Suomeen 350 kW:n suurteholatausasemia – tänne ne tulevat

Ionity
Ionity -suurteholatausasemat sijoitetaan moottoriteiden varsille Helsingistä Turun, Tampereen ja Lahden suuntiin. Kuva: K-ryhmä

K-ryhmä kertoo rakentavansa yhteistyössä Ionityn kanssa kolme huippunopeaa sähköautojen suurteholatausasemaa Suomeen. Uudet latausasemat mahdollistavat huiman 350 kW:n lataustehon, mikä tarkoittaa seitsemän kertaa nykyisiä 50 kW:n pikalatureita nopeampia latausaikoja.

Käytännössä uusilla suurteholatureilla pystyy lataamaan karkeasti 15 minuutissa 300 kilometrin matkalle tarvittavan energiamäärän.

Tarkkaa rakennusaikataulua ei ole vielä kerrottu, mutta latausasemat tullaan sijoittamaan K-ryhmän kauppapaikkojen yhteyteen moottoriteiden varsille Helsingistä Turkuun, Tampereelle ja Lahteen päin.

Kaikissa kolmessa latausasemassa pystyy lataamaan yhtäaikaisesti neljää sähköautoa. Latauspisteillä pystyy lataamaan kaikkia automalleja, joissa on eurooppalainen CCS-latausstandardi. Näin ollen Teslaa ja Nissania lukuunottamatta suurin osa muista sähköautomalleista pystyy uusia latauspisteitä hyödyntämään.

Suomeen tulevat latausasemat ovat osa Ionityn Eurooppaan rakennettavaa 400 suurteholatausaseman verkostoa. Se on määrä olla valmis vuoteen 2020 mennessä.

Ionity on Volkswagenin, BMW:n, Daimlerin ja Fordin yhteisyritys, jonka tavoitteena on rakentaa tehokas ja kattava sähköautojen suurteholatausverkosto läpi Euroopan.

Myös Fortum on kertonut rakentavansa oman 350 kW:n Charge&Drive suurteholatausaseman Helsingin ja Turun välille vielä tämän vuoden aikana. Kyseinen latauspiste on osa Pohjoismaista latausverkostoa, joka ulottuu Helsingistä Osloon.

Todennäköisesti ensimmäinen automalli, joka pystyy hyödyntämään uusien suurteholatausasemien täyden 350 kW:n tehon, tulee olemaan Porsche Mission E:nä tunnettu, hiljattain Porsche Taycan -nimen saanut sähköautouutuus.