Sisukkaasti 700.000 kilometriä – Koeajossa Sisu 13E 500

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Sisun E-sarja saatiin markkinoille alunperin vuonna 1995 – tuotannon alkaessa Sisun omilla ohjaamomalleilla. Vuodesta 1998 mukaan tuli yhteistyö Renaultin kanssa, jolloinka kuorma-autojen ohjaamot alkoivat Sisuihin tulla Ranskasta. Alustat ja akselistot olivat Sisun omia, moottorivalikoimassa oli tarjolla Mack, Cummins ja Caterpillar, sekä vaihteistoissa tarjolla oli esimerkiksi Eaton Fuller. Amerikasta sekin, kuten moottoritkin. Myös perus synkronoimaton ja synkronoitu vaihteisto olivat tarjolla. Synkronoimattomassa vaihdettiin tosimiesten tyyliin välikaasulla, Fullerilla kovimmat ovat saattaneet vaihtaa käyttämättä kytkintä. Mallimerkintä 13E 500 kertoo moottorista: 13 litrainen, ja teholukema 500 hevosvoimaa. Akselisto on trippeli, jossa yksi akseli on vetävä. Toki muitakin akselistorakenteita oli saatavissa, trippeliä ei ole pakko ostaa.

Millainen on Sisun E-sarja? Entä ennen ja jälkeen?

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Salmiakkikuvio ratissa muistuttaa Renault yhteistyöstä.

E-sarja on Sisun seuraajamalli vanhalle S-sarjalle. Alkuun E-sarjan ohjaamot oli muotoiltu uudelleen vanhaa mallia hyödyntäen. Koeajoauto on vuosimallia 2006, ja ajettu sillä on 706tkm. Katsastettu se on keväällä, ja auton ostaja saa mukaan myös perävaunun soralavalla. Eli tässä olisi ajoon valmis sorakasettiyhdistelmä, vaikka koeajo suoritettiinkin pelkästään nuppiautolla. Perävaunun hiekkalaatikko on sävy sävyyn nuppiauton hiekkalaatikon kanssa. Vaihteistona tällä kertaa on synkronoitu aluejakaja, kahdeksanvaihteinen. Se on helppo hahmottaa viimeistään kun sen oppii, itsellänikin se tuli suoraan selkärangasta menneiltä vuosilta. Aluevaihteisto on toteutettu siten, että vaihteet 1-4 on pienellä puolella, ja 5-8 isolla puolella. Eli vaihteelta 4 siirryttäessä vaihteelle 5 vaihdetaan aluetta. Ja puolittajalla saa sitten ykköstäkin pienempiä välityksiä, ja välityksen vaikka vaihteiden 2 ja 3 välistä. Tätä tarvitaan kun lähdetään lastin kanssa liikkeelle. Puolittajaan en liioin koeajon aikana koskenut, aluettahan kyllä vaihtamaan joutui.

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Moottorin valmistajasta ei liene epäselvyyksiä: CAT. Joissakin vuosimalleissa saattoi nähdä Renaultinkin koneen.

E-sarjan jälkeen uudempi malliversio on C-sarja. C-sarjan jälkeen saatiin myyntiin Sisu Polar, josta alkoi yhteistyö Mercedes-Benzin kanssa. C-sarjassa hytti tuli vielä Renaultilta, tarkemmin Premium -nimisestä mallista. Polarissa alustat ja akselit ovat Sisun, hytin ja moottorin, sekä vaihteistojen Fulleria lukuunottamatta tullessa Mercedekseltä. S-mallin myötä Sisulta hävisi mallistosta nokkamallinen kuormuri, sellaisen ollessa vielä vanhaan hyvään aikaan mallimerkinnöillä SR tai SL. SK ja SM mallithan entisaikaan olivat bulldogeja, eli pystynokkaisia kuormureita, kuten tämä E-sarja oli kokonaisuudessaan. Mikäli ehdottomasti halusi piikkinokkamallin, oli katse suunnattava esimerkiksi Scanialle, jossa nokkamalli oli vielä nelossarjalaisessa. Se lysti loppui Scaniallakin tuoreempien mallien korvatessa vanhentunut nelossarja.

Koeajo

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Ohjaamo on hyvinkin selkeän oloinen.

Pieni tsekkaus että kaikki kunnossa, ja auto käyntiin. Koeajon estäviä vikoja tai puutteita ei ilmene, joten piirturikortti koneeseen, ja suuntasin Kuormaajantielle. Sieltä pääsinkin heti alkajaisiksi kuvauspaikalle. Oikeastaan olin käynyt tätä autoa koeajamassa jo aikaisemmin, mutta tuolloin edellisen omistajan teipit tekivät sen, etten tohtinut kuvata autoa blogiin vielä silloin. Nyt teipit oli poistettu, joten pääsin myös kuvaamaan. Kone on mukavan tehokas, 500 hevosvoimainen tuntuu varsinkin tyhjänä ilman lastia ja nupilla ajaessa kulkevan mukavasti. Oikeastaan olisi mukava vielä tehdä se lasti päälle, ja koeajaa sitten. Silloinhan tämä auto näyttäisi sen, mihinkä se todella pystyy. Hyvin ainakin tuoreempi Polar jaksaa lastin kanssa.

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Vaihteet

Vaihteisto on helppo käyttää, vaihteiden löytyessä pesään helposti. Muutenkin hallintalaitteet on kuorma-autoa aikaisemmin ajaneelle selkeät. Paljoa helpompi tämmöinen auto ei mielestäni voisi olla. Mitathan tässä on myös helppo hahmottaa, mieluummin tällä ajaa kun henkilöautolla. Autoliikkeeseen tarvitsee tarjota ainoastaan rahaa, jotta tällä autolla pääsee maansiirtoyrittäjä tienaamaan itsellensä tuloja. Noh, aina voi toki vaihtoautoakin tarjota rahan korvikkeena. Autossa on makuuohjaamo, joten tilaakin löytyy selkänojien takaa. Haittaakaan siitä tuskin kuljettajan kannalta on, kun ei tarvitse liian ahtaassa hytissä viettää työpäivää.

Lopputulema – Sisu on aina Sisu

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Auton mukana tuleva kärry on kolmeakselinen, ja nautomaattikasetti löytyy. Kolmetoistalitrainen ja viissatanen kone ei edes ole isoin tarjolla ollut kone E-sarjaan: Tarjolla on ollut myös 18 -litrainen kone, jonka on saanut 700 -hevosvoimaisenakin tehoversiona. E-sarjan Sisua on nähnyt monissa raskaissa kuljetustehtävissä: Puutavarakuljetukset, maansiirtokuljetukset, sekä vaihtolava-ajossa. Myös pelastustoimen autona sitä on näkynyt. Mihinkään kevyimpiin käyttötarkoituksiin Sisuja ei ole mennyt – ei ainakaan viimevuosina. E-sarjalainen Sisu on edelleenkin kelpo auto työntekoon, mikäli kunnon auton päättää ostaa. Kyllä Karjaalla osataan auto tehdä.

Sisu 13E 500 8x2 vuosimalli 2006 / kuvat Mikko Kilkki

Koeajoauton speksit: Sisu 13E 500, akselisto 8×2, vetokita ja kärry, automaattikasetti, ajettu 706tkm. Hinta 38 000 euroa ALV 0%, Alveineen 47 120 euroa.

Auto myynnissä: Niemi-Korpi Oy, Jyväskylä / www.niemikorpioy.com

Valmistajan sivusto: sisuauto.com

Kuvat ja teksti: Mikko Kilkki