Suomessa myytävät kaasuautot

Skoda Octavia G-tec farmari DSG / kuvat Mikko Kilkki

Kaasuauto on yhä yleistyvä valinta auton käyttövoimaksi. Kaasuauto on käyttökuluiltaan edullinen ja ympäristöystävällinen valinta erityisesti tankattaessa uusiutuvaa biokaasua. Suomessa myytävät kaasuautot ovat niin sanottuja bi-fuel -autoja, eli kaasusäiliön lisäksi niistä löytyy perinteinen bensiinitankki. Kaasuautot voivatkin käyttää polttoaineenaan sekä kaasua että bensiiniä.

Kaasuautojen yleistymiseen on vaikuttanut voimakkaasti paitsi kaasuautomalliston laajeneminen eri koko- ja hintaluokan autoihin, myös kaasutankkausverkoston kasvaminen. Suomessa on muutamia palveluntarjoajia, jotka myyvät kaasukäyttöisiin henkilöautoihin tarkoitettua paineistettua maa- ja biokaasua (CNG). Ylivoimaisesti laajin kaasutankkausverkosto on Gasumilla, jolla on tällä hetkellä 28 kaasuasemaa Suomessa. Gasum on kertonut tavoitteekseen 35 uuden kaasuaseman rakentamisen lähivuosien aikana. 

Suomessa myytävät kaasuautomallit

Suomessa myytäviä uusia kaasuautoja löytyy tällä hetkellä Audilta, Opelilta, Seatilta, Skodalta ja Volkswagenilta. Käytettyjen autojen markkinoilta sekä esimerkiksi Ruotsista tuontiautoina löytyy esimerkiksi automalleja kuten Mercedes-Benz E-sarja, Subaru Legacy, Volkswagen Passat, Volkswagen Touran, Volvo V60 ja Volvo V70. Huomionarvoista on myös se, että minkä tahansa bensiinikäyttöisen henkilöauton voi muuntaa noin 2000-4000 eurolla kaasulla kulkevaksi bi-fuel -autoksi. 


Katso myös vuoden 2018 suosituimmat kaasuautomallit Suomessa.


Uutena maahantuotavat kaasuautot

  • Audi A3 g-tron
  • Audi A4 Avant g-tron
  • Audi A5 g-tron
  • Opel Astra
  • Opel Zafira
  • Seat Arona
  • Seat Ibiza
  • Seat Leon TGI Style
  • Seat Leon ST TGI Style
  • Seat Mii Ecofuel
  • Skoda Octavia G-TEC
  • Skoda Octavia Combi G-TEC
  • Skoda Citigo G-TEC
  • Volkswagen Golf TGI
  • Volkswagen Golf Variant TGI
  • Volkswagen eco Up!
  • Volkswagen Caddy Combi
  • Volkswagen Caddy Maxi Combi

Tulevia kaasuautomalleja

Seuraavan vuoden aikana kaasuautomallisto tulee laajenemaan. Suurin mielenkiinto kohdistunee esimerkiksi Seat Aronan kaasuversioon sekä uuden Skoda Scalan kaasumalliin. Seat Arona on mielenkiintoinen ennen kaikkea sen vuoksi, että katumaasturit ovat loistaneet poissaolollaan kaasuautovalikoimasta. Seat Arona -kaasuauto sijoittuu kompaktien katumaasturien kokoluokkaan. 

Skoda Scalan kaasuautomallista tekee mielenkiintoisen paitsi se, että kyseessä on tiloiltaan ja tekniikaltaan täysin uusi Skodan parasta osaamista edustava automalli, myös se että uuden Skoda Octavian tapaan, kaasu-Scalassa on aiemman kahden kaasutankin sijaan kolme tankkia. Näin ollen kaasuajon osuutta suhteessa bensiinin toimintamatkaan on kasvatettu.

Bensa-auton muuntaminen kaasuautoksi

Periaatteessa minkä tahansa bensiinimoottorilla varustetun henkilöauton voi muuntaa kaasuautoksi noin 2000-4000 euron hintaisella muunnos-sarjalla. 

Kun bensiiniauto muunnetaan kaasukäyttöiseksi, autoon asennetaan kaasutankin sekä syöttö- ja ohjausjärjestelmä olemassa olevan bensiinijärjestelmän rinnalle. 

Jälkiasennettavien kaasusäiliöiden koko vaihtelee, mutta tyypillisesti muunnosautolla voi ajaa noin 250-300 kilometriä bio- tai maakaasulla. Kaasusäiliö sijoitetaan yleensä auton tavaratilaan, joten kaasuasemilla näkee monesti lähinnä suurikokoisia maastureita, joihin on asennettu jälkikäteen kaasusäiliö. 

Bensiiniauton muuntaminen kaasuautoksi vaatii ammattilaisen suorittaman asennustyön, joten itse hommaan ei kannata harkita ryhtyvänsä. Asennustyön jälkeen auto on muutoskatsastettava.

Kaasuauton edut

Kaasuauton edut verrattuna diesel- ja bensiiniautoon:

  • Edullisemmat polttoainekulut
  • Mahdollisuus käyttää 100% kotimaista jätteistä valmistettua biokaasua
  • Matka ei katkea, vaikka kaasu loppuisi. Kaasuautot käyttävät tarvittaessa polttoaineena bensiiniä, jos kaasu loppuu
  • Kaasuautojen tekniikka on vuosien saatossa varmatoimiseksi todettua myös Suomen talvessa

Kaasuautoilun hinta

Liikennekäyttöön tarkoitettua kaasua myydään kilohinnalla. Hinnat vaihtelevat jonkin verran asemittain, mutta Gasumilla tämän hetken hinta on maakaasulle 1,37 €/kg ja biokaasulle 1,49 €/kg. Gasumin kaasutankkausverkoston ajantasaiset tiedot löytyvät täältä kartalla.

Esimerkiksi suurikokoisella Skoda Octavia G-TEC:illä on kohtuullisen vaivatonta päästä noin 4,5 kg/100km kulutuslukemiin. Kaasuauto on näin ollen vertailukelpoinen vaihtoehto etenkin dieselautolle. Vaikka kaasuautostakin maksetaan käyttövoimaveroa, se on huomattavasti dieselautoa edullisempi.