – nimittäin sitä, että myös Citroenilla on tarjolla lataushybridi! Kerta totuus lävähti päin näköäni erään suuren konsernin sanomalehdestä, oli tottakai lähdettävä ottamaan autosta selvää. Vielä ei Citroenilla ole muita plugareita mallistossa, mutta piakkoin muita sähköistyneitä ajoneuvoja on Citroenilta luvassa lisää, joten tilannetta kannattaa tottakai pitää silmällä.

Halusin tottakai koeajaa tämän auton ihan itse – en vain tyytyä lukemaan toisten arvioita. Jos haluat vertailla tätä lataushybridiä polttomoottoriversioon, niin klikkaa toki blogistani auki kyseisen C5 Aircrossin koeajo. Mutta kannattaa toki muistaa, että tulevaisuus on vaihtoehtoisten voimanlähteiden, kiitos EU:n 95 gramman säännön. Voi toki olla että polttomoottori ei täysin kuole ainakaan vielä, mutta hybridiä kohti on pakko mennä, kun päästönormit tästä vielä kiristyvät lisää.

Minkälainen on Citroen C5 Aircross lataushybridinä?

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Digimittaristo, tottakai, automaattivaihteisto, ja tehoa 225 hevosvoimaa. Vaikka vaihtoehtoina on edelleen bensa ja diesel, niin tässä hybridissä kuitenkin tarjolla malliston suurimmat tehot – ainakin paperilla. Polttomoottoreiden tehot jäävät parhaimmillaan 180 hevosvoimaan.

Päästöt on painettu törkeän alas, kuten lataushybrideissä aina tapana on – nyt ne ovat vain 32 grammaa sadalle. Se näkyy tottakai Suomen päästöperusteisessa verotuksessa. Hinnastoa katsoessa käy hyvin ilmi se, että arvioitu autovero ei nouse paljoa yli 1300 euron. Se on Suomen auroveropolitiikka tuntien todella todella vähän. Ja hyvä niin, että on vaihtoehtoja, joiden kanssa ei tarvitse ryhtyä autoveropakolaisiksi.

Jos ulkonäöllisesti tätä haluaisi verrata polttomoottorikäyttöiseen, niin eipä tämä siitä eroa sen kummoisemmin. Latauspistoke nyt vain löytyy takaa oikealta puolelta. Ja lataaminen, se on helppoa se. Ja lisäksi, takana lukee hybrid. Lisäksi kuskin paikalla eroa löytyy mittaristosta, josta löytyy myös akustoon liittyvää dataa. Suurimmat erot löytyvät sitten ajotuntumassa, joten koeajolle todellakin kannattaa poiketa, mikäli vain mahdollisuus tarjoutuu.

Koeajo – Miltä tämä tuntuu?

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Napista käyntiin, ja ajoasento käsisäätöjen kautta. Käsijarru on sähköllä. Jos on ajanut aiemmin C5 Aircrossilla, ei tämä lataushybridi tuota mitään yllätyksiä. Kun ajoakku on ladattu täyteen, ja pääsee ajamaan pelkällä sähköllä, on ensifiilis se, että tämä on mukavan hiljainen! Taajamassa pelkällä sähköllä pärtsäillessä tuntuma on mukavan oloinen. Sähköllä pääsee ajamaan valmistajan mukaan noin 50 kilometriä. Se riittää hyvin työmatkakäyttöa ajatellen, varsinkin jos työpaikallaan pääsee lataamaan.

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki
B pitää sisällään pykälän kovemman moottorijarrutuksen, jolloin järjestelmä ottaa sähköä talteen paremmin moottorijarrutusten aikana.

Kuten asiaan kuuluu, pystyy ajomoodia vaihtamaan – tarjolla on esimerkiksi urheilullinen, hybridi, sekä pelkkä sähkö. Näistä kokeilin tasapuolisesti kaikkia. Mikään ralliauto tästä ei tokikaan missään vaiheessa tule, mutta potkua riittää siihen, että arkiajot tällä hoitaa jäämättä jalkoihin missään – ei edes moottoritiellä.

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki
Takapenkkitilat on kohdillaan.

Kaikki hallintalaitteet on sijoiteltu siten, että niitä on helppo käyttää. Vaikka minut on sähköautovastaisena ihmisenä tunnettu, niin silti täytyy kyllä todeta, että lataushybridinä tämä on polttomoottoriversiota mukavampi tapaus. Koska tulevaisuus on sähkön, niin kiinnostaisi kyllä todellakin ottaa koeajoon vielä kerran molemmat versiot C5 Aircrossista, ja mitata kulutukset. Selviäisi se, että paljonko oikeasti säästää, mikäli päättää valita lataushybridin?

Lopputulema – Tämä tämä tämä!

Citroen C5 Aircross plug-in hybrid / kuvat Mikko Kilkki

Kyllä tämä on tämmöisenä veroystävällinen ja elämänhaluinen laite. Miksi pitäisi tyrmätä jotenkin? Ei tätä tietenkään tyrmätä tarvitse mistään syystä. Koeajon perusteella tähän autoon uskaltaa perehtyä tarkemmin, sekä tarjouksen pyytää. Kun olet itse koeajanut auton, niin olet jo viisaampi siitä, laitatko tämän jatkoon vai et.

Citroen C5 Aircross plug-in maksaa halvimmillaan 39 361 euroa.

Koeajoauton lainasi: Jyväskylän Käyttöauto / www.kayttoauto.fi