Historian toisen Secto Rallyn avasi kaupunkierikoiskoe Harju. Ensimmäinen auto starttasi kaupunkipätkälle kello 19.08, ja itse saavuin paikalle jo paria tuntia aiemmin. Pari tuntia oli lähinnä vain aikaa ja odottamista. Onneksi paikalla oli itselleni jonkin verran tuttuja, niin tylsäksi aika ei käynyt. Enemmän oheisohjelmaa on nähtävissä perjantaina, jolloin Harju ajetaan toiseen kertaan. Torstain erikoiskokeella oheisohjelmassa oli lähinnä Secto Automotiven omistamien ralliautojen esittelyä – rallibaanaa kiersi Mini ja Audi.
Varsinkin toinen torstaina erikoiskoepätkällä nähdyistä autoista ansaitsee mielestäni maininnan – legendaarinen Audi S1, jonka Secton toimitusjohtaja Matias Henkola ja Speedhookedin Roni Collin hommasivat kimpassa Ruotsista. Auto on replika, ja vaikka se näyttää ulkoisesti vanhalta, on pellin alla kuitenkin tekniikka uutta. Roni Collin on esitellyt autoprojektia videoillaan, joten suosittelen käymään katsomassa.
Syy miksi Miniä ja Audia ajettiin ennen virallisen kilpailun alkua, on se, että Secto haluaa leasingyrityksenä markkinoida uusiutuvia polttoaineita. Vaikka ralli saattaa jonkun mielestä olla päästöhirviö ja ilmastohirvitys, on tahtotila kuitenkin Sectolla hyvä.

Torstaina oli käännetty lähtöjärjestys normaaliin nähden. Siinä on tässä vaiheessa rallikilpailua jotain mukavaa ekstraa, koska erikoiskokeen pohja-aika ainakin alkuun vain paranee ja paranee. Kilpailijoista mainittavaa on myös Kimi Räikkösen veljenpoika Justus Räikkönen.
Harjun avauspätkällä nähtiin myös kaikkien aikojen yleisöennätys, 19 500 katsojaa.


Kovinta vauhtia Harjun ykköspätkällä piti Belgian Thierry Neuville. Yleisösuosikki Kalle Rovanperä ei ollut nopein. Ensimmäisen pätkän jälkeen Kalle Rovanperä on neljäntenä Neuvillen johtaessa rallia.
Tästä on hyvä lähteä toiseen kilpailupäivään.
Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki