Suomalainen hyperauto Toroidion ensimmäistä kertaa radalla

Autovouhotus oli mukana, kun Raaseporin liepeillä suunniteltu suomalainen täyssähköinen hyperauto Toroidion teki 9. syyskuuta 2015 ensimmäiset kierroksensa radalla. Paikaksi oli kätevästi valikoitunut Nokian Renkaiden testirata Tampereen lähellä, sillä myös Toroidion kulkee heidän renkaillaan. Nokian Renkaat ja Toroidion ovatkin tehneet yhteistyötä, sillä hypernopea auto vaatii enemmän suorituskykyä renkailtakin.

Suoritusarvot eivät todellakaan ole tästä maailmasta. 0-200 km/h kestää 4,8 sekuntia ja huippunopeus on häkellyttävät 450 km/h! Akuilla voidaan saavuttaa jopa 500 kilometrin kantama, joten autoa on realistista käyttää myös matka-ajossa. Moottorin teknologia on toistaiseksi patentein suojattu salaisuus, tosin merkittävää on, että samaa innovaatiota voidaan skaalata ja hyödyntää lähes rajattomasti muihinkin voimatarpeisiin, jopa lentokoneissa.

Testausvaiheen konseptimalli on hieman yli tuhatkiloisena omamassaltaan tarkoituksellakin raskaampi kuin tuotantomallit, jotka on suunniteltu n. 200 kg kevyemmiksi. Nyt painosta on noin 120 kg akkuja, mutta odotettavissa on luonnollisesti akkuteknologian kehittyminen ja siten vielä hyötysuhteen paraneminen entisestään.

Toroidion Toroidion Toroidion Toroidion

Toroidion on täysin ennenkuulumaton ja uniikki hanke, jolle ei vielä ole vertaistansa. Hankkeen päämies ja Toroidionin toimitusjohtaja Pasi Pennanen on valmistellut hanketta Raaseporissa medialta suojassa, mutta nyt tarkoituksena on valloittaa maailma. Auto esiteltiin huhtikuussa kansainväliselle medialle Monacossa Top Marques -tapahtumassa, jossa itse prinssi Albert kiinnostui myös hankkeesta. Nokialle auto saapui Iso-Britanniasta Salon Prive -tapahtumasta.

Lyhyitä testi- ja näytösajoja lukuunottamatta autolla ei ole vielä paljoa ajettu, Pennasen mukaan vain arviolta noin 100 kilometriä. Nokialla auto pääsikin ensimmäistä kertaa ns. oikomaan jalkojaan tehdessään kymmenkunta kierrosta testiradan ympäri innostuneen median iloksi.

Pasi Pennanen on asettanut tavoitteeksi Le Mansin 24 tunnin kilpailu, kuitenkin aikaisintaan 2017. Kilpaversiota varten on jo suunniteltu aerodynamiikkapakettiakin, joka tulee muokkaamaan auton visuaalisesti täysin. Pennanen oli myös listannut potentiaalisia kuskejakin, ja kyseessä on harkittu ja vakavasti otettava hanke. Myös alustavia kilpailusimulaatioita on tehty ja niiden perusteella sekä Audin että Porschen tulisi olla huolissaan.

Tässä vaiheessa kyse on kuitenkin proof of concept -versiosta, joten Nokian testiradalla auton suunnittelija oli hyvin tarkkana tekniikan toimivuuden ja mahdollisten ongelmien osalta. Konseptimallin kaltainen auto on saatavilla tilauksesta katuautona, ja tämä tulee toimimaan eräänlaisena keihäänkärkenä muille projekteille.

Tulevaisuuden suunnitelmia Pennanen ei avannut täysin, mutta varmaa on että lisää uskomattomia uutisia on luvassa. Hankkeen kasvaessa myös rahoitustarve kasvaa, ja tärkeintä nyt onkin neuvotella sijoittajien kanssa ja lukita rahoitus tuleville vuosille.

Teksti ja kuvat: Tomi Tuominen

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *