Secto Rally 2022: Perjantain tunnelmat

Secto Rally 2022 - perjantain huolto / kuvat Mikko Kilkki

Perjantaina vuorossa olleet erikoiskokeet olivat järjestyksessään Laukaa 1, Lankamaa 1, Laukaa 2, Lankamaa 2, Harju 2, Ässämäki 1, Sohloinen-Moksi 1, Ässämäki 2 sekä Sohloinen-Moksi 2. Erikoiskokeista mainittavaa on, että siinä missä Harju 1:n pituus oli 3,5 kilometriä, Harju 2 ajettiin mukautetulla reitillä, minkä pituus oli 2 kilometriä. Erikoiskokeiden väliin oli tarkoituksella laitettu hajurakoa suurinpiirtein tunti tai kauemmin.

Toinen mainittava asia liittyy Lankamaa 2:een, joka jouduttiin keskeyttämään yleisön käytöksen takia. Reitti tarkastettiin normaalisti nolla-autoilla, ja Kalle Rovanperä kerettiin lähettää matkaan, mutta jouduttiin ottamaan punaisella lipulla pois. Lankamaa 2:n peruuttaminen johtui siitä, että yleisö oli asemoitunut erikoiskokeella vääriin paikkoihin, eikä siirtymiskäskyä uskottu. Tästä sitten nousikin mediassa ymmärrettävästi haloo, koska vastaavasta syystä erikoiskokeen peruutuksia ei ole Suomen rallihistoriassa ollut.

Kilpailun järjestäjä on tehnyt päätöksen, että Lankamaa 2:n lippurahoja ei palauteta, koska peruutuksen syy ei johtunut järjestäjästä. Aiheeseen liittyvä sosiaalisen median kommentointi oli tätä kirjoittaessa järjestäjän päätöstä kohtaan ymmärtäväinen.

Itse kävin tänään seuraamassa Paviljongilla esimerkiksi autojen huoltoja. En käynyt erikoiskokeilla, mutta pressissä seurasin erikoiskokeiden kulkua screeniltä. Samalla oli mukava levätä, koska tässä vaiheessa rallia puhelimeni askelmittari näyttää aika hurjia lukemia.

Viikonlopun lähestymisen huomaa siitä, että ihmismäärä ralleissa alkaa olla mukavalla tasolla. Jos erikoiskoepätkille saapuu omalla autolla, kannattaa varata aikaa, koska järjestäjän tiedotteiden mukaan parkkipaikat on olleet jopa täysiä. Rallien ajantasainen pysäköintitilanne selviää seuraamalla rallinjärjestäjän sosiaalisen median kanavia. Järjestäjä päivittää tietoa esimerkiksi Facebookiin varsin aktiivisesti.

Ajoin Teslalla – Jälleen kerran

Secto Rally 2022, Tesla Model-Y / kuvat Mikko Kilkki

Secto Automotiven pisteellä Paviljongilla esillä erilaisia autoja, joista yksi oli Tesla. Minulle kerrottiin, että Teslojen koeajotilaisuus on jälleen kerran Jyväskylässä – missäs muuallakaan kuin keskustan Scandicilla. Samassa osoitteessa olen aiemminkin käynyt ajamassa Teslaa, ja kirjoittanut aiheesta myös blogiini. Koska Paviljongilta kävelee Scandicille nopeasti, lähti tällä kertaa koeajooni musta Model-Y.

Nyt irtosi puolentunnin koeajoaika, joten kovin syvällistä analyysiä en muun hulinan ohessa kerennyt autosta tekemään. Jos auto kuitenkin kiinnostaa, kannattaa klikata kirjoittamaani Model-Y:n koeajoraporttiin. Vaikka koeajoaika oli lyhyt, todella lyhyt, oli silti mukava saada pieni kertaus Teslasta. En ollut aiemmin kunnolla hoksannut, että Teslan valikoiden kielen voi vaihtaa myös suomeksi. Aina on mukava yllättyä positiivisesti. Nyt tuli opittua myös se, kuinka Teslan ovet saa lukkoon – esimerkiksi luottokortin kokoisella avainlätkällä vain kosketetaan ovenkarmissa tiettyä kohtaa.

Mitä oli Paviljongilla?

Hayden Paddonin Hyundai.

Paviljongilla oli tarjolla normaalit rallihulinat. Harjun erikoiskokeen alkuun saatiin nauttia Midnight Hawksien esityksestä, ja lentäjät olivat sen jälkeen klo16 Paviljongilla Ilmavoimien pisteellä tavattavissa. Paviljongilla tapahtuu kaikkein varmimmin aina silloin, kun on kalenteriin merkitty huoltoaika.

Juttua kirjoittaessa kolmen kärki on seuraava: Ott Tänak Hyundaillaan ykkösenä, Eseapekka Lappi Toyotalla kakkosena, ja Elfyn Evans Toyotalla kolmantena. Kalle Rovanperä pitää nelospaikkaa.

Mitä lauantaina?

Lauantaina päivä alkaa kello 08.08, jolloin ajetaan Päijälä 1. Kello 09.08 ajetaan Rapsula 1, kello 10.08 vuorossa Patajoki 1. Kello 11.08 Vekkula 1, 15.38 Päijälä 2. kello 16.38 Rapsula 2, kello 17.38 Patajoki 2, ja illan viimeisenä kello 18.38 Vekkula 2. Tehtävät huollot asemoituvat erikoiskokeiden väleihin.

Lue Autovouhotuksen muut rallijutut vuodelta 2022:
Secto Rally 2022: Tästä se lähtee!
Secto Rally 2022: Aamupäivän tunnelmat Paviljongilta
Secto Rally 2022: EK1 Harju

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki